فتوای امام(ره) برای حفاظت از تمامی ارزش‌های انسانی است + صوت
کد خبر: 4078584
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۳
هادی محمدی:

فتوای امام(ره) برای حفاظت از تمامی ارزش‌های انسانی است + صوت

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به نگاه نژادپرستانه غرب به جهان اسلام گفت: مجوز توهین به بالاترین ارزش‌ها به این معناست که هیچ ارزش اجتماعی و انسانی دیگری نمی‌تواند محترم شمرده شود، لذا مبنای فتوای امام(ره) این است که وقتی بالاترین عنصر ارزشی مورد اهانت قرار ‌گیرد، ارزش‌های پایین‌تر محترم شمرده نمی‌شوند.

هادی محمدی

هادی محمدی، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نوع مواجهه غربی‌ها با مسئله اهانت به مقدسات اسلامی و دلیل حمایت ویژه آنها از توهین‌کنندگان به اسلام از جمله فردی مانند سلمان رشدی برخلاف مواجهه آنها با اهانت به سایر ادیان و مسائلی مانند هولوکاست، گفت: یک دوره طولانی استعمار غرب در کل جهان و قدرتمندتر و ثروتمندتر شدن کشورهای غربی این باور را در آنها ایجاد کرده که تعیین‌کننده همه خوب و بد دنیا هستند و حتی این حق را به خود می‌دهند معیار دوری و نزدیکی زمان و ساعت را با خود تعیین کنند یا ژئوپلیتیک را براساس خاورمیانه و خاور دور و نسبت به لندن تعریف نمایند.

وی افزود: همه این نوع معیارها براساس خودبرترپنداری غرب شکل گرفته و حتی اندیشه‌های دانشگاهی تحت تأثیر این مسئله با نگاهی نژادپرستانه این طور القا می‌کند که غرب و اندیشه غربی برتر و دیگران عقب‌افتاده و فاقد ارزش‌های مقبول هستند و لذا خود را محق می‌دانند بر کشورهای دیگر به راحتی مسلط شوند و جنایت کنند و هیچ پاسخی هم ندهند.


بیشتر بخوانید:


محمدی اظهار کرد: آنها وقتی بر کشورهایی مانند ایران مسلط می‌شوند تلاش می‌کنند قوانین نژادپرستانه خود را در ساختارهای رسمی کشور به تصویب برسانند. آنچه در سال 1342 در ایران اتفاق افتاد و قانون نژادپرستانه کاپیتولاسیون در ایران تصویب شد که امام خمینی(ره) با آن به شدت مخالفت کرد، در واقع نماد این نوع تفکر و نگاه غربی به دیگران است.

چماق غرب علیه دیگران

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: این نوع نگاه و تفکر به ویژه به سایر ملت‌ها و ادیان در غرب دارای سابقه است و آنها به هیچ وجه نگاه برابر انسانی ندارند و آنچه را مربوط به خود آنهاست دارای اصالت، ارزش و مقبولیت دانسته و آنچه را هم که مربوط به آنها نیست فاقد هر نوع ارزشی می‌دانند یا باید درباره آن تصمیم گرفته شود.

وی درباره جرم بودن تنفرپراکنی مذهبی و دینی در داخل برخی کشورهای غربی گفت: این مسئله بیشتر به منزله چماقی علیه دیگران است نه اینکه با چنین قوانینی بخواهند حقوق همه آحاد مردم از ادیان و مذاهب مختلف را به طور یکسان ببینند. عمل آنها نشان داده و می‌دهد که قرآن‌سوزی و اهانت به پیامبر اکرم(ص) و توهین به ارزش‌های مسلمانان را با عنوان آزادی بیان و اندیشه تعریف کرده و حمایت می‌کنند و در مقابل اگر یک استاد دانشگاه در آمریکا و فرانسه از رژیم صهیونیستی انتقاد کند به نام نفرت‌پراکنی از دانشگاه اخراج کرده و او را مجازات، جریمه و محروم می‌کنند که نشانه نگاه یکسویه، نژادپرستانه و استعماری غرب است.

محمدی تصریح کرد: در همین روزها وقتی در فضای مجازی تنها نظری درباره سلمان رشدی و مجازات او داده می‌شود بلافاصله آن پیام مسدود و صفحه آن فرد بسته می‌شود و این به خاطر عدم مطابقت این نظرات با معیارهای نژادپرستی است که غربی‌ها تحت عناوین زیبایی مانند ترویج خشونت و نفرت‌پراکنی اجرایی می‌کنند حال آنکه وحشیانه‌ترین خشونت‌ها و رفتارها حتی در داخل کشورهای غربی در حوزه رفتارهای اجتماعی انجام می‌شود که نمونه بارز آن قتل جورج فلوید، سیاه پوست آمریکایی، بود که پلیس به راحتی او را خفه کرده و می‌کشد و از این نمونه‌ها به ویژه در آمریکا فراوان است که می‌توان آن را به منزله یک قاعده رفتاری نژادپرستانه در نظر گرفت و در مقابل نهادهای حقوق بشری در این مسائل هیچ محلی از اعراب ندارند.

محمدی افزود: همچنین در حالی که بالاترین آمار خشونت نسبت به زنان مربوط به آلمان و فرانسه است نه تنها در رسانه‌های غربی حرفی از این مسئله زده نمی‌شود بلکه همواره کشورهای اسلامی و دین اسلام را متهم به خشونت نسبت به زنان می‌کنند و همه اینها به واسطه همان نگاه نژادپرستانه و برتری‌جویانه غربی‌هاست و از آنجا که اغلب مجامع و نهادهای بین‌المللی حقوق بشری در اختیار کشورهای غربی است در عمل این مفاهیم خوب به طور یکجانبه و استعماری به اجرا گذاشته می‌شود.

فتوایی برای صیانت از ارزش‌های انسانی  

محمدی درباره فتوای امام(ره) پیرامون ارتداد سلمان رشدی با هدف جلوگیری از عادی‌سازی روند توهین به مقدسات اسلامی گفت:‌ غرب خودش را در پشت نقاب مسیحیت پنهان می‌کند و آنچه در غرب به عنوان قانون و بنیان‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی وجود دارد هیچ ارتباط و انطباقی با اندیشه مسیحیت ندارد. در واقع غرب سعی می‌کند از یک جایگاه کاملا ایدئولوژیک در مقابل ملل دیگر که احیانا گرایش‌های ایدئولوژیک و مذهبی دیگری دارند، یک صف‌بندی افراطی ایجاد کند. این در حالی است که غربی‌ها همواره سعی دارند در فضای رسانه‌ای خود را بی‌طرف و غیر ایدئولوژیک نشان داده و طرف‌های مقابل خود را ایدئولوژیک و تندرو معرفی کنند اما حقیقت ماجرا این نیست که نمونه آن زمانی بود که آمریکا به عراق حمله کرد و جورج بوش پسر اعلام کرد این حمله نتیجه یک الهام الهی به من بود که البته همین ادعاها یک نقاب است و اینطور اظهارنظرها به ویژه در خصوص تکرار جنگ‌های صلیبی در کشورهای اسلامی نشانه همین حقد و کینه تاریخی آنها نسبت به اسلام است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: درباره فتوای حضرت امام(ره) باید گفت مبانی این فتوا مرتبط با رفتارهای دیگران نیست بلکه مبتنی بر اصولی است که در اسلام وجود دارد. اسلام همانطور که به ارزش‌های خود احترام می‌گذارد به ارزش‌های سایر ادیان هم احترام می‌گذارد و سایر پیامبران نیز به مانند حضرت محمد(ص) دارای احترام و قدسیت هستند. نگاه دقیق اسلام این است که باید جایگاه یک سری اصول و بنیان‌ها محفوظ بماند و اگر کسی به آنها تعرض بکند در حقیقت خشونت، تجاوز و نفرت‌افکنی را ترویج و توسعه داده و در نتیجه بنیان‌های اجتماعی را تضعیف می‌کند.

کد

محمدی در پایان تأکید کرد: دادن مجوز برای توهین به بالاترین ارزش‌ها به این معناست که هیچ ارزش اجتماعی و انسانی دیگری نمی‌تواند در این جامعه محترم شمرده شود زیرا آخرین خطوط قرمز در ابتدا زیر پا گذاشته ‌شده است، لذا مبنای فتوای امام(ره) این است که وقتی بالاترین عنصر ارزشی در عالم مورد اهانت قرار ‌گیرد و محترم شمرده نشود، در ادامه ارزش‌های پایین‌تر هیچگاه محترم شمرده نخواهند شد و این همان مسئله‌ای است که امروز در غرب مشاهده می‌شود و می‌بینیم پدیده‌ها و رفتارهای غیر انسانی و ضد انسانی در آنجا به راحتی انجام می‌شود و غرب را از جهت اخلاقی و فرهنگی و ارزشی به انحطاط رسانده است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha