حمایت از مؤسسات قرآنی؛ راهکاری برای پیشبرد جهاد تبیین + صوت
کد خبر: 4070631
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۶
«نقش مؤسسات قرآنی در جهاد تبیین»/ خاکساری مطرح کرد:

حمایت از مؤسسات قرآنی؛ راهکاری برای پیشبرد جهاد تبیین + صوت

مدیر مؤسسه مهد قرآن کریم و ولایت استان اصفهان درباره چگونگی اثرگذاری مؤسسات قرآنی در زمینه جهاد تبیین گفت: باید از آنها حمایت شود تا از مسائل درونی‌ خود فارغ شوند و بتوانند به مسائل بیرونی بپردازند.

حسین خاکساری هرندی«جهاد تبیین» نخستین‌بار در سخنرانی مقام معظم رهبری در 19 بهمن 1400 مطرح شد و می‌توان آن را تبیین مفاهیم عالی اسلامی و شاخص تعیین روایت دروغ و حقیقت دانست. از این رو قرآن بهترین محور برای جهاد تبیین است و مؤسسات قرآنی نیز، که وظیفه نشر معارف قرآنی را در میان آحاد جامعه برعهده دارند، بهترین فضا برای انجام این وظیفه هستند.

به همین بهانه تصمیم گرفتیم که در گفت‌وگو با مدیران مؤسسات به بررسی موضوع «نقش مؤسسات قرآنی در جهاد تبیین» بپردازیم. در اولین قدم با حسین خاکساری هرندی، مدیر مؤسسه مهد قرآن کریم و ولایت استان اصفهان، هم‌سخن شدیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

ایکنا ـ از جهاد تبیین چه تعریفی می‌توان ارائه داد؟

جهاد تبیین، بیشتر در ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی مطرح می‌شود و امور قرآنی نیز یکی از آنهاست. جهاد تبیین راجع‌به تبیین شبهاتی نسبت به اسلام و قرآن، وضعیت فعلی کشور، انقلاب اسلامی و نیز مبانی فکری و فرهنگی است که می‌توانیم از محتویات قرآن، احادیث و منابع این موضوعات را تبیین کنیم. به‌طور مثال اکنون بحث حجاب و عفاف مطرح است که از سوی دشمنان نیز این مسئله سازماندهی شده است. قرآنیان می‌توانند این موضوع را با مستنداتی از قرآن و اهل بیت(ع) و مسائل روز و قوانین تقویت و تبیین کنند.

ایکنا ـ چه استنادهای قرآنی برای بحث جهاد تبیین می‌توان یافت؟

قرآن در همه موارد بر تبیین، ادله و مستندات تأکید می‌کند. هر چیزی که اسلام در موردش حکمی صادر کرده در عقبه خود تبیینی دارد که با عنوان تبیین مطرح نبود. در این برهه اصطلاح جهاد تبیین مطرح شد، زیرا انقلابیون و مؤمنان بر بسیاری از موارد پافشاری نمی‌کردند و آن‌ها را توضیح نمی‌دادند و نسل جوان از آنها خبر ندارند، از جمله درباره هشت سال جنگ تحمیلی و رابطه با آمریکا. با وجود فضای مجازی باید این موارد تبیین شود. الان دشمنان ایجاد شبهه‌ می‌کنند و کسی به تبیین نمی‌پردازد.

ایکنا ـ چرا برای این تبیین از کلمه جهاد استفاده شده است؟

جهاد تلاشی پرثمر است که منجر به نتیجه شود تا در زندگی کاربرد داشته باشد. در گذشته جهاد در بحث نظامی بود، اما الان جهاد فرهنگی است. اسلحه وجود ندارد، اما در پشت صحنه تلفات زیادی می‌دهیم. بدین ترتیب شاید جهاد فعلی بسیار مهم‌تر از جهاد پیشین باشد. در جهاد قبلی دشمن مشخص بود، اما اکنون دشمن در پشت پرده اهداف خود را اجرا می‌کند.

ایکنا ـ مؤسسات قرآنی چگونه می‌توانند در این باره پرثمر باشند؟ پیشنهادتان چیست؟

نخست باید از مؤسسات حمایت کرد تا از مسائل درونی‌شان فارغ شوند و بتوانند به مسائل بیرونی بپردازند. اکثر مؤسسات در مسائل اولیه خود مانده‌اند و وعده‌ها عملی نشده و با توجه به افزایش اجاره‌بها، نبود کمک مالی، پرداخت مالیاتی، بحث بیمه‌ و اضافه شدن 57 درصد حقوق، مؤسسات در درون خود با این مسائل می‌جنگند، باید یک مقدار این مسائل حل و فصل شود، همین جا هم تبیین نیاز هست، یعنی دولت باید برای مؤسسات فرهنگی و قرآنی تبیین کند که می‌خواهد چه کند. ما یک حرف و یک سازمان متمرکز نداریم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، شورای توسعه فرهنگ قرآنی هر کدام یک حرفی می‌زنند و برنامه خود را دارند. وجود یک سازمان قرآنی لازم است که همه تحت لوای آن باشند. حاکمیت، سازمان‌ها و نهادهای متولی امور قرآن جوابگو باشند و مؤسسات طبق برنامه آنها پیش بروند و وظیفه‌شان را به بهترین شکل انجام دهند.

ایکنا ـ آیا منابع مناسبی در مورد موضوع جهاد تبیین در دسترس مؤسسات قرار دارد؟

اگر منظورتان منابع معنوی است که فراوان است و انواع تولیدات نرم‌افزاری و مکتوب وجود دارد، اما نیاز به گروهی برای استخراج اینهاست تا منابع به‌روز شوند و این امر مستلزم پشتیبانی مادی است. افرادی که دارای مدرک دکتری یا حوزوی در سطوح بالا هستند می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند. متأسفانه کسی هزینه نمی‌کند، چون مردم درگیر مشکلات معیشتی هستند و دولت نیز به آن نمی‌پردازد. اگر می‌خواهید این کار محقق شود باید زیرساخت‌های آن آماده شود.

لیلا شرف
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha