روایت تشنه‌لبی در پایتخت آب ایران
کد خبر: 4078667
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۷
گزارش ایکنا از بحران آبی شهرکرد

روایت تشنه‌لبی در پایتخت آب ایران

وقوع سیلاب‌های حوالی نیمه مرداد در کوهرنگ که سرچشمه تأمين آب شُرب شهرکرد و بسیاری از شهرها و روستاهای دیگر است قصه پرغصه این روزهای آب شُرب را در این مناطق رقم زده و تشنه‌لبی این روزهای پایتخت آب ایران یادآور شعری از مولاناست که سرود: آب در کوزه و ما تشنه‌لبان می‌گردیم.

بحران آبی شهرکرد

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، این استان به‌عنوان مرتفع‌ترین نقطه کشور با وجود اقلیم مناسب و شرایط جوی منحصر به فرد دارای بیش از هزار رودخانه بوده و سرچشمه رودهای کارون و زاینده رود و بخشی از رودخانه دز به‌شمار می‌رود. این استان آبخیز اما در دهه اخیر از خشکسالی رنج می‌برد و در این مدت، کاهش نزولات آسمانی و تغییر الگوی بارش‌ها از برف به باران در کنار افزایش دمای هوا سبب کاهش منابع آب سطحی و پایین‌رفت سطح آب سفره‌های زیرزمینی این استان شده است تا جایی که سرزمین هزار چشمه امروز در صدها روستا و شهر با مشکل آب شُرب دست و پنجه نرم می‌کند و صنعت استان تحت‌الشعاع معضلات آبی قرار گرفته است.

باران‌های سیل‌آسا و ویرانگر مردادماه امسال در جای‌جای استان در کنار خسارت‌های فراوان به خانه و زندگی هزاران خانوار، زیرساخت‌ها و کشاورزی در بسیاری از مناطق را ویران و رنج و آلام مردم رنجور را صدچندان کرده است. وقوع سیلاب‌های حوالی نیمه مرداد در کوهرنگ که سرچشمه تأمين آب شُرب شهرکرد و بسیاری از شهرها و روستاهای دیگر است قصه پرغصه این روزهای آب شُرب را در پایتخت آب ایران رقم زده و زندگی بخشی از جمعیت ۳۰۰ هزار نفری این شهر را از حدود ۱۰ روز پیش با مشکلات جدی مواجه کرده است. سیلاب باعث شد که میزان گل‌آلودگی و کدورت چشمه کوهرنگ بسیار فراتر از میزان نرمال افزایش یابد تا جایی که چاره‌ای نماند جز خروج این چشمه از مدار آبرسانی که این امر بحران آبی شهرکرد را رقم زد.

تصور قطعی یا کاهش فشار یک تا دو روزه آب شرب برای بسیاری از شهروندان در اکثر نقاط کشور بسیار دشوار است، اما مردم بام ایران که روزگاری استانشان ۱۱ درصد منابع آبی کشور را در اختیار داشت و هم‌اکنون تأمین کننده آب شرب چند استان کشور است، امروز برای دهمین روز با بحران بی‌آبی مواجهند. طولانی شدن این بحران شرایط را وخیم‌تر از گذشته کرده و اهالی بسیاری از محلات شهرکرد و دیگر شهرها و روستاهای استان این روزها برای تأمين نیازهای اولیه خود به آب از جمله شرب، پخت و پز و شست‌وشو در جست‌وجوی تانکرهای آبرسانی هستند که در سطح شهر پراکنده‌اند.

این مردمان نجیب و انقلابی پس از حدود ۱۰ روز دست و پنجه نرم کردن با معضل کم‌آبی همچنان منتظر حل این مشکل هستند و جمعی از اهالی شهرکرد روز گذشته ۲۵ مردادماه با داشتن دبه‌های خالی از آب بر دست این مطالبه را در یک تجمع آرام و نجیبانه در مقابل درب استانداری به گوش مسئولان استان و کشور رساندند.

در پی بحران آبی شهرکرد، برخی مسئولان پایتخت‌نشین از جمله وزیر نیرو و مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب کشور و نیز گروه‌های عملیاتی تخصصی به همراه امکانات و تجهیزات پیشرفته از تهران و ۲۲ استان دیگر به سمت استان گسیل شدند و این نشان از عزم جدی مسئولان برای حل این معضل دارد.

شرایط رضایت‌بخش نیست

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، ۲۳ مردادماه در جریان سفر به چهارمحال و بختیاری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سیلاب در ۲۰ استان کشور برای شبکه آب‌رسانی و برق‌رسانی مشکلاتی را ایجاد کرد و در نقاط مختلف شاهد بروز کدورت در منابع تأمین آب شُرب به‌ویژه در این استان بودیم.

وی با بیان اینکه به‌علت بالا بودن کدورت آب چشمه کوهرنگ به‌دنبال جایگزین کردن منابع آب جایگزین برای تأمین آب شرب ۵۰ درصد شهرکرد هستیم، تأكيد کرد: حجم آب بالا و جایگزین کردن سامانه‌های اضطراری زمان‌بر است، امکانات وزارت نیرو بسیج شده است تا بتوانیم چهار سامانه برای جایگزین کردن منبع آب چشمه کوهرنگ در استان اجرا کنیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه برخی نقاط شهر شهرکرد با کمبود جدی آب شرب مواجه هستند، گفت: در ساختمان‌های مسکونی فقط طبقات اول به آب شرب دسترسی دارند، شرایط رضایت‌بخش نیست و تمام دستورات لازم صادر و اعتبارات نقدی برای حل مشکل پرداخت شد. از صبوری مردم قدردانی می‌کنیم و درخواست داریم شهروندان در مصرف آب صرفه‌جویی کنند تا ظرفیت مخازن افزایش پیدا کند.

پیگیری رفع بحران از عالی‌ترین سطح مدیریتی

غلامعلی حيدری، استاندار چهارمحال‌وبختیاری شامگاه ۲۴ مردادماه در جریان بازديد از پروژه خط پدافندی تأمين آب شرب شهرکرد با اشاره به اينکه چشمه کوهرنگ به‌علت کدورت و گل‌آلودی از مدار خارج شد، اظهار کرد: اين اتفاق نادر بود و تأمين آب شرب نيمی از جمعيت شهر شهرکرد دچار مشکل شد، حل مشکل آب از عالی‌ترين سطوح مدیریتی پيگيری شد و شاهد حضور وزير نيرو در استان بوديم.

استاندار افزود: معاون وزير نيرو و تيم‌های تخصصی از استان‌های مختلف کشور برای حل مشکل آب شرب در استان از يک هفته گذشته حضور دارند، راهکارهای مختلفی بررسی و اجرای سه خط پدافندی به‌سرعت بررسی و مطالعه شد.

وی بيان کرد: خط پدافندی اول از شهرستان سامان اجرا شد که تصفيه‌خانه سامان علاوه بر تأمين آب شرب شهروندان اين شهرستان، ۱۳۰ ليتر به خط پدافندی اول برای تأمين آب شرب در شهرکرد کمک می‌کند. همچنين یک خط پدافند از طرح عمان سامانی ایجاد می‌شود که کشاورزان در اين خصوص همکاری لازم را داشتند و تيم‌های فنی به‌صورت شبانه‌روزی در حال کار هستند.

حيدری در خصوص خط پدافندی فدک، تأکید کرد: اين خط با سه شيفت در حال اجرا است و اميدواريم خطوط آن در کوتاه‌ترين زمان وارد مدار شود و مشکل آب شرب شهروندان شهرکردی را حل کند.

استاندار با بیان اينکه امکان دارد آب چشمه کوهرنگ به‌علت رانش گل‌آلود شده باشد، گفت: اين مسئله بايد توسط کارشناسان بررسی شود، تأمين آب پايدار يکی از وعده‌های بنده بود، امسال پروژه آبرسانی نيمی از جمعيت استان به ثمر می‌رسد.

اقدامات پدافندی برای بحران آبی شهرکرد 

فردوس کریمی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری نیز روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه وزارت نیرو برای حل جبران کسری آب کوهرنگ وارد میدان شده است، اظهار کرد: در گام نخست، ظرفیت تصفیه‌خانه سامان به دو برابر افزایش پیدا کرد.

وی افزود: همچنین یک خط انتقال آب از منابع آب سطحی در غرب شهرستان سامان به طول دو کیلومتر برای کسری آب شرب شهرکرد با هزینه بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان در حال انجام است.

کریمی با اشاره به اینکه با وارد کردن آب چاه‌های کشاورزی اطراف شهرکرد تاکنون ۷۰ لیتر بر ثانیه آب وارد مدار آبرسانی شهرکرد شده است، گفت: رایزنی برای تزریق ۲۵۰ لیتر آب سطحی به منابع آبی شهرکرد در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود تا یکی روز آینده وارد مدار آبرسانی شهرکرد شود.

این بحران بار دیگر به مسئولان یادآوری کرد که تأمین آب شرب پایدار در اولویت تمام برنامه‌ها و طرح‌ها برای استان است و قطعاً بهره‌برداری از پروژه آبرسانی بن به بروجن می‌تواند مشکل آب شرب نیمی از جمعیت استان را که این روزها با بحران بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند، حل کند. تشنه‌لبی این روزهای پایتخت آب ایران یادآور شعری از مولاناست که سرود: آب در کوزه و ما تشنه‌لبان می‌گردیم.

انتهای پیام
captcha