موقوفات شهرک سعدی تعیین حدود نشده است
کد خبر: 4079748
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۱

موقوفات شهرک سعدی تعیین حدود نشده است

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با ابراز گلایه نسبت به ادعای موقوفه نصیرالملک در خصوص اینکه شهرک سعدی متعلق به موقوفه مذکور است، گفت: موقوفات شهرک سعدی تعیین حدود نشده است و این موقوفه، نه حدود و ثغوری را قبول دارد و نه حق و حقوقی را رعایت می‌کند.

محمدرضا هاجری، عضو شورای اسلامی شهر شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، محمدرضا هاجری، عضو شورای اسلامی شهر شیراز عصر امروز، 30 مردادماه در نطق پیش از دستور جلسه علنی این شورا گفت: امروز پس از نیم قرن تحمل درد و رنج اهالی شهرک سعدی از عملکرد مدعیان موقوفه نصیرالملک شیراز، قصد دارم رنجنامه مردم را فریاد بزنم. شاید فریادرسی بشنود و برای خدا به ظلم و ستم موجود بر اهالی شهرک سعدی رحم آورده، به آن پایان دهد.

وی افزود:  بیش از 700 سال قبل که شیخ اجل سعدی شیرازی در خانقاه خود در این محله زندگی می‌کرد، در اطراف آن، اهالی بومی ساکن بوده، با احیای زمین‌های موات، امرار معاش می‌کردند اما امروز به نام وقف و بنام امام حسین (ع) مظلوم، موقوفه نصیرالملک کل سکونت‌گاه‌ها و مالکیت زمین‌های احیا شده اهالی را پس از صدها سال انکار کرده، مدعی شده شهرک سعدی با 156 شهید، هزاران ایثارگر و جانباز دوران دفاع مقدس و14 شهید و 50 جانباز قبل از انقلاب 57 متعلق به موقوفه است.

هاجری تصریح کرد: موقوفات شهرک سعدی تعیین حدود نشده است و این موقوفه، نه حدود و ثغوری را قبول دارد و نه حق و حقوقی را رعایت می‌کند. به نام وقف، با ظلم و ستم تا جایی پیش رفته که شهرک سعدی به خصوص بافت فرسوده و قدیمی‌اش تبدیل به غزه و یمن شده است. هیچ سرمایه‌گذار و احیاگری حاضر نمی‌شود در زمینی که موقوفه ادعای مالکیت برآن را دارد، آن هم بدون تعیین حدود و ثغور و بدون سند و اثبات مالکیت سرمایه‌گذاری کند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: پس از سیل سعدی، شرکت آب و فاضلاب به بیش از 150 منزل با ساخت بالای 50 سال اخطار داده که منازل مجوزدار شما، با آب، برق، گاز و تلفن جزو مسیل و تصرفی است. همزمان موقوفه نصیر الملک ادعا دارد زمین‌ها موقوفه است.

وی بیان کرد: آیا می‌توان قبول کرد همزمان زمینی هم جزو مسیل باشد هم وقفی، اگر مسیل و رودخانه بوده که انفال به حساب می‌آید. چگونه مسیل وقف شده است؟ همزمان منابع طبیعی مدعی است منازل دامنه‌های کوه از آن منابع طبیعی است و موقوفه ادعا دارد وقفی است. موقوفه در رودخانه و کوه‌خواری تاجایی پیش رفته که منابع طبیعی از آن شکایت کرده است.

هاجری تصریح کرد: در جلو آرامگاه سعدی رختشوی خانه قدیم سعدی قرار داشته است که قبل از انقلاب، انجمن شهر شیراز به شهرداری واگذار، پس از انقلاب، تبدیل به مدرسه شد و خیّرین، ده‌ها کلاس در آن ساختند. آموزش و پرورش و موقوفه نصیرالملک با قیمت نجومی و گزاف، مکان فوق‌الذکر را به شهرداری فروخته و قرارداد بسته‌اند تا تبدیل به پارکینگ شود، اما چند سالی است افرادی معلوم الحال با رگ و ریشه فرقه ضاله، آمده‌اند با حکم دادگاه، زمینی را که انجمن شهر قبل از انقلاب به شهرداری داده و شهرداری با بی خیالی و بی توجهی آن را از آموزش و پرورش و موقوفه نصیرالملک خریده و قرارداد بسته را به تصرف خود در آورده است آیا حکم دادگاه نشان نمی‌دهد که ادعای موقوفه نصیرالملک شبه زمین‌خواری است؟

عضو شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: ده‌ها نمونه از اینگونه رفتار نامطلوب موجود است. تا جایی که بالای 50 نفر از ساکنین محل که سنشان از 75 سال گذشته، حضوری شهادت می‌دهند که ادعاها واقعیت ندارد اما سندسازی‌ها همچون سوهان، روح و روان مردم را خراش می‌دهد. به دنبال پناهگاه و فریادرس می‌گردند.

وی با بیان اینکه  موقوفه نصیرالملک مانع اصلی توسعه، عمران و آبادی شهرک سعدی است، گفت: اهالی خونگرم شهرک سعدی از سازمان بازرسی، شورا و شهرداری چند درخواست و مطالبه برحق دارند. نخست موقوفه نصیر الملک اسناد مالکیت، تعیین حدود و ثغور مورد تأیید اداره ثبت اسناد، وقفنامه و کلیه مدارک خود را ارائه کند تا کارشناسان حقوقی سازمان بازرسی و شورا و شهرداری بررسی کرده، اعلام نظر قطعی و نهائی داشته باشند.

هاجری اضافه کرد: دوم، ازآنجائی که اماکن بافت فرسوده اطراف آرامگاه سعدی با داشتن انشعاب آب، برق، گاز و تلفن و بالای 60 سال ساخت، درحال فروپاشی است، صاحبان اماکن بافت‌های فرسوده، بدون معرفی به موقوفه نصیرالملک، از شهرداری مجوز بازسازی و مرمت دریافت کنند چرا که ممکن است در این بافت‌ها با ریزش منازل، حوادث تلخی رخ بدهد که غیر قابل جبران است. بدون شک اگر مرحوم مغفور نصیرالملک زنده بود، اجازه نمی‌داد به نام وقف و امام حسین مظلوم(ع) این همه به اهالی محروم شهرک سعدی ظلم و ستم روا داده شود.

وی از بزرگان شهر، نماینده ولی فقیه، استاندار، دستگاه قضائی و سازمان بازرسی، فرماندار م شیراز، اعضای شورا و شهرداری خواست تا به این درخواست مردم دردمند و محروم سعدی توجه کنند و سپس ادامه داد: امام حسین (ع) بر علیه ظلم و ستم قیام کرد. نمی‌توان به نام آن مظلوم جهان، ظلم و ستم را توجیه و تحمیل کرد. وجود 26 مسجد و حسینیه و نمازخانه و 37 هیئت مذهبی و 31 پایگاه بسیج نشان می‌دهد که اهالی شهرک سعدی یکپارچه امام حسینی و اهل بیتی هستند و اجازه نمی‌دهند به نام امام حسین(ع) در حق دوستداران اهل بیت(ع) جفا شود و موقوفه نتواند ظلم و ستم خود را تطهیر کند.

هاجری با بیان اینکه در هر محفل و محکمه‌ای از حق و حقوق مردم دفاع کرده و می‌کنم، گفت: ما شیعه و پیرو امام بر حقی هستیم که در منشور علوی و عدالت خواهانه‌اش می‌فرماید: «كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً - همواره دشمن [سرسختِ] ظالم و يار و مددكار مظلوم باشيد».

انتهای پیام
captcha