قدیمی‌ترین بانک اسلامی مالزی و همگام‌شدن با موج دیجی‌بانک‌ها
کد خبر: 4071861
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۵

قدیمی‌ترین بانک اسلامی مالزی و همگام‌شدن با موج دیجی‌بانک‌ها

فضای خدمات مالی مالزی در حال گذراندن مرحله جالبی در تکامل خود است. تغییر رفتارهای مصرف‌کننده و ورود بازیگران جدید، دلیلی است که بانک‌های مالزی ازجمله «بانک اسلام» به عنوان قدیمی‌ترین بانک اسلامی این کشور در استراتژی دیجیتال خود تجدید نظر کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از fintechnews، بسیاری از بانک‌های مالزی فعالانه به دنبال تقویت استراتژی دیجیتال خود از طریق ایجاد یک واحد بانکداری دیجیتال جدید، یا مشارکت فین تک‌ها هستند. این تا حدی به لطف 5 مجوز بانکداری دیجیتال جدید است که توسط بانک نگارا مالزی (بانک مرکزی مالزی) یا  BNM ارائه شده است. پیش‌بینی می‌شود که این بانک‌های دیجیتال جدید در 24 ماه آینده راه‌اندازی شوند.

تقویت هسته دیجیتالی بانک‌ها

یک نمونه بارز این تغییرات، بانک اسلام مالزی (Bank Islam) است. این بانک، اخیراً طرحی 4 ساله (2022-2025) ارائه کرده است که شامل سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در قابلیت‌های فناوری اطلاعات بانک می‌شود.

این طرح اساساً بر 3 حوزه متمرکز خواهد بود که عبارتند از ایجاد یک پایه معماری IT انعطاف‌پذیر، تقویت مجموعه مهارت‌ها در زمینه‌هایی مانند تجزیه و تحلیل داده‌ها، هوش مصنوعی و آموزش و همچنین اتخاذ روش‌های جدید برای فعال‌کردن بخش‌های فناوری اطلاعات و کسب و کار برای همکاری مؤثرتر.

معظم محمد مدیرعامل بانک اسلام، تأکید می‌کند که صرف داشتن یک استراتژی دیجیتال خوب موفقیت را تضمین نمی‌کند. بزرگترین چالش همیشه پذیرش توسط ذینفعان است. القای یک فرهنگ متحول کننده در سازمان برای اطمینان از حرکت در طول برنامه و رفع هر گونه ترس از زائد بودن یا منسوخ شدن ضروری است.

قدیمی ترین بانک اسلامی مالزی و همگام‌ شدن با موج دیجی‌بانک‌ها

به همین منظور، بانک اسلام در سال 2019 کد 21 خود را آغاز کرده بود که هدف آن هدایت این فرهنگ بود.

معظم گفت که این شامل طراحی مجدد ارزش‌های مشترک اصلی براساس TAAT (به مشتری بیندیشید، با صداقت عمل کنید، فراتر از آن مسئولیت بگیرید)، معرفی شایستگی‌های رفتاری جدید و ارائه برنامه‌های مهارت‌آموزی و ارتقای مهارت سواد دیجیتالی کارکنان برای افزایش بهره‌وری است.

همراه شدن با بانکداری دیجیتال

در سال 2021، بانک اسلام بخش جدیدی به نام مرکز تجربه دیجیتال (CDX) راه‌اندازی کرده بود تا پایه و اساس راه‌اندازی یک بانک کاملا دیجیتالی و اکتشاف بخش‌های ناشناخته را در اقتصاد مالزی ایجاد کند.

بانک دیجیتال جدید، Be U، در ماه ژوئن برای دانلود در اپ استور اپل و گوگل پلی استور در دسترس قرار گرفت و قرار است در اواسط جولای راه اندازی شود. این بانک امیدوار است در 12 ماه اول راه اندازی بین 350 تا 400 هزار دانلود داشته باشد.

معظم تأکید می‌کند که این ابتکار پاسخی به مجوزهای بانکداری دیجیتالی جدید BNM نیست، بلکه پاسخی به اقتصاد دیجیتال و اقتصاد دیجیتالی شده مالزی است که به سرعت در حال رشد است. او گفت که کار روی Be U دو سال پیش قبل از صدور مجوز شرعی آغاز شد.

قدیمی ترین بانک اسلامی مالزی و همگام‌ شدن با موج دیجی‌بانک‌ها

واحد بانکداری دیجیتال به دنبال استفاده از فناوری‌هایی مانند داده‌های بزرگ و هوش مصنوعی است تا محصولات را شخصی‌سازی کرده و در اندازه‌ای ارائه دهد که برای همه قابل دسترس و مقرون به صرفه باشد، از جمله پس‌اندازهای خرد، تأمین مالی خرد و سرمایه‌گذاری خرد.

بر کسی پوشیده نیست که جنگ استعدادها از زمان صدور مجوزها تشدید شده است، به طوری که بانک‌های فعلی و بانک‌های دیجیتال به طور یکسان برای کسب تعداد محدود استعدادها می‌جنگند. واحد CDX تا حدی به عنوان یک آزمایشگاه برای جذب استعدادهای کلیدی به منظور آزمایش فناوری‌ها و مدل‌های تجاری جدید تأسیس شد.

اهرمی برای مشارکت‌های استراتژیک

مدیر عامل بانک اسلام می‌گوید: تحول دیجیتال یک سفر است، نه یک مقصد. همیشه یک «چیز جدید جذاب» وجود خواهد داشت که به نظر می‌رسد جایگزین آنچه که داریم می‌شود. در سال 2021، بانک اسلام با TM One به عنوان یک ارائه دهنده خدمات همکاری امضا کرد تا به سرعت بخشیدن به سفر تحول دیجیتال آنها کمک کند.

وی افزود که این مشارکت بانک را قادر می‌سازد تا زیرساخت‌ها و قابلیت‌های فناوری اطلاعات خود را تقویت کند و با مقررات، دستورالعمل‌ها و سیاست‌های در حال تغییر BNM همگام شود.

بانک اسلام پیش‌تر با شرکت‌های فین‌تک دیگر هم وارد همکاری شده بود. برای مثال مشارکت با Mambu، به بانک اجازه می‌دهد تا محصولات بانکی مطابق با شریعت را پیکربندی کند. Pod هم یک فین‌تک بومی است که به مالزیایی‌ها امکان می‌دهد به روشی هوشمندانه‌تر پس‌انداز کنند. بانک اسلام با Pod همکاری کرد تا یک مدل امتیازدهی اعتباری جایگزین ایجاد کند و بتواند شبکه گسترده‌تری از کاربران را برای دسترسی به خدمات مالی ایجاد کند.

آموزش مشتریان بانک‌ها 

باید به خاطر داشته باشیم که در مالزی، شکاف دیجیتالی هنوز وجود دارد. مهم است که کسانی را که نسبت به تحولات دیجیتالی احاطه ندارند، از دست ندهید.

مدیر عامل بانک اسلام تصریح کرد: یک موضوع مهم‌تر شمول مالی یعنی تضمین دسترسی برابر به خدمات مالی برای افراد دارای بانک ضعیف و بدون بانک است. برای این منظور، ما رویکردی را در پیش می‌گیریم تا دستور کار شمول مالی را از طریق تأمین مالی اجتماعی اسلامی پیش ببریم.

قدیمی ترین بانک اسلامی مالزی و همگام‌ شدن با موج دیجی‌بانک‌ها

وی افزود: ما به‌عنوان ارائه‌دهنده خدمات مالی، معتقدیم که نیازهای مشتریان را باید در مرکز پیشنهادات خود قرار دهیم، کانال‌های متعددی را برای خدمات و پیشنهادات مالی خود به آنها ارائه می‌کنیم و در عین حال همه اقشار جامعه را برای راحتی کار و آشنایی با آنها آموزش می‌دهیم و راهنمایی می‌کنیم. کانال های دیجیتال فناوری باید وسیله‌ای برای رسیدن به هدف باشد و نباید طردشدن ایجاد کنند. پذیرش فناوری نباید پیچیده و برای مشتریان سخت باشد.

محمد تأکید کرد که صنعت (بانکداری) نباید عجله کند که مشتریان، کانال‌های دیجیتالی را بپذیرند، به ویژه با افزایش موارد کلاهبرداری و بازیگران بد در این صنعت. آموزش این قشر از مشتریان و محافظت از آنها در برابر قربانی شدن در کلاهبرداری و حملات سایبری مهم است.

انتهای پیام
captcha