کاهش چشمگیر تعداد مربیان جامعة‌القرآن اصفهان با شیوع کرونا
کد خبر: 4069252
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱

کاهش چشمگیر تعداد مربیان جامعة‌القرآن اصفهان با شیوع کرونا

مدیر جامعة‌القرآن الکریم اصفهان گفت: تا قبل از شیوع کرونا، 600 مربی در شعب این مجموعه فعالیت می‌کردند که با شیوع کرونا، این تعداد به نصف کاهش یافت.

محمدرضا عبدالهی مدیر جامعة القرآن الکریم اصفهان

محمدرضا عبدالهی، مدیر جامعة‌القرآن الکریم اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: این مجموعه در سال 1378 تأسیس شد و اکنون بعد از شیوع کرونا، تعداد مؤسسات جامعة‌القرآن در استان اصفهان، به 60 شعبه رسیده است و بیشتر شهرهای استان را دربر می‌گیرد.

وی افزود: هم‌اکنون، 300 مربی در شعب جامعة‌القرآن مشغول فعالیت هستند و حدود هشت هزار قرآن‌آموز نیز به فراگیری قرآن اشتغال دارند.

مدیر جامعة‌القرآن الکریم اصفهان اضافه کرد: فعالیت‌های این مجموعه با محوریت طرح تخصصی حفظ قرآن در سه بخش خردسالان، بانوان و آقایان انجام و دوره‌های حفظ یک ساله، دو ساله، چهار ساله، شش ساله، سه ساله همراه با تحصیل، روخوانی و روان‌خوانی، تجوید، صوت و لحن و تفسیر برگزار می‌شود. فراگیران بعد از حفظ قرآن به مدت دو سال در طرح آموزش تفسیر با عنوان لذت فهم قرآن شرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: برای خردسالان نیز دوره پیش‌دبستانی برگزار می‌شود و کودکان چهار ساله با ورود به جامعة القرآن، حدود 70 آیه را حفظ می‌کنند، سپس با روخوانی و روان‌خوانی قرآن آشنا می‌شوند و قبل از ورود به مدرسه می‌توانند از روی قرآن بخوانند.

عبدالهی بیان کرد: هزینه‌های جاری شعب جامعة‌القرآن الکریم از طریق شهریه‌ای که قرآن‌آموزان می‌پردازند و نیز کمک‌های خیران تأمین می‌شود و با توجه به اینکه اکنون مشکلات اقتصادی فراوانی وجود دارد، مراکز فرهنگی و قرآنی و به‌خصوص شعب اجاره‌ای مؤسسه شرایط سختی را می‌گذرانند. تا قبل از شیوع کرونا، 600 مربی در شعب جامعة‌القرآن الکریم مشغول فعالیت بودند و اکنون، این تعداد به 300 نفر کاهش یافته است. دفتر مرکزی مجموعه نیز تا پیش از این با 12 نفر نیرو اداره می‌شد و اکنون، چهار نفر آن را اداره می‌کنند.

وی تصریح کرد: برخی معتقدند مسائل مالی در فعالیت‌های قرآنی اهمیت ندارد، ولی وقتی منابع مالی در اختیار نداشته باشیم و برای مثال، نتوانیم مسابقات قرآنی برگزار و برای قرآن‌آموزان جایزه و هدیه تهیه کنیم، این روند باعث جذب کمتر افراد می‌شود. از طرف دیگر، وقتی مجبور باشیم از قرآن‌آموزان شهریه دریافت کنیم، افرادی هستند که نمی‌توانند این شهریه را پرداخت و در دوره‌ها شرکت کنند. در واقع، از هر طرف که نگاه کنیم، می‌بینیم مسائل مالی اهمیت ویژه‌ای دارد. علاوه بر این، مربیان قرآنی معمولاً بنیه مالی مناسبی ندارند و این اصلاً زیبنده کشور ما نیست.

مدیر جامعة‌القرآن الکریم اصفهان در خصوص وضعیت بیمه مربیان این مجموعه، گفت: از زمانی که معاونت قرآن و عترت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفت، بحث بیمه فعالان قرآنی نیز مطرح شد و در آن زمان، از میان 600 مربی که در اختیار داشتیم، حدود 100 نفر از آنها را توانستیم بیمه کنیم. در چند سال اخیر نیز تعداد دیگری از مربیان مجموعه بیمه تأمین اجتماعی دریافت کردند و در دولت سیزدهم نیز قرار است بیمه فعالان قرآنی فراگیر شود و همه را دربر بگیرد، فعلاً ثبت‌نام انجام و مدارک بارگذاری شده است، ولی مشخص نیست چه زمانی به نتیجه برسد.

وی تأکید کرد: مراکز قرآنی نیز مشمول قانون پرداخت مالیات می‌شوند، ولی وقتی توانایی پرداخت حداقل حقوق و هزینه‌ها را داریم، طبق قانون، میزان مختصری از مالیات به ما تعلق می‌گیرد و هنوز با مشکل جدی در این زمینه مواجه نشده‌ایم.

عبدالهی تصریح کرد: مطالبه ما از مسئولان و دست‌اندرکاران امور این است که به فعالیت‌های قرآنی به‌عنوان برنامه‌های جنبی و در ردیف آخر نگاه نکنند و بهای بیشتری برای آن قائل شوند.

انتهای پیام
captcha