سهم بسیار مهدوی دامغانی در تدریس فقه و اصول در دانشگاه هاروارد
کد خبر: 4073813
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲
پرفسور سیدحسین نصر مطرح کرد:

سهم بسیار مهدوی دامغانی در تدریس فقه و اصول در دانشگاه هاروارد

پرفسور سیدحسین نصر، استاد دانشگاه جرج واشنگتن گفت: وی دانشجویان بسیاری در زمینه ادبیات عربی تربیت کرد و سهم بسیار زیادی در تدریس فقه و اصول اسلامی در دانشگاه هاروارد داشت و این باعث افتخار است که بنده با ایشان همکاری داشته‌ام.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم گرامیداشت زنده‌یاد احمد مهدوی دامغانی، امروز چهارشنبه 5 مردادماه با حضور اندیشمندان و شخصیت‌های علمی و فرهنگی با همکاری چند نهاد و مرکز فرهنگی در موسسه روزنامه اطلاعات برگزار شد.
سید حسین نصر، استاد علوم اسلامی دانشگاه جرج واشنگنتن در این مراسم به سخنرانی پرداخت.
 
سیدحسین نصر، در پیامی ویدیویی که به این مراسم فرستاده بود اظهار کرد: مرحوم احمد مهدوی دامغانی، شاگرد مرحوم فروزانفر بودند و خیلی نسبت به ایشان ارادت داشتند و همیشه از ایشان صحبت می‌‌کردند.  بنده برای وی احترام بسیاری قائل بودم و همواره با من تماس می‌گرفتند و در تمام این سال‌ها ایشان را می‌دیدم و حتی موقع ازدواج پسرم حضور داشتند. 
 
وی ادامه داد: نکته مهمی که باید عرض کنم خدمت مهدوی دامغانی به ایران و فرهنگ ایرانی و فقه اسلامی است. وی دانشجویان بسیاری در زمینه ادبیات عربی تربیت کرد و سهم بسیار زیادی در تدریس فقه و اصول اسلامی در دانشگاه هاروارد داشت و این باعث افتخار است که بنده با ایشان همکاری داشته‌ام و برای ایشان نیز جای افتخار است که در بزرگترین دانشگاه آمریکا تدریس کرده و منشأ خدمات بسیاری بوده‌اند.
استاد علوم اسلامی دانشگاه جرج واشنگنتن گفت: مرحوم احمد مهدوی دامغانی کتابخانه فوق‌العاده‌ای گردآوری کرده بود که بخشی از آن را کتابخانه جرج واشنگتن خریداری کرد و اکنون در این دانشگاه‌ وجود دارند. 

اهداف مشترک با مرحوم مهدوی دامغانی

همچنین مهدی محقق، استاد ادبیات و از دوستان احمد مهدوی دامغانی در این مراسم سخنرانی کرد و گفت: بنده گذشته از اینکه ارتباط خویشاوندی با مرحوم احمد مهدوی دامغانی داشتم جد اعلای ما منتهی به یک نفر می‌شود و بنده در شرح حالی که برای مرحوم پدرم نوشته‌ام به شجره‌نامه‌ای اشاره کرده و این ارتباط را آورده‌ام. علاوه بر این، بنده با مرحوم مهدوی دامغانی، دوست و رفیق بودم. ایشان هر وقت تهران تشریف می‌آوردند پیش ما می‌آمدند و وقتی هم که وارد دانشگاه شدند در اتاق بنده که در مدرسه سپهسالار قدیم بود ساکن شدند. وجود ایشان برای شخص من بسیار ارزشمند بود به این علت که هر دوی ما به ادبیات فارسی و ادبیات عرب علاقه‌مند بودیم.
 
وی گفت: مرحوم مهدوی دامغانی هر وقت در راهروی مدرسه سپهسالار قدیم وارد می‌شدند با صدای بلند یکی از قصاید عربی را قرائت می‌کردند و ما با این صدا متوجه می‌شدیم که ایشان وارد مدرسه شده‌اند. ایشان تسلط بالایی بر ادبیات عربی داشتند و از این جهت ما با هم هدف واحد داشتیم. به همین دلیل در تهران دنبال کسی می‌گشتیم که بتوانیم از او ادبیات عرب را به خوبی یاد بگیریم که خوشبختانه مرحوم عبدالحمید بدیع الزمانی کردستانی را پیدا کردیم و هر دو با هم مقامات الحریری و برخی از قصاید عربی دیگر را نزد ایشان خواندیم.
 
محقق تأکید کرد: هر وقت دانشمندی وارد تهران می‌شد ما همراه با هم به دیدن او می‌رفتیم. بنده خدمت پدر ایشان نیز رسیده بودم و با توجه به اینکه چند سال معمم بودم پدر ایشان یعنی شیخ کاظم دامغانی، عمامه را بر سر من گذاشته بودند. ان‌شاءالله خداوند ایشان را در بهشت برین جای دهد.
 
انتهای پیام
captcha