هفته‌ای با خبرهای خوب برای جوانان
کد خبر: 4069288
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۲
برخط جامعه

هفته‌ای با خبرهای خوب برای جوانان

هفته‌ای که گذشت به مناسبت همزمانی با سالگرد ازدواج حضرت زهرا(س) و امام علی(ع)، هفته ازدواج نام داشت. در این هفته ایکنا اخبار خوبی همچون پرداخت حداكثر ١٥ روزه تسهيلات ازدواج به زوجین و دستور رئیس‌جمهور برای پرداخت تسهیلات ویژه ازدواج به دهه شصتی‌ها و همچنین گفت‌وگوهایی پیرامون ازدواج موفق منتشر کرد.

برخط جامعهبه گزارش ایکنا، گروه اجتماعی این خبرگزاری طی هفته‌ای که گذشت، اخبار مهمی با تیترهای؛ 48 مصدوم و ۵ جان‌باخته در زلزله هرمزگان، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های اعزام زائران اربعین حسینی(ع)، برگزاری نشست خبری جریان مردمی دختران انقلاب، پرداخت حداكثر ١٥ روزه تسهيلات ازدواج به زوجین، برگزاری نشست علمی «آرمان هیئت»، انتصاب سرپرست اداره کل راهبری امور فرهنگی جهاددانشگاهی، پرداخت ۳ برابر مستمری به مددجویان آسیب‌دیده از زلزله هرمزگان، برگزاری دوره تربیت مبلغ شبکه‌ساز در حوزه نوجوانان، برپایی نشست‌های تخصصی مدیران کل استانی و کشوری سازمان تبلیغات اسلامی، نشست خبری عزیمت گروه‌های جهادی به‌ مناطق محروم کشور در تابستان ۱۴۰۱، برگزاری گردهمایی مدیران امور بانوان دفاتر استانی ستاد بازسازی عتبات، برپایی آیین «رونمایی و هم‌افزایی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در حوزه صنایع فرهنگی و گردشگری»، برپایی مهمونی ۱۰ کیلومتری عید غدیر، دستور رئیس‌جمهور برای پرداخت تسهیلات ویژه ازدواج به دهه شصتی‌ها، احیای جهاد سازندگی به دور از سیاسی کاری و در پی اثرگذاری باشد، تخریب ۶۰ درصدی منازل هموطنان در روستای سایه خوش، آماده‌باش مراکز واکسیناسیون کرونا و خطای بزرگ در تشکیل خانواده؛ ازدواج با فروع و زندگی با اصول را منتشر کرد که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

48 مصدوم و ۵ جان‌باخته در زلزله هرمزگان

ساعت ۲ بامداد روز شنبه، ۱۱ تیر، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۱ ریشتر حوالی بندر خمیر در استان هرمزگان را لرزاند. این زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده و براساس آخرین گزارش‌ها موجب مصدومیت ۴۸ نفر و جان‌باختن پنج هموطن شده است. ۳۷ نفر سرپایی درمان و ۱۱ نفر بستری شدند.

در پی وقوع این زمین لرزه، پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر با ابلاغ پیام‌هایی جداگانه به تمامی رده‌های عملیاتی جمعیت هلال احمر و استان هرمزگان بر استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و نیروهای جمعیت هلال احمر جهت امدادرسانی به متأثرین از وقوع زمین‌لرزه در استان هرمزگان تأکید و تداوم عملیات امداد و نجات تا برگشت آرامش به مناطق زلزله‌زده و پوشش امدادی و حمایتی از آسیب‌دیدگان را ضروری دانست.

محدودیت‌های اعزام زائران اربعین حسینی(ع)

پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، متن اطلاعیه شماره ۱ ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) را صادر کرد. در بخش‌هایی از این اطلاعیه آمده است:«با توجه به هماهنگی سیاسی و دیپماتیک با دولت عراق، صرفاً کسانی می‌توانند عازم سفر اربعین سال جاری شوند که طی ماه‌های پیش رو تا ایام اربعین، حداقل یک دز واکسن یادآور کرونا را تزریق کرده باشند.

شرکت در مراسم راهپیمایی اربعین امسال صرفاً منوط به ثبت نام در سامانه سماح و رعایت سایر شرایط ثبت نامی اعم از الزام به بیمه و ... مندرج در نشانی Samah.haj.ir امکان‌پذیر خواهد بود و نحوه و چگونگی پیش ثبت نام متعاقباً و بموقع از طریق کمیته اعزام اربعین(سازمان حج و زیارت) اطلاع رسانی خواهد شد.

توصیه‌های بهداشتی و پزشکی مدنظر کمیته بهداشت و درمان اربعین و همچنین ملاحظات امنیتی و قضایی نیز در این پیش ثبت نام ملاک نظر قرار خواهد گرفت که از طریق سامانه سماح اطلاع رسانی و بارگذاری خواهد شد.

با توجه به اتصال سامانه سماح به سامانه‌های «وزارت بهداشت و ایران من و ... » موضوع احراز واکسیناسیون و سایر شرایط و ملاحظات بهداشتی و ... مورد بررسی و راستی‌آزمایی قرار خواهد گرفت و افراد غیر واجد شرایط از فهرست نهایی زائران حذف خواهند شد.

پیش‌ ثبت نام موصوف به هیچ وجه ثبت نام قطعی زوار اربعین تلقی نخواهد نشد.

برگزاری نشست خبری جریان مردمی دختران انقلاب

نشست خبری جریان مردمی دختران انقلاب، روز شنبه، ۱۱ تیرماه با حضور بهاره جنگروی، مسئول این جریان مردمی برگزار شد.

وی در این نشست به تشریح نحوه شکل‌گیری جریان دختران انقلاب پرداخت و گفت: عده‌ای از دانشجویان و فارغ التحصیلان حوزه و دانشگاه با توجه به دغدغه‌ای که در خصوص موضوع حجاب داشتند، چند سال قبل شروع به تجزیه و تحلیل بیانات مقام معظم رهبری و انجام کار مطالعاتی در خصوص شبیخون فرهنگی کردند که نتیجه این مطالعه این بود که مردم باید از بی‌تفاوتی نسبت به همدیگر و مسئولان خارج شوند.

مسئول جریان مردمی دختران انقلاب از برگزاری جشن دختران انقلاب در سه شهر کشور خبر داد و گفت: ۲۱ تیر این جشن در تهران، ۲۲ تیر در رشت و ۲۳ تیرماه در اصفهان برگزار خواهد شد.

جمعه/////////خبرهای خوش از اعطای وام زودهنگام به زوجین

پرداخت حداكثر ١٥ روزه تسهيلات ازدواج به زوجین

به دنبال تأکید رئیس‌جمهور برای تسهیل پرداخت وام ازدواج به زوج‌های جوان، رضا دولت‌آبادی، مديرعامل بانك ملت در بخشنامه‌ای خطاب به شعب اين بانك در سراسر كشور، با اشاره به تأكيد رئيس‌جمهور برای پرداخت سریع وام ازدواج تأكيد كرد كه شعب بايد پس از ثبت‌نام متقاضيان و مراجعه زوجين به شعب، نسبت به دريافت سريع و آسان مدارك و پرداخت تسهيلات يادشده در كوتاه ترين زمان ممكن اقدام كنند.

مديرعامل بانک ملت در اين بخشنامه افزوده است: پس از تكميل پرونده، حداكثر زمان پرداخت تسهيلات ١٥ روز است.

برگزاری نشست علمی «آرمان هیئت»

حجت‌الاسلام‌ مهدی صرامی، مسئول مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی در نشست علمی «آرمان هیئت» به موضوع جایگاه و نقش هیئت در استقرار، استمرار و استکمال حکومت اسلامی پرداخت و گفت: نباید به‌صورت سطحی و گذرا با تلقی‌ها و برداشت‌های عرفی، حاکمیت الله در کره خاکی را مقوله‌ای عرفی تلقی کرد. حکومت منحصر در ذات خداوند متعال است و تحقق و بروز آن از طرقی که خداوند متعال امضا فرموده باید تعقیب شود. نصب خاص انبیای اعظام و تکلیف ایشان به تشکیل حکومت و به‌تبع آن ائمه معصومین(ع) که این بار را بر دوش گرفتند و تا قیام قیامت کره خاکی از حاکمیت الله به‌واسطه معصومین(ع) خالی نبوده و نخواهد بود.

مسئول مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی، با بیان اینکه دستگاه عزای اباعبدالله(ع) بزرگترین مولد جریان نصرت و یاری امام زمان(عج) است، اظهار کرد: ایجاد اشراق بینشی، ارزشی و رفتاری در مخاطب از سوی هیئت‌ها؛ منشأ بزرگترین حرکت‌های انسانی بر اساس نظام قدرت سایبرنتیک است.

انتصاب سرپرست اداره کل راهبری امور فرهنگی جهاددانشگاهی

جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی طی حکمی فریدون محمدی فام را به عنوان سرپرست اداره کل راهبری فرهنگی جهاددانشگاهی منصوب کرد.

رحیمیان همچنین در نامه‌ای خطاب به عادل تقوی از تلاش‌های وی در طول مدت تصدی مسئولیت این اداره کل، تقدیر کرد.

پرداخت ۳ برابر مستمری به مددجویان آسیب‌دیده از زلزله هرمزگان

محمدرضا کاظم‌زاده، مدیرکل پدافند غیر عامل و مدیریت بحران سازمان بهزیستی کشور در خصوص خدمات بهزیستی به زلزله‌زدگان هرمزگان، گفت: جلسه مدیریت بحران بلافاصله پس از وقوع زلزله تشکیل و گروه‌های محب و اورژانس از ابتدای حادثه در منطقه حضور پیدا کرده ارزیابی‌های اولیه را انجام دادند و افرادی که آسیب‌دیده بودند، شناسایی شدند.

وی اعلام کرد: ۱۲۵ نفر از مددجویان توانبخشی و ۲۸ نفر از مددجویان حوزه اجتماعی بهزیستی بر اثر زلزله اخیر آسیب دیده‌اند و منازل مسکونی و وسایل زندگی این مددجویان صد در صد تخریب شده است، اما خوشبختانه فوتی تاکنون نداشته‌ایم.

مدیرکل پدافند غیر عامل و مدیریت بحران سازمان بهزیستی کشور از آسیب‌ دیدن منازل مسکونی ۱۵۳ مددجوی بهزیستی در زلزله اخیر هرمزگان خبر داد و اعلام کرد: به مددجویان آسیب‌ دیده از این زلزله سه برابر مستمری معمول پرداخت می‌شود.

جمعه/////////خبرهای خوش از اعطای وام زودهنگام به زوجین

برگزاری دوره تربیت مبلغ شبکه‌ساز در حوزه نوجوانان

دوره تربیت مبلغ شبکه‌ساز در حوزه نوجوانان، یکشنبه، ۱۲ تیرماه با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از بانوان طلبه در محل حوزه علمیه راه زینب(س) برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدامین موسوی، مسئول بینشکده تعالی سازمان تبلیغات اسلامی طی سخنانی در این دوره با بیان اینکه ما هنوز جایگاه و هدف انقلاب از نوع نگاه به زن را نتوانسته‌ایم در جامعه تبیین کنیم و نگاه شرقی و غربی به عنوان الگوی اول و دوم در کشور ما غلبه دارد، گفت: رویکرد اسلام به زن در کسب فضائل اجتماعی است، اما ادبیات غرب و شرق متمایل به این رویکرد هستند که زن به عوارضش شناخته می‌شود و زن را با نگاه زیبایی و زینت بودن در حوزه اجتماعی و فرهنگی تعریف می‌‎‎کنند و به ذات انسانی زن توجهی ندارند. در غرب با همین رویکرد از نگاه فرد گرایانه تا رئالیسم غربی، زن به عنوان کالای افزایش زیبایی جامعه، به کالای مصرفی تبدیل شده و به همین تناسب در شرق که نگاه به زن به نوعی تبعیت از مرد بود، به جایی رسید که زن تبدیل به کارگر خانه شد.

مسئول بینشکده تعالی سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه نقش جامعه‌ساز زن باید احیا شود، گفت: نرم‌افزار انقلاب اسلامی، ادبیات امام خمینی(ره) است که باید بخوانید، به آن عمل کنید و تجربه به دست آورید، در واقع نگاه تمدنی در ذهن کسی ایجاد نمی‌شود مگر اینکه ادبیات امام(ره) را خوب بفهمد.

برپایی نشست‌های مدیران کل استانی و کشوری سازمان تبلیغات اسلامی

نشست‌های تخصصی مدیران کل استانی و کشوری سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد با حضور مدیر و معاونان سازمان تبلیغات اسلامی، مدیران سازمان‌های تابعه و مدیران کل اداره تبلیغات اسلامی استان‌ها برگزار شد که سومین روز آن به طور اختصاصی به موضوع سازمان هیئت و تشکل‌های دینی اختصاص یافت.

حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور در این نشست از لزوم تلاش و همراهی با مردم و تشکل‌های مردم‌نهاد خبر داد و بیان کرد: ما خودمان پیش از اینکه پشت این صندلی‌ها بنشینیم، جزو مجموعه‌های مردمی بودیم اما شاید الآن کمتر اهتمام لازم را به آن داریم، حال آن‌که چه مکان تبلیغی مردمی‌تری از هیئت وجود دارد؟

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور در نشست‌ تخصصی مدیران کل استانی و کشوری سازمان تبلیغات اسلامی، سلبریتی‌محوری خصوصاً مداح‌محوری، عدم ارتباط مؤثرین با جامعه هدف و عدم وجود نگاه صحیح در به‌کارگیری تشکل‌های مردمی را از مشکلات امروز هیئت‌ها دانست.

عزیمت گروه‌های جهادی به‌ مناطق محروم کشور

نشست خبری سردار محمد زهرایی، مسئول سازمان‌ بسیج سازندگی با عنوان عزیمت گروه‌های جهادی به‌ مناطق محروم کشور در تابستان ۱۴۰۱ روز سه‌شنبه، ۱۴ تیرماه در محل این سازمان برگزار شد.

سردار زهرایی طی سخنانی اظهار کرد: هر کار عملیاتی که در کف میدان انجام می‌شود، با دو فاکتور رسانه و مردم ضریب پیدا می‌کند یعنی هر فردی در هر لباس و مسئولیتی که باشد، تا با مردم پیوند نخورد، فعالیت او ضریب پیدا نخواهد کرد.

سردار زهرایی با بیان اینکه ایجاد قرارگاه‌های عملیاتی جهادی در کشور از دیگر کارکردهای گروه‌های جهادی و فعالیت‌های جهادی است، گفت: فعالیت گروه‌های جهادی به صورت قرارگاهی و نیز اجرای فعالیت‌های جهادی به صورت رزمایش‌محوری از مهمترین اهداف اعزام جهادگران در فصل تابستان است.

گردهمایی مدیران امور بانوان دفاتر استانی ستاد بازسازی عتبات

حمید افضلی، مدیر امور اربعین ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات در گردهمایی مدیران امور بانوان دفاتر استانی ستاد بازسازی عتبات که امروز ۱۴ تیرماه در سالن همایش‌های هتل پارسیان انقلاب تهران برگزار شد طی سخنانی گفت: با پذیرش مسئولیت از سوی خانم زهرا سعیدی‌مبارکه در کمیته بانوان ستاد و با توجه به روحیه انقلابی و جهادی ایشان، بهتر بتوانیم از ظرفیت عظیم بانوان بهره‌مند شویم.

وی در جمع بانوان فعال در این حوزه و در حضور سلیمان شکری، مدیر امور استان‌های ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات افزود: شاید آنقدری که در حوزه بانوان بتوانیم، جذب کمک داشته باشیم در حوزه آقایان نتوانیم. در گذشته زحمات زیادی مصروف شده ولی هنوز به آن نقطه مطلوب نرسیده‌ایم. ان‌شاء‌الله به کمک هم بتوانیم به نقطه مطلوب برسیم.

همچنین، در این گردهمایی تأکید شد که بانوان ظرفیت بسیار خوبی در بازسازی عتبات دارند و باید از آن بهره‌مند شد، ظرفیتی تا حدی مغفول مانده است.

جمعه/////////خبرهای خوش از اعطای وام زودهنگام به زوجین

رونمایی و هم‌افزایی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در حوزه صنایع فرهنگی و گردشگری

آیین «رونمایی و هم‌افزایی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در حوزه صنایع فرهنگی و گردشگری» با حضور عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی؛ روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، رئیس جهاددانشگاهی؛ پرویز کرمی، رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق، امید رضایی‌فر، مدیرکل پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم وفناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی و سید سعید هاشمی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ و فعالان این حوزه، طی سه‌شنبه ۱۴ تیرماه در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

دهقانی فیروزآبادی در این مراسم نوآوری را یک محتوا و موضوع جذاب در همه زمینه‌ها دانست و گفت: گردشگری یک فناوری به شمار می‌رود و امروز در کشور به حوزه‌های مختلف فناوری توجه خوبی شده است.

رئیس جهاددانشگاهی یکی از مأموریت‌های این نهاد در حوزه فناوری‌های نرم و فرهنگی را توسعه این صنعت در بحث تولید، فروش، بازاریابی و صادرات محصولات موجود خواند و تأکید کرد: مأموریت دیگر جهاددانشگاهی حرکت برای ایجاد زیرساخت‌های نوآوری‌های نرم و فرهنگی برای تولید محصولات جدید با توجه به بوم، فرهنگ و نیاز کشور است.

برپایی مهمونی ۱۰ کیلومتری عید غدیر

نشست خبری تشریح ویژه برنامه مهمونی ۱۰ کیلومتری عید غدیر امروز، ۱۵ تیرماه با حضور ساسان زارع، سخنگوی این ستاد مردمی در محل مجموعه فرهنگی سرچشمه تهران برگزار شد.

در ابتدای این‌ نشست، زارع طی سخنانی اظهار کرد: تعدادی از گروه‌های مردمی در رابطه با برگزاری این میهمانی پیشنهاد دادند و برنامه‌ریزی لازم درباره آن انجام شد. فردی خدمت امام صادق(ع) رسید و درباره اعیاد مسلمین پرسید و امام(ع) در پاسخ فرمودند که عید غدیر عید بزرگ مسلمانان است.

وی افزود: بخشی از مجموعه‌های مردمی امسال تصمیم گرفتند تا در کنار برنامه‌های سازمانی اقدام به برپایی مهمونی ۱۰ کیلومتری عید غدیر در تهران کنند. این برنامه از سوی گروه‌های مردمی، مؤسسات، گروه های جهادی و ... از چهارراه ولیعصر تا چهارراه پارک وی برگزار می‌شود. به صورت منظم موکب‌هایی در این جشن برپا می‌شود که تاکنون نیز تعداد ۳۰۰ مجموعه برای برپایی این موکب‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند. پایه و اساس جشن نیز براساس آنچه در دین و روایات بدان اشاره شده است، خواهد بود که یکی از این خدمات اطعام و پذیرایی از مردم است.

مهمونی ۱۰ کیلومتری عید غدیر طی روز عید غدیر از ساعت ۱۸ از سوی گروه‌های مردمی، مؤسسات، گروه های جهادی و ... از چهارراه ولیعصر تا چهارراه پارک وی برپا می‌شود.

دستور رئیس‌جمهور برای پرداخت تسهیلات ویژه ازدواج به دهه شصتی‌ها

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری در توئیتی نوشت: به مناسبت هفته ازدواج، مشکلات جوانان دهه شصتی را در هیئت دولت مطرح نمودم و رئیس جمهور دستور دادند تسهیلات ویژه‌ای برای زوجین دهه شصتی، علاوه بر وام ازدواج همگانی در نظر گرفته شود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری ادامه داد: در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، این وام با همکاری معاونت روستایی، تنها خاص روستاییان بود.

پیش از این، به مناسبت هفته روستا و عشایر مقرر شده بود به تمام زوج‌های دهه شصتی روستایی و عشایری که از آغاز هفته روستا و عشایر سال گذشته(از ۱۵ مهر ۱۴۰۰) تا پایان سال ۱۴۰۰ ازدواج کنند؛ جمعاً ۱۰۰ میلیون تومان (هرکدام ۵۰ میلیون تومان) تسهیلات تعلق گیرد.

احیای جهاد سازندگی به دور از سیاسی کاری و در پی اثرگذاری باشد

گروه اجتماعی ایکنا طی هفته‌ای که گذشت اقدام به انتشار گفت‎وگویی اختصاصی با سیدحامد موسوی، مدیرگروه جهادی مکتب سلیمانی در مورد بررسی ابعاد مختلف فعالیت‌ها و مشکلات گروه‌های جهادی کشور و پیام ۹ بندی مقام معظم رهبری به جهادگران کرد که در بخش‌هایی از آن آمده است: « یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها و مشکلات پیش روی گروه‌های جهادی، بی‌توجهی مسئولان و سازمان‌های مسئول به ظرفیت‌ فراوان این گروه‌های مردم‌نهاد است. همچنین، عدم تخصیص ظرفیت‌های موجود در راستای تسهیل فعالیت‌های این گروه‌ها از دیگر مشکلات جهادگران است. با توجه به اینکه گروه‌های جهادی غالباً متشکل از افراد دغدغه‌مند از اقشار مختلف جامعه و نیز جامعه هدفشان مستضعفان و محرومان هستند، معمولاً در تصمیم‌گیری‌ها و رفع بحران‌ها از سوی نهادهای مجری و اجرایی دیده نمی‌شوند.

متأسفانه اعتقاد و باور کافی به گروه‌های جهادی در سطح کلان وجود ندارد و گروه‌های جهادی در تحلیل‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولتی و حکومتی دیده نمی‌شوند. هرچند گروه‌های جهادی در سطح کشور پراکندگی دارند، ولی هدف تمامی آن‌ها واحد است و با توجه به مردمی بودن خود می‌توانند مردم و ظرفیت مردم را پای کار بیاورند. گروه‌های مردمی به ویژه گروه‌های جهادی حلقه وصل بین حاکمیت و مردم هستند، اما اولاً توان گروه‌های جهادی دیده نمی‌شود و حاکمیت و دولت‌ها ظرفیت گروه‌های جهادی را نمی‌بینند؛ ثانیاً چنانچه کار و پروژه‌ای انجام شود، نهادهای حاکمیتی و دولتی غالباً آن‌ها را به نام خودشان تمام می‌کنند».

برای مطالعه کامل این گفت‌‎وگو اینجا کلیک کنید!

جمعه/////////خبرهای خوش از اعطای وام زودهنگام به زوجین

تخریب ۶۰ درصدی منازل هموطنان در روستای سایه خوش

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، از پایان جست‌وجو و امداد و نجات در مناطق زلزله زده استان هرمزگان خبر داد و گفت: اکنون در حال اسکان اضطراری زلزله زدگان و ارائه خدمات به آنها هستیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا احتمال افزایش تعداد مصدمان یا فوتی‌ها وجود دارد؟ گفت: بسیار بعید است چون عملیات جست‌وجو و نجات مصدومان پایان یافته است.

ولی‌پور در مورد میزان خسارت وارده به منازل مردم در پی این زلزله، گفت: تعداد منازل تخریب شده هنوز مشخص نیست اما بیشترین تخریب را در روستای سایه‌خوش با تخریب ۶۰ درصدی منازل مسکونی داشته‌ایم.

آماده‌باش مراکز واکسیناسیون کرونا

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز چهارشنبه ۱۵ تیرماه، در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به ضرورت واکسیناسیون مجدد کرونا در کشور، اظهار کرد: از دی ماه سال گذشته سویه جدید کووید۱۹ (امیکرون) سبب ایجاد پیک ششم در کشور شد که به دلیل واکسیناسیون سریع و حجم بالای تزریق و همکاری مردم، این پیک در ایران دو ماه به طول انجامید و متأسفانه سبب مرگ و میر هفت هزار هموطن شد در حالی که در آمریکا این پیک چهار ماه به طول انجامید و سبب مرگ و میر ۲۰۰ هزار آمریکایی شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که ایمنی واکسن، ایمنی موقت است و مادام‌العمر نخواهد بود، گفت: مردم عزیز کشورمان به ویژه افراد بالای ۱۲ سال امسال باید یک دز واکسن یادآوری را تزریق کنند. همچنین این موضوع را به کادر بهداشت و درمان ابلاغ و از آنان خواهش کردیم که مجدداً برای خدمت رسانی به مردم پای کار باشند.

ازدواج با فروع و زندگی با اصول

گروه اجتماعی ایکنا طی هفته‌ای که گذشت اقدام به انتشار گفت‌وگویی با غلامعلی افروز، استاد روانشناسی دانشگاه تهران و رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت در راستای بررسی موضوع نهاد خانواده و مشکلات و دغدغه‌های جوانان در مورد ازدواج کرد که در بخش‌هایی از این گفت‌وگو آمده است: «خانواده تنها نهاد فطری، طبیعی، بی‌بدیل و جاودانه برای انسان است. دیگر نهادهای اجتماعی مثل آموزش و پرورش، آموزش عالی، بهداشت، بازرگانی و ... برای بقا، دوام، تعالی و تحکیم خانواده هستند؛ چراکه خداوند متعال خانواده‌آفرین است و او وزارتخانه ایجاد نمی‌کند. خانواده دارای دو رکن اساسی زن و شوهر است. در این میان فرزندان رکن خانواده نیستند، بلکه آن‌ها میهمان خانواده هستند. خداوند مهربان در قرآن کریم در سوره مبارکه شورا می‌فرماید: «من به هر زوجی که اراده کنم، دختر و یا پسر، هر دو و یا هیچ کدام را هبه می‌کنم». پس، فرزند نوعی هبه است و فرزندان میهمان ما هستند تا آن‌ها را برای تشکیل خانواده در آینده آماده کنیم.

بنابراین، خانواده از دو رکن زن و شوهر یعنی کفو تشکیل می‌شود. خداوند متعال احد است و صمد و کفوی ندارد. خداوند کفوآفرین است. کفو یعنی عروس و داماد و زوج و چنانچه تمامی سنگ‌های دنیا را بشکافیم، اتم‌های آن به یک اندازه مثبت و منفی هستند. در عالم نباتات همه موجودات نر و ماده هستند. در میان حیوانات نیز به توازن تمامی آنها نر و ماده‌اند. در حوزه‌ انسان‌ها و قلمروی خلقت انسان نیز همه دختر و پسر آفریده می‌شوند. خداوند متعال عروس یا داماد زاپاس نمی‌آفریند. یعنی چنانچه جنگی رخ دهد یا کشتاری در جهان صورت گیرد مهم نیست. خداوند همه چیز را زوج می‌آفریند و فلسفه خلقت بر زوجیت استوار است. امام علی(ع) می‌فرمایند: «فرزندان را برای فردا تربیت کنید»؛ یعنی فرزندان را آماده کنید تا فردا در جایگاه عروس و داماد قیام کنند و پدر و مادر شوند. اگر عروس و داماد دل‌آرام شوند، یقینا محصل، دانشجو، استاد، مهندس، دکتر و تاجر موفقی می‌شوند».

برای مطالعه کامل این گفت‌وگو اینجا کلیک کنید!

انتهای پیام
captcha