آینه‌داران آفتاب + فیلم
کد خبر: 4073414
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۱
اصحاب الحسین(ع)/ 1

آینه‌داران آفتاب + فیلم

شب عاشورا وقتی امام حسین(ع) خطاب به حضرت زینب(س)، یاران خود را معرفی می‌کند اشاره دارد که به خدا سوگند آنها را آزموده‌ام یعنی اینان سرفرازان آزمون الهی هستند و آنها را جز صخره‌های ستبر کوهستان نیافتم.

محمدرضا سنگری، نویسنده و عاشوراپژوه، در سلسله مباحثی که در 12 قسمت، به مناسبت ایام محرم در خبرگزاری ایکنا، تولید شده به بیان نکاتی درباره اصحاب و یاران کمتر شناخته شده حضرت امام حسین(ع) پرداخته است که بخش اول آن در ادامه می‌آید:
 
شناخت نهضت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و عاشورا و کربلای او بدون شناخت اصحاب امکان‌پذیر نیست یا دستکم تصویری ناقص و نارسا را فراروی ما قرار خواهد داد. یاران حضرت امام حسین(ع) ترکیب شگفتی هستند و در مجموعه آنها، هم کودک، هم نوجوان، پیر، جوان، سیاه، سفید، آفریقایی و ایرانی وجود دارد و این ترکیب عجیب که در کربلا وجود دارد تصویر متفاوتی از یاران حضرت اباعبدالله را پیش روی ما قرار می‌دهد.
 
اولین نکته‌ای که بنده در باب یاران ایشان باید بگویم این است که حضرت درباره آنها توصیف شیرین و عجیبی دارد؛ شب عاشورا وقتی خطاب به حضرت زینب(س)، یاران خود را معرفی می‌کند اشاره دارد که به خدا سوگند آنها را آزموده‌ام یعنی اینان سرفرازان آزمون الهی هستند و آنها را جز صخره‌های ستبر کوهستان نیافتم. آنها چنان با من پیوند و گره خورده و شیفته و دوستدار من هستند که کودک شیفته سینه مادر و همانگونه که کودک در آغوش مادر آرام می‌گیرد و تغذیه می‌کند، یاران من هم چنین هستند.
 
آنان پاکباز، پاک، پارسا، مخلص هستند و رزم‌های گذشته را دیده و از آزمون‌های سخت و دشوار عبور کرده و اکنون به عاشورا رسیده‌اند، هرچند تحول بعضی از آنها تنها در چند لحظه اتفاق افتاد، که در فرصت بیشتری به آن خواهیم پرداخت.

آینه‌داران آفتاب نام کتابی از دکتر محمدرضا سنگری است که درباره اصحاب امام حسین(ع) نوشته شده است.
 
انتهای پیام
captcha