افزایش تبعیض شغلی علیه زنان مسلمان در هند
کد خبر: 4071086
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷

افزایش تبعیض شغلی علیه زنان مسلمان در هند

یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که زنان مسلمان در هند با تبعیض بزرگی در بازار کار مواجه هستند. این مطالعه نشان می‌دهد که میزان اشتغال مسلمانان در ادارات این کشور نسبت به جمعیت آنها به‌طور قابل ملاحظه‌ای کمتر است.

به گزارش ایکنا به نقل از سلام گیت‌وی، هند در دو دهه گذشته شاهد کاهش چشمگیر مشارکت زنان در نیروی کار بوده است. با این حال، زنان مسلمان، که به طور قابل توجهی در محیط کار کمتر حضور دارند، در تنگنای بیشتری قرار دارند، زیرا به خاطر دین خود مورد تبعیض واقع می‌شوند. این در حالی است که تبعیض در بازار کار امری غیرقانونی به شمار می‌رود.

مطالعه‌ای که بیش از 10 ماه توسط بنیاد Led By مستقر در هند و با همکاری مرکز توسعه سیاست و عمل دانشگاه ملی مولانا آزاد انجام شد، سوگیری عظیمی را علیه زنان مسلمان در سراسر بازار کار نشان داد.

 استخدام کمتر زنان مسلمان در مشاغل ساده نشانه مهمی از عقب ماندن مسلمانان در آمار اشتغال نسبت به جمعیت خود است، به طوری که نسبت زنان مسلمان شاغل در خانه در مقایسه با میانگین ملی 51 درصد برای سایر جوامع، 70 درصد است.

بنیاد Led By که در سال 2019 توسط روحا شاداب تأسیس شد، یک نهاد فعال در زمینه مشاغل برای زنان مسلمان است و هدف آن افزایش نمایندگی محروم‌ترین زنان کشور در بازار کار است. 

در طول دوره تحقیق، 2000 درخواست شغلی از طریق 1000 آگهی شغلی در سایت‌های مطرح کاریابی ارسال شد و پاسخ‌ها برای تعیین نرخ خالص تبعیض جمع‌آوری شدند. این مطالعه نشان داد که داوطلبان مسلمان تنها 103 پاسخ مثبت دریافت کردند در حالی که زنان هندو 208 پاسخ مثبت دریافت کرده بودند که تقریباً دو برابر تعداد زنان مسلمان واجد شرایط مشابه است. بر اساس پاسخ‌های دریافتی، نرخ خالص تبعیض در بین صنایع به 47.1 درصد رسید. بر اساس این گزارش، استخدام‌کنندگان با داوطلبان هندو رفتار صمیمانه‌تری داشتند.

این مطالعه نشان داد که زنان مسلمان در بازار کار نمایندگی ضعیفی دارند. چنین نابرابری نشان می‌دهد که یک سوگیری مستقیم علیه زنان مسلمان هندی در فرآیند استخدام وجود دارد. 

 زنان مسلمان، به دلیل نداشتن نمایندگی و به حاشیه رانده شدن تاریخی، به ندرت به عنوان کارگران شایسته دیده می‌شوند. در این گزارش آمده است که تصور رایج از ناتوانی زنان در کار خارج از خانه با کلیشه‌های منفی مرتبط با مسلمان بودن در هند همراه است.

این مطالعه نتیجه‌گیری می‌کند که سوگیری استخدامی قابل‌ توجهی علیه زنان مسلمان وجود دارد، حتی در مواردی که آنها به یک اندازه واجد شرایط هستند و طبق سرشماری 2011، زنان مسلمان کمترین میزان مشارکت در کار را دارند. تنها 21.6 درصد از زنان مسلمان در مناطق شهری مشاغل معمولی دارند در حالی که این رقم برای زنان هندو و مسیحی به ترتیب 40.4 و 60.7 درصد است.

همچنین بر اساس یک گزارش دیگر، مشارکت کلی مسلمانان در ادارات و سازمان‌های دولتی به طرز وحشتناکی در همه سطوح پایین است و هیچ ایالتی وجود ندارد که در آن تعداد کارمندان مسلمانان در ادارات دولتی با سهم جمعیتی آنها مطابقت داشته باشد. این گزارش خاطرنشان کرد که اشتغال مسلمانان در دانشگاه‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های بخش دولتی نیز کم است.

انتهای پیام
captcha