روحانیت با رفتار و سخنانش اعتقادات مردم را تقویت کند
کد خبر: 4073141
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
آیت‌الله کریمی جهرمی:

روحانیت با رفتار و سخنانش اعتقادات مردم را تقویت کند

آیت‌الله علی کریمی جهرمی، استاد سطح خارج حوزه علمیه، گفت: محرم و صفر در پیش است و روحانیت و مبلغان درباره اعتقادات مردم کار کنند؛ این خیلی مهم است که افراد جامعه به خدا معتقد شوند و اعتقادشان تقویت شود.

علی کریمی جهرمی به گزارش ایکنا، آیت‌الله علی کریمی جهرمی، استاد سطح خارج حوزه علمیه، شامگاه دوم مرداد ماه در مراسم رونمایی از کتاب «اصول العقائد و جامع الفوائد» که در مدرسه امام مهدی(عج) در قم برگزار شد، با بیان اینکه روایتی حاکی از مقام علمای بزرگوار است و وظیفه آنان را تبیین می‌کند، گفت: در این روایت بیان شده است؛ در روز قیامت به یک عالم خدوم و خیرخواه گفته می‌شود ای عالمی که کفالت کردی ایتام آل رسول(ص) را همین‌جا بایست و شفاعت بکن از مردم. آنچه در این روایت شاخص است این است که عالمی با مزایای خاص در روز قیامت اذن شفاعت خواهد گرفت و چنین عالمی می‌تواند از گناهکاران شفاعت کند.

وی افزود: عالمی می‌تواند شفیع باشد که در دنیا ایتام آل رسول را کفالت و آنها را به راه راست هدایت کرده باشد. یعنی عالمی که نگهبان دین و اعتقادات مردم باشد؛ گاهی ممکن است انسان درس بخواند و خوب هم بخواند ولی نقش او در جامعه، منفی باشد یعنی رفتار، سکنات و گفتار او مردم را به مسیر باطل سوق دهد و پناه می‌بریم به خدا که انسان به حوزه بیاید و آخر کار او منیت و کبر و خودنمایی و دنیاپرستی و ... باشد و به جای اینکه مردم را به سمت زهد و پارسایی و بی اعتنایی به زخارف دنیا هدایت بکند راه جاه‌طلبی، دنیادوستی و خودنمایی را به جامعه ارائه کند.

استاد سطح خارج حوزه علمیه تصریح کرد: عالمی که کافل ایتام آل رسول است و یتیمان خاندان پیامبر را سرپرستی می‌کند کسی است که اعتقادات مردم را حفظ کند و روحانیت نباید از این کار غفلت کند. پناه به خدا ببریم که عالمی سبب دورشدن مردم از معتقدات دینی شود، مرحوم امام خمینی(ره) نقل می‌فرمود که فردی نزد یکی از علمای همدان آمده بود و ضمن صحبت گفته بود اگر قبر و قیامت و سؤال و جواب و حساب و کتابی در کار نیست به ما هم بگویید ما هم دست بکشیم.

روحانیت مراقب باشد

آیت‌الله کریمی جهرمی بیان کرد: امروز شبهات زیادی در ذهن پیر و جوان و زن و مرد جامعه وجود دارد و عالم حوزه باید دامن به کمر زده و به رفع این شبهات بپردازد و معتقدات آنها را پاک بگرداند؛ از جمله این علمایی که برای کفالت ایتام آل رسول زحمت کشیده است مرحوم آیت‌الله سیدمحمد میرلوحی صاحب کتاب «اصول العقائد و جامع الفوائد» است که امشب رونمایی می‌شود.

وی افزود: یکی از آثار ایشان که برای رفع شبهات و تحکیم مبانی و مبادی تشیع و محکم کردن پایه‌های ایمان در دل و جان و اعماق وجود مردم تالیف شده است، همین کتاب است؛ ایشان اول تبحر داشته و ثانیا در مطالب فراوانی که آورده در صدد رفع شبهه از معتقدات مردم بوده است و مراقب بوده مردم به نام دین در دام دشمنان نیفتند.

آیت‌الله کریمی جهرمی اضافه کرد: به همین دلیل در ابتدای اثر از توحید و مبدا و معرفت خدا سخن گفته و بعد سراغ باب نبوت و فضائل بی‌شمار حضرت محمد(ص) رفته و در نهایت سراغ جریان پر سر و صدای ولایت رفته است که عده زیادی در این زمینه گرفتار اغیار و شبهات شدند و ولایت علی(ع) و آل علی(ع) را نپذیرفتند در حالی که ولایت امام، با آیات و روایات فراوان قابل اثبات است.

تالیف کتاب به دستور امیرالمؤمنین(ع)

این استاد حوزه قم اظهار کرد: در مقدمه این کتاب بیان شده که علامه میرلوحی گفته است جماعتی از مردم درخواست کردند که کتابی درباره اعتقادات بنویسم و معتقدات صحیح را به مردم عرضه کنم و اتفاقا جمال نورانی امام علی(ع) بر من نمودار شد و جمالشان را زیارت کردم_ نفرموده است که در خواب بلکه ممکن است مکاشفه در بیداری باشد_ و آقا فرمودند که «من قضی لاخیه حاجة قضی الله له الف حاجه من حوائج الدنیا و الف حاجة من حوائج الاخره» یعنی کسی که یک حاجت از برادر مؤمنش را برآورده کند خداوند هزار حاجت او را در دنیا و هزار حاجتش را در آخرت برآورده خواهد کرد.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: چقدر ارزشمند است که اگر انسان حاجتی دارد از این دست باشد یعنی دنبال تقویت معتقدات خود باشد و بدا به حال کسانی که صبح تا شب در پی طلب حاجت از این و آن هستند و خود را مفتقر و ذلیل نشان می‌دهند. این عالم بزرگوار مورد امداد امیرالمؤمنین(ع) قرار گرفتند و این کتاب را برای رفع شبهات مردم پیرامون ولایت و امامت نوشتند و کتابی که مورد عنایت امام علی(ع) باشد چه کتاب نافع و مفیدی خواهد بود.

اثبات ولایت با روایات اهل سنت

وی اضافه کرد: این عالم بزرگوار فرموده است که من وقتی جمال نورانی امیرالمؤمنین(ع) را دیدم انگیزه مضاعفی برای بنده شد تا این اثر را بنویسم و ایشان عنایت داشته است تا ولایت و امامت علی(ع) را از رهگذر اخبار اهل تسنن اثبات کند و در آخر کتاب هم در مورد معاد بحث کرده و در مجموع کتاب نافع و سودمندی است و به خصوص الان که ماه محرم و تبلیغ است خوب است این مباحث اعتقادی  ترویج شود تا قلب انسان به خدا مطمئن شود.

وی افزود: ما گاهی به مسائل دیگر می‌پردازیم ولی تقویت اعتقادات مردم در اولویت است و این کتاب واجد چنین ویژگی‌هایی است و هرقدر از این اثر ستایش شود گمان نمی‌کنم بتوان حق این مرد بزرگ و کتاب او را ادا کنیم. البته خاندان میرلوحی علمای بزرگوار و شخصیت‌های عالیقدری داشتند، از جمله آیت‌الله سیدمحمدباقر میرلوحی که استاد آیت‌الله بروجردی بودند. در نجف کسی زبان به اهانت سیدمحمدباقر گشوده بود و آیت‌الله بروجردی از این مسئله نزد مرحوم آخوند خراسانی شکایت کرد که چرا فلان فرد به مرحوم میرلوحی اهانت کرده و آخوند خراسانی به طلاب تذکر داده بودند. 

اعتقادات مردم را تقویت کنید

وی در ادامه افزود: محرم و صفر در پیش است و روحانیت و مبلغان درباره اعتقادات مردم کار کنند؛ این خیلی مهم است که افراد جامعه به خدا معتقد شوند و اعتقادشان تقویت شود. مردم را خداباور و قیامت باور تربیت کنید و نیازی به گفتن نیست که برای تحقق این مسئله انسان خودش باید خدامحور و قیامت باور باشد و بداند حساب و کتابی در کار است و در رفت و آمد و سخن گفتن و کسب درآمد و ... حساب و کتاب وجود دارد.

آیت‌الله کریمی جهرمی بیان کرد: بسیاری از علمای ما در بلاد مختلف از جمله جهرم واقعا افراد دینداری بودند و حتی برخی از ایشان برای بنده نقل کردند که من وقتی برای دریافت وجوهات  به شهرهای مختلف سفر می‌کردم هزینه سفر را از پول روضه‌خوانی و منبر خودم می‌دادم، یعنی اینقدر محتاط در امر وجوهات. افرادی به ایشان گفته بودند که خوشا به حالتان که خیلی‌ها شما را می‌شناسند و ایشان فرموده بود که ای کاش کسی مرا نمی‌شناخت؛ این چنین انسان‌ها در عوالم دیگری بودند و فقط جلب رضایت خدا مد نظرشان بود.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: نکند که خدای ناخواسته راه را عوض کنیم ولی ندانیم که در مسیر انحراف گام برداریم و امیدوارم علما و فضلا در ایام محرم و صفر مردم را با خدا و اهل بیت(ع) آشناتر کنند و نکند فرصتها بگذرد و ما مطالبی بیان کنیم که در تربیت نفوس اثری نداشته باشد. مردم را حسین‌شناس کنید؛ آقایی که به اصحابش فرمود: صبرا بنی الکرام فما الموت الا قنطرة ...؛ ای اصحاب من و بزرگ‌زادگان من به شما توصیه می‌کنم مصائب را تحمل کرده و در راه خدا بپذیرید زیرا همه اینها در آخرت اثربخش خواهد بود.

وی تاکید کرد: تبلیغات خوب، خیلی اثرگذار است و شاید تجربه کرده باشید که اشخاصی با سخنان و خوبی و رفتار نیک شما در راه خدا گام گذاشته‌اند و تلاش کنید این توفیق روز به روز بیشتر شود.

انتهای پیام
captcha