سوره اعراف؛ تصویری از بدعهدی انسان در برابر خداوند
کد خبر: 4076200
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
سوره‌های قرآن/ 7

سوره اعراف؛ تصویری از بدعهدی انسان در برابر خداوند

در مورد آفرینش انسان و جهان هستی ایده‌ها و نظریه‌های متفاوتی بیان شده است، اما از نگاه اسلام، خداوند تمام هستی و انسان‌ها را در مدت زمان معلومی آفریده است؛ همچنین از نظر اسلام، انسان‌ها پیش از خلقت با خدای خود عهد و پیمانی بسته‌اند تا جانشین خداوند در زمین باشند.

سوره اعرافبه گزارش ایکنا، هفتمین سوره قرآن کریم، «اعراف» نام دارد که با 206 آیه، در جزء‌های هشتم و نهم قرآن قرار گرفته است.

سوره اعراف از سوره های مکی است و سی و نهمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. نزول سوره اعراف در سخت‌ترین شرایط مسلمانان، یعنی در دوران محاصره اقتصادی در مکه بود.

سوره اعراف مانند دیگر سوره‌های مکی، به موضوعات آفرینش، اثبات توحید، مبارزه با شرک و بیان جایگاه انسان در جهان آفرینش پرداخته است و از آنجا که ابتدای آفرینش به تصویر کشیده شده، پیمان‌های انسان را یادآوری کند که او از ابتدای خلقت با خداوند بسته است.

همچنین برای نشان‌دادن نتیجه انحراف از مسیر توحید، به سرگذشت اقوام پیشین و پیامبرانی همچون نوح(ع)، لوط(ع) و شعیب(ع) می‌پردازد.


موضوعات اصلی سوره اعراف را می‎توان اینگونه برشمرد:

آفرینش انسان

این سوره به صورت مفصل در مورد آفرینش آدم و حوا، دو انسان نخستین، فریب خوردن آنان از ابلیس و خروجشان از بهشت و چگونگی آغاز زندگی‌شان در زمین سخن گفته است.

انس با قرآن

از قرآن‌ کریم‌، به‌ عنوان‌ کتابی‌ الهی در جهت‌ هدایت‌ خاص‌ و رحمت‌ ویژه خداوند نسبت‌ به‌ جهانیان یاد می‌کند و روز قیامت را روز ظهور تفسیر قرآن می‌نامد.

آغاز آفرینش‌ زمین‌ و آسمان‌

بار دیگر، آغاز آفرینش‌ زمین‌ و آسمان‌ را بیان می‌کند و راهیابی‌ و گمراهی‌ انسان‌ها را در ارتباط با پروردگارشان‌ مشخص‌ می‌کند.

داستان‌ حضرت‌ موسی‌(ع)

سرگذشت حضرت موسی(ع) نیز به صورت مفصل در این سوره آمده است. ابتدا به اتفاقاتی می‌پردازد که بین ایشان با فرعون افتاده و پس از آن ‌رفتار بنی‌اسرائیل‌ با موسی(ع) بیان می‌شود.

پیمان‌های الهی

همچنین پیمان‌هایی که بین انسان و خداوند بسته شده را یادآوری می‌کند و انسان را مسئول شرک و ایمان خود معرفی می‌کند و در این رابطه داستان‌هایی مربوط به تلاش پیامبران برای هدایت افراد آورده شده است.

آخرت

موضوع روز قیامت یکی دیگر از مسائلی است که در این سوره یاد شده؛ مسئله‌ای که کسی جز خداوند از آن اطلاع ندارد.

کلیدواژه: قرآن کریم، سوره‌های قرآن، 114، سوره اعراف، حضرت موسی، بنی‌اسرائیل، قیامت، آفرینش، خلقت انسان

انتهای پیام
captcha