بازدید بیش از 6 میلیون نفر از مسجد ایاصوفیه استانبول
کد خبر: 4073157
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴

بازدید بیش از 6 میلیون نفر از مسجد ایاصوفیه استانبول

پس از تبدیل بنای ایاصوفیه به مسجد در سال 2020، تا کنون بیش از شش میلیون نفر از این مسجد بازدید کرده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از احوال، بنای ایاصوفیه در استانبول که قدمت آن به قرن ششم میلادی می‌رسد، پس از تبدیل شدن مجدد به مسجد در دو سال گذشته میلیون‌ها بازدید کننده را به خود جذب کرده است. 

این بنا نخستین‌بار در سال 1453 میلادی پس از فتح قسطنطنیه به دست عثمانیان از کلیسا به مسجد تبدیل شد. 

از 24 جولای سال 2020 تا کنون 6.5 میلیون بازدیدکننده از این مسجد بازدید کردند. در تعطیلات 9 روزه عید قربان هم روزانه 120 هزار نفر از این مسجد زیبا دیدن کردند.

احمد آک تورک اوغلو، معاون مفتی استانبول در این باره اعلام کرد: بازدیدکنندگان باید قوانین وزارت بهداشت این کشور را برای پیشگیری از کرونا رعایت کنند اما زدن ماسک در حال حاضر الزامی نیست. 

وی افزود: کارکنان مسجد بازدیدکنندگان را راهنمایی و آنها را با قسمت‌های مختلف آن آشنا می‌کنند. به گفته آک تورک اوغلو هم اکنون در این مسجد کلاس‌های قرآن و آشنایی با سنت پیامبر اکرم(ص) دایر است. این مسجد اهمیت نمادین دارد و باید به لحاظ فیزیکی و معنوی مورد حفاظت قرار گیرد.

در عین حال ایبر اورتایلی که استاد تاریخ است در مقاله‌ای اعلام کرد که سه میلیون بازدیدکننده در سال برای این مسجد یک فاجعه است. وی افزود: گزارش‌هایی از تخریب کف این بنا وجود دارد و اطلاعاتی درباره پی این ساختمان و ستون‌های زیرزمینی این بنا وجود ندارد.

وی گفت این بنا باید به‌طور مرتب برای تعمیرات بسته شود و لوله‌ها و کانال‌های زیرزمینی آن باید مورد بررسی و تعمیر قرار گیرد. در ماه آوریل دروازه سلطنتی این بنا وقتی بازدیدکنندگان قصد داشتند تکه‌هایی از چوب آن را با خود ببرند تخریب شد. 

ایاصوفیه به مدت ۹۱۶ سال به عنوان کلیسا و ۸۶ سال به عنوان موزه فعال بود، اما از سال ۱۴۵۳ تا ۱۹۳۴، نزدیک به ۵۰۰ سال، مسجد بود. ایاصوفیه در سال ۱۹۸۵ به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد. این بنا یکی از مقاصد برتر توریستی ترکیه بوده و برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی باز است.

انتهای پیام
captcha