محدودیت‎های جدید در هند و کاهش خرید دام عید قربان
کد خبر: 4069637
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰

محدودیت‎های جدید در هند و کاهش خرید دام عید قربان

محدودیت‌های وضع شده در یکی از ایالت‌های هند، باعث شده است که مسلمانان بسیاری برای خرید دام روز عید قربان با مشکل مواجه شوند.

به گزارش ایکنا به نقل از Scroll، در 3 جولای(12 تیر)، «بدرالدین اجمل»، عضو لوک سبها(مجلس سفلی)، از مردمی که امسال عید قربان را در آسام جشن می‌گیرند، درخواست کرد از قربانی کردن گاو خودداری کنید.

اجمل که ریاست جمعیت علمای آسام، یک سازمان اجتماعی ـ مذهبی و همچنین جبهه متحد دموکراتیک سراسر هند، یک حزب سیاسی را بر عهده دارد، گفت: از آنجایی که اکثریت (مردم هند) به گاوها حساس هستند از قربانی کردن یک حیوان جایگزین استقبال می‌شود.

اظهارات اجمل ناشی از قانون حفاظت از گاو آسام است که در آگوست سال گذشته تصویب شد. با وجود اینکه که مصرف گوشت گاو در آسام غیرقانونی نیست، اما قانون جدید آن را تقریبا غیرممکن می‌کند.

 این قانون کشتار گاو را ممنوع و تجارت گاو را محدود می‌کند.

این باعث شده که برای اولین بار، دام قربانی شامل گاو نباشد. با این حال، به طور سنتی، بسیاری از مسلمانان فقیر و متوسط ​​در آسام گاو را برای عید قربانی می‌کنند. قانون جدید ممکن است به این معنا باشد که آنها در سال جاری قادر به خرید قربانی نخواهند بود.

صوفیور رحمان، یک کشاورز 28 ساله در روستای هاتیپوتا در منطقه ضبری آسام پایین، گفت: گاوها برای طبقه متوسط ​​و افراد فقیری مانند ما مقرون به صرفه هستند. قبلا هفت نفر یک گاو را قربانی می‌کردند. این هزینه را کاهش می‌داد و به همه اجازه داد سهمی داشته باشند.

ضررهای اقتصادی قانون جدید به گاوداران

قانون حمایت از احشام به اقتصاد روستایی نیز ضربه سنگینی زده است. تاجران گاو که به افزایش فروش قبل از عید قربان متکی هستند با ضررهای زیادی مواجه شده‎اند.

مجمع ایالتی قانون حفاظت از گاو آسام را در آگوست سال گذشته تصویب کرد.

این قانون خرید و فروش گوشت گاو و فرآورده‌های گوشتی را در مناطقی که عمدتاً هندوها، جین‌ها، سیک‌ها و سایر جوامع غیرگوشت‌خوار زندگی می‌کنند یا در فاصله پنج کیلومتری معابد این ادیان و آئین‌ها هستند، ممنوع می‌کند.

این مسئله، محدودیت شدیدی را برای حمل و نقل گاو ایجاد می‌کند. این قانون همچنین ممنوعیت کلی کشتار گاو را در حالی که سایر گاوها نیاز به گواهی مناسب برای کشتار دارند، ممنوع کرده است. اگر گاو بیش از 14 سال سن داشته یا جراحات داشته باشد، ممکن است مجوز کشتار به آن اعطا شود.

کاهش خرید دام عید قربان در هند

حدود 34 درصد از جمعیت آسام را مسلمانان تشکیل می دهند که بیشتر آنها به طور سنتی گوشت گاو می خورند. با این حال، اجمل، که حزبش به عنوان نماینده منافع مسلمانان بنگالی الاصل در آسام دیده می‌شود، در عید امسال نسبت به آن هشدار داده است.

توطئه‌ای در کار است؟

روز پنجشنبه، اجمل درخواست خود را تکرار کرد و از مسلمانان خواست که از قانون پیروی کنند. اجمل که با مطبوعات در گواهاتی صحبت می‌کرد، گفت: اگر یک روز در عید گاو نخورید، نمی‌میرید. در عوض، ما عید قربان را با برادران هندو جشن می‌گیریم. اجداد ما همه هندو بودند. به اسلام گرویدند چون صفات خاصی دارد. یعنی احترام گذاشتن به احساسات ادیان دیگر.

اجمل در حالی که روز پنجشنبه علیه کشتار گاوها درخواست داد، گفت که نیروهایی افراطی هندو نمی‌توانند وحدت هندو و مسلمان را مختل کنند.

کاهش خرید دام عید قربان در هند

اما این امر مانع از تئوری‌های توطئه نمی‌شود که حاکی از وجود تفاهم سیاسی بین حزب راستگرای هندو BJP و جبهه متحد دموکراتیک هند است.

بوپن کومار بورا، رئیس کنگره آسام گفت: به نظر می‌رسد اجمل توسط هیمانتا بیسوا سارما، وزیر ارشد ایالت آسام(رئیس ایالت در تقسیم بندی سیاسی هند)، از راه دور کنترل می‌شود. قبل از انتخابات، BJP اتهامات زیادی را علیه اجمل مطرح کرد. اما حکومت پس از روی کار آمدن در برابر اجمل سکوت کرده و هیچ اقدامی علیه او انجام نداده است.

بورا همچنین ادعا کرد که خود سارما موضع خود را در برابر کشتار گاو متعادل کرده است زیرا تاجران گاو از جوامع قبیله‌ای در آسام علیا، نسبت به قانون جدید اعتراض کرده بودند، زیرا می‌ترسیدند تجارت آنها آسیب ببیند. اینها جوامعی هستند که BJP به طور مداوم در زمان انتخابات از آنها حمایت کرده است.

ضرر و زیان گاوداران در ایالت‌های همسایه

کشاورزان و تاجران گاو در سایر بخش‌های ایالت نیز از تأثیرات اقتصادی این قانون متضرر شده‌اند.

بازار گاو بحورا در منطقه گلاغات آسام یکی از بزرگترین بازارهای گاو در ایالت است. با این همه نه تنها حجم فروش کاهش یافته بلکه دامداران نیز قادر به فروش دام‌های خود با قیمت مناسب نیستند.

زوما خان، یکی از مقامات این بازار، گفت: دهقانانی که گاوها را می‌فروشند، تحت تأثیر این قوانین قرار گرفته‌اند زیرا قانون قیمت گاوها را پایین آورده است. یک گاو که به قیمت 40 هزار روپیه فروخته شده بود، اکنون توسط کشاورزان به قیمت 15 هزار روپیه فروخته می‌شود.

کاهش خرید دام عید قربان در هند

خان ادامه داد: قبل از تصویب این قانون، روزانه حدود 2 هزار گاو در بازار فروخته می‌شد. اکنون به سختی 200 گاو فروخته می‌شود. محدودیت‌های ذبح گاو برای قربانی اوضاع را برای کشاورزان بدتر می‌کند، زیرا گاوها برای قربانی در آسام بیشتر مورد توجه هستند و عید بهترین فصل برای تاجران گاو است.

در حالی که کشاورزان در آسام برای فروش گاو مشکل دارند، قانون جدید محدودیت‌هایی را برای حمل و نقل بین ایالتی گاو ایجاد می‌کند که باعث کاهش شدید عرضه گوشت گاو در ایالت‌های همسایه آسام شده است. گوشت گاو بخش عمده‌ای از رژیم غذایی در این ایالت‌های با اکثریت مسیحی است.

وحشت مسلمانان از قربانی کردن دام در عید قربان

زُنید خالد، یکی از وکلای مدافع در دادگاه عالی گواهاتی گفت در حالی که قانون حمایت از گاو در سال 1950 معافیت‌هایی را برای ذبح گاو برای مقاصد مذهبی مشخص کرده، قانون 2021 صرفاً در این مورد سکوت کرده است.

خالد گفت: فرض قانونی این است که تا زمانی که چیزی منع نشده باشد، مجاز است.

اما مسلمانانی که گاوها را خریده‌اند، می‌ترسند. یکی از آنها گفت: من یک گاو نر برای قربانی خریدم و در پنج کیلومتری خانه من معبد یا سترا وجود ندارد. اما من ویدیوهایی دریافت کرده‌ام که در آن یک رهبر جناح راست مردم را تهدید می‌کند و نسبت به قربانی کردن گاو هشدار می‌دهد. هنوز مطمئن نیستم که بتوانیم قربانی را انجام دهیم یا خیر.

مسلمانان در آسام به شدت به اظهارات اجمل واکنش نشان داد‌ه‌اند و او را متهم کردند که برای حقوق اقلیت‌ها صحبت نکرده و از دستورات BJP پیروی می‌کند.

انتهای پیام
captcha