تواضع و رشد تربیتی ماحصل عمل به آموزه‌های قرآن است
کد خبر: 4079503
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۵

تواضع و رشد تربیتی ماحصل عمل به آموزه‌های قرآن است

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه متسابقین قرآنی باید عامل به قرآن باشند، گفت: عمل به قرآن برای شما به معنای تواضع است و باعث رشد و تربیت می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، افتتاحیه چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور در بخش پژوهشی دختران با حضور میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، رضا قمرزاده، مشاور معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، سیدامیر شوشتری، سرپرست آموزش و پرورش خراسان رضوی و 200 تن از دانش‌آموزان شرکت‌کننده، شامگاه، 29 مردادماه در مجتمع آفتاب ولایت مشهد برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در این مراسم با قرائت آیه 30 سوره فرقان که خداوند می‌فرماید: «وَ قَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوهَ هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا»، اظهار کرد: آنچه بسیار مهم است و پیامبر اکرم(ص) هم از آن به خداوند متعال شکوه کرده، هجر قرآن است. مقام معظم رهبری در تفسیر این آیه می‌فرمایند که هجر قرآن که در این آیه آمده است، معنایش این نیست که قرآن نمی‌خوانند، بلکه به کار نبستن قرآن در زندگی است، اینکه قرآن را می‌خوانیم، اما عمل نمی‌کنیم و انتظار از مفسر قرآن و نهج‌البلاغه این است که عامل به آیات و حکمت‌ها باشند. خدا نکند قاری قرآن صوتی زیبا داشته باشد، اما عامل به قرآن نباشد.

وی خطاب به شرکت‌کنندگان، ادامه داد: آنچه این مقام را برای شما زیباتر می‌کند، عمل به قرآن است و با ذکر آیه 88 سوره حجر که خداوند می‌فرماید: «... وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِلْمُؤْمِنِينَ»، بیان کرد: تواضع از مواردی است که خداوند بر پیغمبر اکرم(ص) دستور داد. «مَن تواضع للّه رفعهُ اللّه؛ و هرکس برای خداوند تواضع کرد، خداوند او را بلندمرتبه کند.»

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، تصریح کرد: اینکه شما نماینده استان در مسابقات کشوری هستید، باید با تواضع همراه باشید. عامل به قرآن باشید و عمل به قرآن برای شما به معنای تواضع است. لذا کسانی که رتبه قرآنی می‌آورند و دچار غرور می‌شوند، هنوز عامل به قرآن نشده‌اند و این قرآن خواندن، موجب حجاب اکبر خواهد شد و از مفسران قرآن، این عذر قبول نیست که به آن عمل نکند.

وی تصریح کرد: تمام زحمات شما و دست‌اندرکاران باید به این ختم شود که قرآن باعث تربیت و رشد شود، زیرا شأن پیغمبر اسلام(ص) مربیگری است و قرآن هم کتاب تربیتی است، آن موقع عامل به قرآن خواهیم بود و قرآن مهجور نشده است.

در این دوره از مسابقات، رقابت میان 200 تن از دانش‌آموزان دختر سراسر کشور در 5 رشته تفسیر قرآن کریم، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، انشای نماز و احکام صورت می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha