نشست چالش‌های پیش روی ازدواج در ارومیه
کد خبر: 4069251
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰

نشست چالش‌های پیش روی ازدواج در ارومیه

نشست گفتمان‌محور چالش‌های پیش روی ازدواج با رویکرد آگاهی‌بخشی به جوانان در ارومیه برگزار شد.

 ازدواج به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، نشست گفتمان‌محور چالش‌های پیش روی ازدواج با رویکرد آگاهی‌بخشی به جوانان 15 تیر در سالن جلسات فرهنگسرای جوان ارومیه برگزار شد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی‌هنری مساجد آذربایجان غربی در این مراسم با اشاره به اهمیت ازدواج در قرآن و روایات اسلامی اظهار کرد: پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند:«هیچ کانونی محبوب‌تر از کانون ازدواج نیست» و در قرآن خداوند ازدواج را مایه آرامش عنوان کرده است.

حجت‌الاسلام اباذر بیگی افزود: ازدواج از نظر فردی و اجتماعی اثرات مثبتی زیادی دارد که در بعد فردی رسیدن به کمالات معنوی، احساس مسئولیت عبرت و دوری از گناه از اثرات ازدواج بوده و رسیدن به آرامش و امنیت خاطر، تولید نسل، سلامت و امنیت اجتماعی و رشد و شکوفایی استعداد از آثار اجتماعی ازدواج هستند.

تغییر جهتگیری‌های ارزشی، عامل اصلی عدم ازدواج

استاد جامعه‌شناسی در این نشست تصریح کرد: امروزه در کنار موضوعات اقتصادی اما به نظر بنده مهمترین مشکل ازدواج تغییر جهتگیری‌های ارزشی در کشور بوده که در این راستا نگاه به ازدواج نیز تغییر کرده است برای نمونه امروزه برخی فکر می‌کنند هر چقدر مهریه بیشتر باشد ارزش فرد هم افزایش می‌یابد.

حسین هنرور افزود: امروزه افراد مسئولیت‌پذیر نبوده و از قبول نقش همسری و پدر و مادری فرار کرده و حاضر نیستند چنین مسئولیتی را قبول کنند و خانواده‌ها باید از کودکی مسئولیت‌پذیری را به آنها یاد دهند.

وی خاطرنشان کرد: امروزه جوانان نیازهای خود را در بیرون از خانواده تامین کرده و دیگر خود را موظف به ازدواج نمی‌دانند و این امر موجب می‌شود آمار ازدواج در جامعه کاهش یابد.

این استاد دانشگاه گفت: در کنار امر ازدواج باید به موضوع طلاق هم توجه شد برای این منظور باید برای بر روی انتخاب درست نیز دقت کنند تا در صورت ازدواج کردن، زندگی آنها به سمت طلاق کشیده نشود.

وی عنوان کرد: از نظر جامعه‌شناسی مهمترین عامل ازدواج موضوعات فرهنگی و ارزش‌های جامعه است ما باید بر روی جهتگیری ارزشی جوانان کار کرده و برای این منظور برنامه‌ریزی کرد و این موضوع را نمی‌شود به صورت دستوری حل کرد.

احساس خوشبختی از روی ترس

یک روانشناس نیز در این نشست اظهار کرد: انسان‌ها در دنیای امروزی ازروی ترس احساس خوشبختی می‌کنند برای نمونه آنها برای حرف مردم مهریه بالا می‌گیرند هزینه‌های زیادی برای جشن ازدواج انجام داده و خود را درگیر بدهی می‌کنند و اینگونه حتی از زندگی هم لذت نمی‌برند.

فاطمه‌ سادات تصریح کرد: تا وقتی فرزندان برای ازدواج آمادگی ندارند آنها را به این سمت نباید سوق داد، مشکل جامعه امروزی ما در کنار مشکلات اقتصادی عدم آشنایی و آگاهی در مورد ازدواج و چگونگی ارتباط بین دو نفر است.

وی اظهار کرد: امروزه فضای مجازی زندگی خیلی از افراد را به باد داده است چرا که در حال حاضر هرکسی کمبود محبت را در فضای مجازی جبران کرده و سعی می‌کنند دیده بشوند و فضای مجازی این امکان را برای آنها فراهم کرده است.

این روانشناس گفت: امروزه مشکلات تربیتی در جامعه وجود دارد و جوانان در مورد موضوعات مختلف مربوط به ازدواج مطالعه نداشته و حتی خانواده‌ها نیز به دلیل نبود ارتباط موثر تلاشی برای آموزش موضوعات به جوان نمی‌کنند.

 

 

انتهای پیام
captcha