نخستین بانک خرده‌فروشی اسلامی استرالیا مجوز فعالیت گرفت
کد خبر: 4070669
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۸

نخستین بانک خرده‌فروشی اسلامی استرالیا مجوز فعالیت گرفت

اولین بانک اسلامی خرده‌فروشی استرالیا پس از دریافت مجوز اولیه بانکداری خود امیدوار است تا پایان سال 2023 یا اوایل سال 2024 فعالیت خود را آغاز کند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سلام گیت‌وی، اداره مقررات احتیاطی استرالیا (APRA) به طور رسمی به این بانک اجازه دریافت مجوز را داده است.

بانک خرده‌فروشی اسلامی استرالیا از سال 2023 خدمات بانکی مطابق با قوانین شریعت را به تعداد کمی از مشتریان ارائه خواهد کرد. در سیستم بانکی استرالیا، بهره در همه جا اعمال می‌شود و این امر باعث می‌شود 3.2 درصد از استرالیایی‌هایی که خود را مسلمان می‌‌دانند، در هنگام پیروی از قوانین با دشواری مواجه شوند. اینجاست که بانک اسلامی استرالیا وارد عمل می‌شود تا گزینه‌های مطابق با شریعت را به کسانی که می‌خواهند ارائه دهد.

در ابتدا، بانک اسلامی استرالیا خدمات مربوط به سپرده‌های مدت دار و وام‌های مسکن را ارائه می‌کند و مانند دیگر بانک‌ها عمل خواهد کرد. تفاوت اصلی این است که هیچ سودی دریافت نمی‌کند.

بانک اسلامی استرالیا به جای خدمات معمولی مبتنی بر دریافت سود، یک مدل اجاره به شرط تملیک برای وام های مسکن ارائه می‌کند و به سپرده‌های مدت دار سود می‌دهد.

برای پیروی از قوانین شریعت، بانک اسلامی استرالیا از مدل اجاره برای خرید یا مالکیت مشترک پیروی می‌کند که مانند پرداخت اجاره ماهانه عمل می‌کند تا زمانی که معادل قیمت اصلی ملک  پرداخت شود.

نحوه کار به این صورت است که بانک ملک را به طور کامل برای مشتری می‌خرد و بخشی از خانه را با او شریک می‌شود. با این حال، برای جلوگیری از دوبار پرداخت حق تمبر، بلافاصله سند به نام مشتری زده خواهد شد.

سپس به جای بازپرداخت وام مسکن، اجاره پرداخت می‌کند. هزینه شامل مبلغ اجاره به علاوه پرداخت هزینه برای خرید مالکیت بانک خواهد بود.

طبق روش بانک اسلامی استرالیا، اجاره فقط براساس نسبت ملکی که شما مالک آن نیستید محاسبه می‌شود. این بدان معناست که اجاره باید به مرور زمان کاهش یابد و در نهایت مالکیت کامل خانه را خواهید داشت.

معمولاً حساب‌های بانکی روزمره طبق قوانین شرعی هیچ سودی دریافت نمی‌کنند. این حساب خاص از اصل اسلامی ودیعه پیروی می‌کند یعنی ایمن نگه داشتن وجوه خود در یک مؤسسه مالی  و توسط علمای اسلامی تأیید شده است.

درست مانند هر حساب روزمره دیگری، شما می‌توانید کارت‌های فیزیکی و دیجیتالی داشته باشید. هیچ هزینه‌ای برای نگهداری حساب وجود نخواهد داشت و می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز موجود در استرالیا پول برداشت و واریز کنید.

با توجه به مشارکت در سود، وجوه سپرده‌گذاران در فعالیت‌های مولد اخلاقی استفاده و هرگونه سود ایجادشده با مشتریان تقسیم می‌شود. طبق نوشته وب سایت بانک، مبلغ سپرده اصلی تضمین خواهد شد، اما سود واقعی بازگردانده شده در طول مدت ممکن است متفاوت باشد.

در حال حاضر، این بانک هنوز فعال نیست و با مجوز محدود اداره مقررات احتیاطی استرالیا(APRA)، بانک اسلامی استرالیا تنها می‌تواند تعداد محدودی مشتری در سال 2023 داشته باشد. این بانک امیدوار است تا سال 2024 مجوز APRA را برای ارائه محصولات خود به عموم مردم دریافت کند.

گفتنی است، بانکهای خرده‌فروشی به جای بانکها و مشاغل دیگر خدمات خود را مستقیماً به مشتریان و افراد ارائه می‌دهند. در صنعت بانکداری جهان دریافت سپرده از مردم و دادن وام به افراد و بنگاه‌ها تعریف شده است. بانکداری خرد به عنوان زیرساخت و شالوده اصلی بانکداری، خدمات بانکی و مالی را از طریق شعب و ابزارهای الکترونیکی به اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه می‌دهد.

انتهای پیام
captcha