پرداخت بدهی‎های سازمان تأمین اجتماعی به بانک‎ها
کد خبر: 4070961
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰
میرهاشم موسوی مطرح کرد:

پرداخت بدهی‎های سازمان تأمین اجتماعی به بانک‎ها

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به استقراض‎های این سازمان از بانک‌ها در گذشته گفت: در زمینه استقراض از همان ابتدا سعی شد روند انباشت بدهی به بانک را متوقف کنیم و امروز با افتخار می‌کنم نه تنها این روند را متوقف کرده‌ایم بلکه با واگذاری سهام از طریق بانک رفاه بدهی‌های سازمان پرداخت شده است.

میرهاشم موسوی

به گزارش خبرنگار ایکنا، میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی امروز ۲۴ تیرماه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق حکمرانی تأمین اجتماعی عدالت‌محور و حمایت از افراد و خانواده‌های ضعیف اقدامات بسیار خوب و مهمی را انجام داده است، گفت: با وجود تمام مشکلاتی که در حوزه تأمین اجتماعی شاهد آن بودیم، حدود ۷۰ درصد جامعه تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی و سایر بیمه‌های درمانی قرار گرفتند در حالی که این رقم در پیش از انقلاب اسلامی تنها ۲۰ درصد بود.

وی افزود: قبل از انقلاب اسلامی میزان امید به زندگی حدوداً ۵۵ سال بود اما بعد از انقلاب این رقم 75 سال رسید که این بهبود سن امید به زندگی ناشی از ارتقای خدمات بهداشتی، سلامتی و کیفیت زندگی است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان این مطلب که تنها ۲۰ مرکز درمانی متعلق به سازمان تأمین اجتماعی در پیش از انقلاب اسلامی فعالیت داشتند، گفت: اما امروز با تلاش‌هایی که صورت گرفته و به برکت انقلاب اسلامی بیش از ۳۸۸ مرکز درمانی فوق تخصصی و تخصصی در حوزه‌های درمان مستقیم به صورت رایگان و حدود ۵۰ هزار طرف قرارداد غیرمستقیم به خدمات می‌پردازند و لازم است یادآوری کنم مراکز درمانی وابسته به سازمان تأمین اجتماعی در ایام شیوع ویروس کرونا و در مقابله با این ویروس منحوس حدود ۶۰ شهید سلامت را تقدیم مردم و انقلاب اسلامی کرده است.

موسوی با اشاره به ابلاغیه رهبر معظم انقلاب در حوزه تحول در نظام تأمین اجتماعی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در فروردین ماه امسال سیاست‌های کلان تأمین اجتماعی را به دولت و دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ کردند. غلبه بر چالش‌های بخشی و فرابخشی رفاه و تأمین اجتماعی، اقدام تحولی و جهشی در جهت خدمت‌رسانی به مردم و ساماندهی به اصلاحات بنیادین صندوق‌های بیمه‌ای در ابلاغیه رهبر معظم انقلاب مورد تأکید قرار گرفته است و لذا سازمان تأمین اجتماعی در راستای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی و منویات رهبر معظم انقلاب بر توانمندسازی و خدمت‌رسانی به جامعه بیمه‌شدگان کارگران و کارفرمایان و بازنشستگان تأکید دارد و آن را در دستورکار خود قرار داده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به کسری بودجه سازمان تأمین اجتماعی اشاره کرد و در این رابطه گفت: از همان روز نخستی که دولت سیزدهم روی کار آمد، سازمان تأمین اجتماعی با کسری بودجه مواجه بود و این کسری بودجه میراث دولت قبل بود. در کنار استقراض بی‌رویه که از سال‌های ۹۴ و ۹۵ آغاز شده بود، حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان سازمان تأمین اجتماعی به بانک‌ها بدهی انباشته داشته است. این مبلغ بدهی آنقدر زیاد بود که از سازمان تأمین اجتماعی به عنوان ابربدهکار بانکی یاد می‌کردند و این بدهی سنگین بر کارایی و کارکرد سازمان تأمین اجتماعی اثرات منفی گذاشته بود اما در گام نخست که دولت سیزدهم روی کار آمد تمام تلاش‌ها به سمت پرداخت این بدهی‌ها سوق پیدا کرد. با توجه به حجم بالای مطالبات از دولت تلاش شد تا با تعامل سازنده با دولت مردمی آقای رئیسی مطالبات سازمان از مسیر واگذاری شرکت‌های مناسب پیگیری شود موضوعی که در گذشته منجر به واگذاری شرکت‌های زیانده و نامناسب سازمان منجر شده بود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه این مطلب بیان کرد: در سال گذشته از طریق تعامل سازنده با دولت و واگذاری‌های مناسب ۷۶ هزار میلیارد تومان از مطالبات وصول شد و در بودجه جاری با هماهنگی خوب بین سازمان تأمین اجتماعی، دولت و مجلس پیش‌بینی می‌شود امسال این رقم به ۹۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

وی اضافه کرد: در زمینه استقراض هم از همان ابتدا سعی شد تا روند انباشت بدهی‌ها به بانک‌ها متوقف شود. امروز با افتخار اعلام می‌کنم در ۷ ماه گذشته نه‌تنها روند استقراض بی‌رویه را متوقف کرده‌ایم، بلکه در اولین روز هفته تأمین اجتماعی بدهی انباشته شده از دوران گذشته با مبلغ ۸۸ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

موسوی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی طرح‌های متعدد بیمه را ایجاد کرده است، گفت: هم‌زمان با طرح بیمه دانشجویان تلاش شده بیمه زنان سرپرست خانوار و سایر بیمه‌های مرتبط با خانوار را گسترش دهیم و از مسیر طرح‌های پالایش بیمه از حقوق مردم صیانت و هزینه‌های ناعادلانه را کنترل کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود به تلاش این سازمان برای جلوگیری از مداخلات غیرحرفه‌ای و رانتی اشاره کرد و گفت: با ایجاد شفافیت و مدیریت تعارض منافع و بهبود فرآیندهای کاری علاوه بر مبارزه با فساد به شکل ایجابی و سلبی میزان تولید و سوددهی را افزایش دادیم و فروش تجمیعی شرکت‌های زیرمجموعه از ۹۳ هزار میلیارد تومان به ۱۶۳ هزار میلیارد تومان با رشد ۷۲ درصد و سود تجمیعی از ۳۱ هزار میلیارد تومان به ۴۵ هزار میلیارد تومان با رشد حدوداً ۴۴ درصدی افزایش یابد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره پرداخت مطالبات بازنشستگان هم گفت: تلاش شده تا ضمن پایداری منابع انجام به موقع تعهدات به بازنشستگان در پرداخت حقوق و مستمری خدمات بیمه‌ای و درمانی نیز بهبودهایی ایجاد شود و روندها را توسعه دهیم و در این مسیر از هوشمندسازی خدمات حمایتی را پیش ببریم تا از منافع مردم صیانت شود و بیمه شدگان مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافی نشوند که خدمات درمانی را هم شامل می‌شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در پایان به برخی خدمات این سازمان اشاره کرد و گفت: پایدارسازی و تسویه طرح نسخه الکترونیکی از حدود ۶۵ درصد به ۹۰ درصد، افزایش تعداد و کیفیت خدمات غیرحضوری از ۳۰ خدمت به ۴۲ خدمت غیرحضوری در ۹ ماه گذشته، توسعه و افتتاح بیش از ۴۰ پروژه درمانی و عمدتا در مناطق محروم، پوشش هزینه بیماری‌های خاص و اقلام دارویی خاص، توسعه خدمات به بیماران اوتیسم، تحت پوشش قرار دادن خدمات درمانی تخصصی ناباروری زوجین نابارور، افزایش ایام غرامت بارداری از ۶ ماه به ۹ ماه و پرداخت غیرحضوری و رایگان شدن فرانشیز سالمندان بالای ۶۵سال در شهر‌های فاقد مراکز ملکی درمانی، افزایش رقم و تعداد تسهیلات قرض‌الحسنه به بازنشستگان، افزایش سهم بیمه تکمیلی بازنشستگان از ۳۰ درصد به ۵۰ رصد و رشد ۱۲۰ درصدی و آغاز سفر‌های زیارتی کرامت رضوی رایگان برای بازنشستگان با هدف گذاری  100 هزار سفر و مواردی از از این قبیل اقداماتی است که در این مدت برای افزایش کیفیت خدمات ارائه شده است.

انتهای پیام
captcha