اولین سری که شهر به شهر گردانده شد + فیلم
کد خبر: 4074918
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳
اصحاب الحسین(ع)/ 9

اولین سری که شهر به شهر گردانده شد + فیلم

زاهر به مدینه آمد و خودش را خدمت حضرت اباعبدالله الحسین رساند و در سال 60 هجری همسفر با حضرت امام حسین(ع) شد و این شخصیت بزرگ در حمله نخست در کربلا به شهادت رسید.

محمدرضا سنگری، نویسنده و عاشوراپژوه، در سلسله مباحثی که در ۱۲ قسمت، به مناسبت ایام محرم در خبرگزاری ایکنا، تولید شده به بیان نکاتی درباره اصحاب و یاران کمتر شناخته شده حضرت امام حسین(ع) پرداخته است که بخش نهم آن در ادامه می‌آید:
یکی از یاران بزرگوار حضرت اباعبدالله الحسین(ع) شخصیتی به نام زاهر بن عمر کندی است. زهر به معنای درخشش و روشنی است و نام حضرت زهرا(س) نیز همین است. زاهر از دوستان نزدیک شخصیتی به نام عمرو بن حمق خزاعی بود. این دو نفر محضر پیامبر بزرگوار اسلام(ص) را درک کرده بودند. عمرو بن حمق خزاعی، در نبردهای مختلفی در خدمت پیامبر(ص) بوده و در هشتاد سالگی به شهادت می‌رسد. زندگی این شخص با زاهر که از اصحاب حضرت اباعبدالله(ع) بود پیوندی دارد.
 
عمرو بن حمق خزاعی حتی تا لحظه‌های مرگ، یک دانه موی سفید نداشت چراکه پیامبر(ص) به پاس خدماتی که کرده بود در حق او دعا کرد تا آخر عمر موهایش سیاه بمانند و نشاط و توانِ جوانی داشته باشد. وی در عصر معاویه مقابل معاویه ایستاد و معاویه او را تبعید کرد و دنبال این بود که او را به قتل برساند. او و زاهر در زمان‌ها و رویدادهای مختلف از امیرالمؤمنین(ع) دفاع و جنایات معاویه و چهره پنهان وی را برملا می‌کردند بنابراین معاویه دستور تعقیب آنها را داد و هر دو گریختند و به سمت منطقه موصل عراق آمدند و در مخفیگاهی قرار گرفتند.
 
 گفته شده در آنجا گویا مار عمر بن حمق خزاعی را نیش زد اما به نظر می‌رسد این روایت دروغ باشد چون عمرو بن حمق خزاعی را دستگیر کردند و درست در آن موقعی که می‌خواستند او را دستگیر کنند به زاهر اشاره کرد که فرار کن چون قرار است تو در آینده ذخیره‌ای برای بزرگترین واقعه باشی یعنی تو اندوخته برای کربلای اباعبدالله‌ الحسین هستی. عمرو بن حمق خزاعی را گرفتند و به شهادت رساندند و اولین سری که در اسلام، شهر به شهر گردانده شد سر وی است. البته بعداً معاویه گفت همسر او را بیاورند و سر عمرو بن حمق خزاعی را مقابل همسرش گذاشتند و این شخصیت بزرگ و مدافع امیرالمؤمنین(ع) اینگونه به شهادت رسید.
 
زاهر بعد از این مسئله به مدینه آمد و خودش را خدمت حضرت اباعبدالله الحسین رساند و در سال 60 هجری همسفر با حضرت امام حسین(ع) شد و این شخصیت بزرگ در حمله نخست در کربلا به شهادت رسید. امام زمان در زیارت ناحیه مقدسه به او سلام می‌دهد و می‌گوید سلام بر زاهر، دوست صمیمی عمر بن حمق. 
 
ابوجعفر محمد بن سنان زاهری نیز که در سال 220 درگذشته و از اصحاب امام رضا(ع) بوده و چندین کتاب دارد نواده همین زاهر است که در کربلا در خدمت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بود و عاشقانه جنگید و در آنجا به شهادت رسید.
سلام بر او باد و همه کسانی که تا آخرین لحظه بر پیمان خویش می‌مانند.
 
انتهای پیام
captcha