نذر خون؛ سنتی ایرانی که باید هدفمند شود
کد خبر: 4076425
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۶
مژده نخلستانی‌حق:

نذر خون؛ سنتی ایرانی که باید هدفمند شود

سرپرست دفتر برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان خون با اشاره به چند برابر شدن اهدای خون در ایام محرم، تصریح کرد: این سنت باید هدفمند و آگاهانه شده و بانوان و جوانان اهدای خون را به صورت مستمر در برنامه خود قرار دهند.

نذر خون؛ سنتی ایرانی که باید هدفمند شود

به گزارش ایکنا، سنت حسنه ایثار خون در روزهایی که یادآور ایثار جان امام حسین(ع) و یارانشان است، بسیاری از مردم کشورمان را در ایام محرم به ویژه روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی راهی مراکز انتقال خون می‌کند. حتی بسیاری از مردم برای این ایام ویژه، نذر خون دارند. سنتی بی‌مانند در جهان که می‌توان آن را به سایر کشورها نیز معرفی کرد.

در همین خصوص مژده نخلستانی‌حق، سرپرست دفتر برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان خون در گفت‌وگو با ایکنا، به سؤال‌های مطرح در خصوص اهدای خون در ماه محرم پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید.

ایکنا ـ اهدای خون در ماه‌های محرم و صفر به ویژه روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی به چه میزان است؟

در دهه اول محرم به خصوص ایام تاسوعا و عاشورای حسینی مراجعه مردم برای اهدای خون و ادای نذر خون افزایش می‌یابد که معمولاً در روز تاسوعا و عاشورا به چند برابر ایام عادی می‌رسد.

ایکنا ـ آیا امکان ارائه خدمات به همه اهداکنندگان خون در روزهای تاسوعا و عاشورا وجود دارد؟

در این ایام مراکز و پایگاه‌های اهدای خون کشور با همه توان در خدمت مراجعان و اهداکنندگان خون هستند و برای جلوگیری از ازدحام و تسهیل کار اهداکنندگان ضمن افزایش ساعات کار مراکز ثابت، پایگاه‌های سیار نیز در مناطق مختلف مستقر می‌شوند.

ایکنا ـ با توجه به گستردگی استقبال مردم از اهدای خون در ماه محرم، برای تشویق مردم به تداوم این کار خیر در طول سال چه برنامه‌‌های فرهنگی انجام می‌شود؟

با توجه به عمر کوتاه و مشخص خون و محصولات خونی که در خصوص پلاکت به سه تا پنج روز و در خصوص خون کامل به 30 تا 35 روز می‌رسد. نیاز به خون یک امر دائمی است که در تمامی سال جریان دارد و لازم است اهدای این ماده ارزشمند به صورت آگاهانه و هدفمند انجام شود. با توجه به این امر، در ایام ذکر شده ضمن تشکر و قدردانی از حضور اهداکنندگان از آنان درخواست می‌شود با استفاده از طرح نوبت‌دهی و ثبت نام اینترتنی این نذر را به اولین نوبت خالی در روزهای بعدی موکول کنند. با این کار ضمن کمک به حفظ ذخایر خونی، مردم می‌توانند در اولین فرصت نذر خود را ادا کنند.

ایکنا ـ گستردگی استقبال از اهدای خون در ماه محرم، آیا در جهان مثل و همانندی دارد؟

فرهنگ ایثار که برگرفته از فرهنگ عاشوراست از گذشته در میان مردم ما وجود داشته است که در این میان، جنگ تحمیلی و تأمین خون مجروحان سهم بالایی در نهادینه شدن این امر خداپسندانه داشته و موجب شده سازمان انتقال خون ایران جایگاه استثنایی و ارزشمندی در دنیا داشته و با وجود تحریم‌ها در زمره پیشرفته‌ترین انتقال خون‌های دنیا قرار گیرد که موقعیت ایران را در میان کشورهای مدیترانه شرقی استثناء کرده است. در همه جای دنیا با حوادث و اتفاقات غیر مترقبه مانند زلزله، مردم زیادی برای اهدای خون مراجعه می‌کنند اما اینکه واقعه‌ای در 1400 سال قبل موجب جوشش خون در رگ‌های مردم شود و ایثار نمایان شود، در هیچ جای دنیا وجود نداشته و ایران در این امر منحصر به فرد است؛ این موضوع از نظر سازمان‌های جهانی نیز دور نمانده است.

ایکنا ـ متأسفانه اهدای خون بانوان در ایران نسبت به میانگین جهانی پایین است؛ آیا میزان اهدای خون از سوی بانوان در ماه محرم نیز محدود است؟

شاخص اهدای خون بانوان در ایران کمتر از پنج در صد است که لزوم مشارکت بیشتر بانوان در امر اهدای خون را عیان می‌کند. در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی مراجعه بانوان برای امر اهدای خون اندکی افزایش می‌یابد و امیدواریم اهدای خون به صورت مستمر در برنامه بانوان قرار گیرد. از آنجا که نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل داده‌اند، تقریبا به همین میزان نیز مصرف خون توسط آنان صورت می‌پذیرد، لذا آشنایی با ضرورت اهدای خون و اینکه بانوان رکن اصلی خانواده هستند و سهم فراوانی در آشنایی سایر اعضای خانواده و تشویق به این امر را می‌توانند به عهده داشته باشند، اهمیت این امر را مشخص می‌کند.

ایکنا ـ میزان استقبال جوانان از اهدای خون در ماه محرم چقدر است؟

جمعیت کشور ما به سمت سالمندی می‌رود و این امر موجب می‌شود تعدادی از اهداکنندگان به علت بیماری یا افزایش سن از فرایند اهدای خون بازنشسته شوند، همین مسئله ضرورت ورود جمعیت جوان به اهدای خون را نشان می‌دهد. به طور کلی بیش از 50 در صد از خون کشور توسط افراد در بازه سنی 21 تا 40 سال تأمین می‌شود که با توجه به جمعیت جوان کشور این سهم می‌تواند افزایش یابد. البته مراجعه جوانان در ایام محرم پر رنگ‌تر است و امید است ضمن استمرار، افزایش پیدا کند.

انتهای پیام
captcha