رسالت مسلمانان در شناسایی تداوم یزید
کد خبر: 4076568
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
سید احمد زرهانی تبیین کرد؛

رسالت مسلمانان در شناسایی تداوم یزید

قائم‌مقام ستاد اقامه نماز کشور ضمن تأکید بر اهمیت نماز ظهر عاشورا به عنوان یکی از نادرترین و سترگ‌ترین صحنه‌های عبادی جهان گفت: مسلمانان باید تداوم یزید و امتداد امام حسین(ع) در عصر حاضر را شناسایی و رسالت خود را نسبت به این دو جریان دریابند.

رسالت مسلمانان در مواجهه با دو جریان تداوم یزید و امتداد امام حسین (ع) در عصر حاضر

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی ستاد اقامه نماز، سید احمد زرهانی؛ قائم‌مقام ستاد اقامه نماز کشور، در یادداشتی تحت عنوان «ما و نهضت کربلا» که به مناسبت فرا رسیدن عاشورای حسینی منتشر کرد، به تبیین برداشت‌ها و درس‌هایی که در عصر کنونی از واقعه عاشورا می‌توان داشت اشاره و تصریح کرد: مسلمانان باید تداوم یزید و امتداد امام حسین(ع) در عصر حاضر را شناسایی کنند و رسالت خود را نسبت به این دو جریان در یابند.

متن این یادداشت به شرح ذیل است:

باسمه تعالی

واقعه کربلا یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ ساز جهان است نهضتی که محرک و بسترساز صدها حرکت انقلابی و اجتماعی شده است و قرن به قرن گرم‌تر و باشکوه‌تر می‌شود و گویی آثار این قیام تا قیامت استمرار دارد. ما مسلمانان دو نوع ارتباط می‌توانیم با این حماسه جاودان برقرار کنیم.

ارتباط نخست مشارکت فعال در مراسم عزاداری سیدالشهداء و سینه زنی و روضه‌خوانی سنتی است که در چهارده قرن گذشته اسباب رشد معنوی و گسترش فضائل اخلاقی را فراهم کرده است و باید با همان عظمت استمرار پیدا کند و همه آحاد جامعه از صغیر و کبیر در این مراسم شرکت کنند و با مناقب و مصائب آل پیغمبر آشنا شوند و درس ایثار بیاموزند. هم امام خمینی رضوان الله تعالی علیه و هم مقام معظم رهبری مد ظله العالی بر اجرای مراسم سنتی و اصیل عزاداری امام حسین علیه السلام و شهدای کربلا تاکید کرده‌اند و مردم با ایمان و محب اهل بیت هم پای این کار بزرگ ایستاده‌اند و با عشق و ارادت برنامه‌های محرم و صفر را اجرا می‌کنند.

ارتباط دوم تمرکز بر روی درس‌های مکتب کربلا برای دست یابی به حیات طیبه و اصلاح امور مسلمین در این عصر است که مکمل ارتباط نوع اول است.

بررسی ارتباط نوع دوم توسط برخی از متفکران اسلامی من جمله استاد شهید مطهری و شهید سیدعبدالکریم هاشمی نژاد در دوران مبارزه فتح باب شده است و همچنان از اهمیت خاصی برخوردار است.

در این ارتباط مسلمانان باید تداوم یزید و امتداد امام حسین علیه السلام در عصر حاضر را شناسایی کنند و رسالت خود را نسبت به این دو جریان در یابند و در مسیر فضائل و ارزش‌هایی که امام برای تحقق آنها به شهادت رسید اهتمام کنند و در برابر رذائل و پلیدی‌هایی که یزید به آنها دل بسته بود موضع روشن بگیرند و از وارثان فکری یزید در عصر کنونی در عمل برائت جویند. در این نگرش هر روزی عاشوراست و هر سرزمینی کربلاست. با این وصف واقعه کربلا تنها متعلق به سال شصت و یک هجری نیست، بلکه عاشورا روح حرکت تاریخ و فرهنگ مسلمانان به شمار می‌آید و جاودانه است و همیشه میدان مصاف حق و باطل را ترسیم می‌کند و نقش امت اسلامی را روشن می‌سازد.

روزآمد کردن حکمت‌های قیام امام حسین علیه السلام و یاران او پشتوانه‌ای محکم برای تامین عزت و عظمت مسلمین و نفی سلطه استکبار جهانی و نشر خصایل انسانی و تزکیه فردی و اجتماعی می‌شود.

برای تبیین رساتر نوع دوم ارتباط با مکتب حسینی به نمونه‌ای از برداشت‌های عصری اشاره می‌شود.

الف. قیام امام برای اصلاح امت پیامبر اکرم(ص) بوده است. اکنون ما مسلمانان چه رسالتی برای اصلاح امت مسلمان داریم؟ عقل سلیم می‌گوید اگر استکبار جهانی و اذناب آن بر کرسی یزید نشسته‌اند و ستم می‌کنند نباید در امان بمانند. جهاد علیه ظلم و استبداد و استعمار و استکبار درس بزرگ عاشوراست.

امام حسین(ع) با علم امامت و‌ معارف نبوی و علوی جامعه و حکومت غاصب یزید را ارزیابی کرد و رسالت خود به فرجام رساند و ما متناسب با این حرکت حکیمانه باید نقش تاریخی خود را ایفاء کنیم.

ب. یکی از ابعاد برجسته قیام امام مبادرت به امر به معروف و نهی از منکر بوده است. ما پیروان مکتب حسینی و تداوم بخشان حماسه عاشورا باید با حکمت و معرفت آمر به معروف و ناهی از منکر باشیم و در برابر مفاسد و انحرافات واکنش شرعی نشان بدهیم.

ج.یکی دیگر از وجوه رفتار امام در کربلا تاکید بر مروت و آزادگی بوده است، امام در کمال جوانمردی راه را برای یاران خود باز گذاشت تا اگر طالب شهادت نیستند در تاریکی شب از میدان دور شوند و راه عافیت دنیوی را برگزینند و با اکراه در سپاه حق نمانند و همینطور با صراحت به اصحاب یزید اندرز می‌داد که اگر دین ندارید آزاده باشید. ادبی را که ما از سیره امام باید یاد بگیریم رعایت اصل آزادگی و جوانمردی و مروت در مناسبات اجتماعی است.

بدین ترتیب ما باید رفتار و منش خود را در ترازوی امام بسنجیم و کاستی‌ها و ناراستی‌ها را برطرف کنیم، وقتی در زیر علم امام آزادگان و جوانمردان سینه می‌زنیم و اشک ارادت می‌ریزیم باید به امام تاسی پیدا کنیم با انسان‌ها با مروت و حریت ارتباط و مراوده داشته باشیم.

د. یکی از ویژگی‌های یاران امام حسین(ع) در کربلا وفاداری و تبعیت آنان بود. امام مطیع خدا بود و سپاهیان حق مطیع امام بودند، درس آشکار این حقیقت، تمکین و‌ اطاعت از امام و رهبر عادل در همه اعصار است‌، سرپیچی از اوامر امام عدل زمینه ساز افتادن در کمند امام جور و سرآغاز انحطاط قلمداد می‌شود.

ه.یکی دیگر از ابعاد مکتب اباعبدالله(ع) تفکیک حق از باطل است. درسی که باید از این اقدام فرا گرفت همانا دستیابی به بصیرت و قوه تشخیص حق و حمایت از آن و شناخت باطل و مبارزه با آن است. برای مثال در روزگار ما مستضعفان از ستم مستکبران به ستوه آمده‌اند. اسرائیل با حمایت امریکا مردم فلسطین را به خاک و خون می‌کشد و خانه‌های آنان را خراب می‌کند و زمین‌های کشاورزی را می‌دزدد ولی برخی از سران کشورهای اسلامی لب فرو می‌بندند و با صهیونیست‌های ظالم دست دوستی می‌دهند و پا روی حق می‌گذارند. در حالی که آنان بر وفق تعالیم قرآن و سنت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و آموزه‌های مکتب کربلا باید علیه اسرائیل غاصب بایستند و از فلسطین و مسجدالاقصی دفاع کنند.

و. جلوه بارز دیگر حماسه کربلا صبر واستقامت در نشر پیام جبهه حق و ابراز شجاعت آمیخته با حکمت حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در امتداد واقعه است. درس‌هایی که از این رویداد باید آموخت ودر زندگی فردی و اجتماعی به کاربست متعددند. از جمله حفظ عزت نفس و اقتدار و علی‌وار سخن گفتن در برابر سلطان جائر و مدیریت خردمندانه در شرایط دشوار و روشنگری علیه ظلمه و دفاع از حق و زیبا معرفی کردن سختی‌ها و خم به ابرو نیاوردن در مقابل دشمن مغرور است.

پیمودن راه حق در مواردی ملازمت با تحمل سختی‌ها دارد کربلا به ما می‌آموزد که رهرو حق نباید شکننده و ناشکیب باشد بلکه باید مستحکم و مستقیم در راه حق پای گذارد و بحران‌ها را برای دستیابی به اهداف بزرگ با تدبیر و صبر مدیریت کند و سود عاجل را بر اجر آجل مقدم نشمرد و راه را با اراده قوی و انگیزه معنوی طی کند و زینب‌وار و‌‌ سجادگونه از موانع بگذرد تا به هدف مقدس برسد. روز آمد کردن منش پیام آوران کربلا اقتضاء می‌کند که جامعه ما در عصر تحریم صبر انقلابی پیشه کند و روی به مواسات و اخوت آورد و از اجحاف و دنیازدگی و بی‌تابی و خودخواهی مصون بماند تا فرج بعد از شدت رخ نماید.

ز. یکی دیگر از ابعاد جاودان روز عاشورا اقامه نماز در زیر حملات سهمناک دشمن است. نماز روز عاشورای امام حسین علیه السلام یکی از نادرترین و سترگ‌ترین صحنه‌های عبادی جهان است. نماز در زیر باران تیرها و نیزه‌ها و چکاچک شمشیرها آن هم در کمال آرامش و استغراق در عشقی لایتناهی و الهی. درسی که نسل‌ها در تمام عصرها از این رویداد شگفت انگیز و پر معنا یاد می‌گیرند اهتمام برای اقامه نماز در اول وقت در هر حال است. چه در سختی و چه در رفاه باید نماز بر سایر امور مقدم شمرد و به هر بهانه آنرا سبک به حساب نیاورد و به تاخیر نینداخت. مسلمان حسینی سیرت اهل اقامه نماز در اول وقت در مسجد و محراب یا در میدان جهاد و یا در خانه و اداره و کارخانه و بازار و مدرسه و دانشگاه است.

بر این مبنا با حفظ عزاداری سنتی و گسترش آن، در نوع دوم ارتباط ما با مکتب حسینی و امتداد دادن واقعه کربلا به عصر کنونی و روز آمد کردن مصادیق آن، ده‌ها درس سرنوشت ساز می‌توان آموخت و بر وفق آن تعالیم، پایه‌های سعادت جامعه را استحکام بخشید و اعوجاج‌ها و ناراستی‌ها را اصلاح کرد. انقلاب اسلامی بر پایه شور و عشق و معرفت حسینی قوام گرفته است و استمرار حیات این شجره طیبه در گرو پای بندی ما به هر دو نوع ارتباط با حماسه کربلاست. به بیان دیگر موفقیت ما در اقامه تمدن نوین اسلامی و جامعه سازی در عشق ورزیدن و اسوه قراردادن اهل بیت و الهام از ابعاد پرفروغ و آموزنده قیام سیدالشهداء(ع) است.

انتهای پیام
captcha