تغییرات آموزشی حوزه آزمایشی است/ مهارت‌افزایی طلاب با حفظ شئون طلبگی
کد خبر: 4081074
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
آیت‌الله حسینی بوشهری در افتتاح سال تحصیلی حوزه‌ها:

تغییرات آموزشی حوزه آزمایشی است/ مهارت‌افزایی طلاب با حفظ شئون طلبگی

آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه، گفت: قرار نیست برنامه آموزشی سابق حوزه تغییر کند بلکه تغییرات کنونی کاملا آزمایشی است و در طول یکسال به صورت اختیاری و آزمایشی اجرا خواهد شد.

سیدهاشم حسینی بوشهریبه گزارش ایکنا، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، امروز شنبه 5 شهریورماه در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه در مدرسه عالی دارالشفای قم، گفت: حوزه همیشه درباره اهمیت اخلاق و تهذیب در کنار علم نگران بوده و هست. مطلع شدیم شخصیت اخلاقی ارجمندی از میان ما رفت که بیان شیوا و اخلاق تاثیرگذار او برای جامعه بسیار مفید بود و یاد و خاطره این انسان بزرگ و متخلق به اخلاق را گرامی داشته و ارتحال ایشان را تسلیت می‌گوییم.   

علم بدون عمل کارساز نیست

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: در روایتی از امام علی(ع) داریم که علم مانند چراغ راهنماست و صاحب این علم و دانش می‌توانند راه را پیدا کند یعنی علم، جلودار است و مانند راهبر صراط مستقیم را فراروی انسان می‌گذارد. البته علم نقش چراغ را دارد ولی همه کار نیست بلکه عمل هم باید باشد، عمل مانند یک راننده و حرکت دهنده است و انسان را برای رسیدن به نقطه مطلوب کمک می‌کند. بنابراین اگر کسی فقط به دنبال این باشد که علم بیاموزد و کاری با عمل نداشته باشد به جایی نخواهد رسید.

رئیس جامعه مدرسین حوزه افزود: امام(ع) در ادامه روایات فرمودند که نفس انسان سرکش است و علم توام با عمل می‌تواند آن را رام کند یعنی هنر آدمی این است که از علم به عنوان چراغ راهنما استفاده کرده و از عمل هم بهره ببرد و از نفس سرکش و چموش مراقبت کند. 

امام جمعه قم بیان کرد: کسی نزد محضر مبارک امام سجاد(ع) آمد و سؤالات زیادی پرسید و پاسخ شنید و رفت و دوباره برگشت و سؤال کرد، امام که می‌دانستند این فرد فقط به فکر انباشتن علم است و نه عمل، خطاب به ایشان به انجیل استناد کرد و فرمود؛ در انجیل نوشته شده تا به آنچه می‌دانید عمل نکرده‌اید از آنچه نمی‌دانید مپرسید. اگر فقط به اندوخته علمی شما افزوده شود باعث دوری شخص عالم از خدا خواهد شد.

آیت‌الله حسینی بوشهری تصریح کرد: علم همانند چاقو است که اگر به یک متخصص جراح بدهند جراحت و بیماری را رفع می‌کند و انسانی حیات خود را به همین وسیله به دست می‌آورد ولی اگر به دست فرد بی بندو باری باشد جان هزاران نفر را زایل کرده و باعث مرگ خواهد شد.

بنیاد حوزه علم با عمل است

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: کل بنیاد و پایه و اساس حوزه باید بر این رکن استوار باشد که امام علی(ع) فرمودند؛ عالم کسی است که رفتارش با گفتار او همخوانی داشته باشد، یعنی علم، کسب اندوخته نیست بلکه اگر عمل دنبال آن باشد به آن فرد، عالم گفته خواهد شد. 

اتقان علمی و حفظ سنت حوزوی

وی افزود: ما به تعبیر نورانی امام صادق(ع) سه مقطع در زندگی داریم و مقطع اول، عمری است که سپری شده است و اگر فرصتها از دست بروند بازگشت آن ممکن نیست. سفارش رهبر انقلاب و مراجع بزرگوار  احیای سنت‌های گذشته و اتقان علمی است. امروز انتظار از حوزه نسبت به قبل چندبرابر شده و هرقدر اتقان علمی بیشتری داشته باشیم توانمندی ما در عرصه ملی، منطقه و بین‌الملل بیشتر خواهد بود. امروز دورترین نقاط عالم چشم به حوزه علمیه دوخته است.

وی افزود: استادان حوزه چشم و چراغ حوزه علمیه هستند و واقعا در تحصیل طلاب و ایجاد انگیزه برای آنها تلاش می‌کنند. امروز استادان و طلاب وضعیت معیشت خوبی ندارند و استادان با وجود دغدغه معیشت خودشان، نسبت به معیشت مردم و طلاب هم حساس هستند و البته ما به مقدار مسئولیت‌مان در شورای عالی  و مدیریت حوزه باید بیشتر در این زمینه فکر کنیم.

حسینی بوشهری تصریح کرد: الان جامعه ما گرفتار آسیب‌های اجتماعی است و گاهی ما در ناهنجاری‌ها مسائل را به همدیگر حواله می‌دهیم و معلوم نیست مسئول اصلی کیست. باید با کمک فکری و نقد منصفانه و هم‌افزایی کارها را به پیش ببریم وگرنه اگر هر کسی راه خود را برود به جایی نمی‌رسیم و باید با دلسوزی کار را پیش ببریم.

آزمایشی بودن تغییرات حوزه

وی درباره برنامه آموزشی حوزه افزود: قرار نیست برنامه آموزشی سابق حوزه تغییر کند بلکه تغییرات کنونی کاملا آزمایشی است و در طول یکسال به صورت اختیاری و آزمایشی اجرا خواهد شد و منتظر نظرات همه به خصوص مراجع معظم تقلید هستیم.

وی ادامه داد: حوزه امروز در پرتو انقلاب، مسئولیت‌های جدیدی پیدا کرده است. رهبری فرمودند اگر حوزه انقلابی نباشد نظام هم به خطر خواهد افتاد زیرا حوزه، خاستگاه انقلاب است و اگر در درون حوزه مطالبی بیان شود که با نقطه نظرات بنیانگذار انقلاب و رهبر انقلاب زاویه داشته باشد خطر دارد. البته این به معنای عدم نقد نیست بلکه خود رهبری معظم هم فرموده‌اند که جامعه مدرسین باید لا و نعم داشته باشد و در حوزه کرسی نقد و نظریه‌پردازی رواج یابد.

وی تاکید کرد: ما باید به عنوان دیده‌بان بیدار، از نظام مانند چشممان مراقبت کنیم و در این صورت به وظیفه خود عمل کرده‌ایم. نباید به نقد غیرمنصفانه یا بدون راه حل بپردازیم و مجموعه روحانیت باید به صحنه بیایند کما اینکه در طول چند دهه این طور بود و روحانیت برای اسلام بالای چوبه دار رفت تا قوانین اسلامی در جامعه پیاده شود.

انگیزه‌بخشی به طلاب

حسینی بوشهری خطاب به استادان تاکید کرد: باید انگیزه را در طلاب بالا ببریم زیرا طلاب تحت تاثیر فضای مجازی و ... ممکن است با افت انگیزه مواجه باشند بنابراین خوب است در ابتدای دروس وقت بگذاریم و انگیزه طلاب را تقویت کنیم و بعد فقه و رجال و درایه و دروس را ارائه کنیم تا با انگیزه به سخنان استادان گوش دهند.

مهارت با حفظ زی طلبگی

وی با تاکید بر اینکه امروز باید مهارت‌ها و دانش‌های کاربردی را به طلاب بیاموزیم، توضیح داد: طلبه باید با حفظ زی طلبگی مهارت بیاموزد وگرنه اقدامات سست و موهن و بی معنا برای ایجاد جاذبه در طلاب مورد تایید رهبری و مراجع و مدیریت حوزه و جامعه مدرسین نیست و متناسب با شان حوزه و طلبه و استادان هم نیست.

وی افزود: گاهی اقداماتی صورت می‌گیرد که حقیقتا به آن نمی‌بالیم بلکه احساس سرشکستگی نسبت به آن داریم. باید باور طلاب به معنای فقه اکبر تقویت شود، اگر کسی توحید را نشناخته باشد نوبت به احکام نمی‌رسد بنابراین خیلی باید روی مبانی اعتقادی سرمایه‌گذاری کنیم.

حسینی بوشهری گفت: طلبه منهای مناجات، دعا و استغفار، راه نهایی را نمی‌تواند پیدا کند و زمانی چشم و دل روشن می‌شود که خوب درس بخوانیم و عمل کنیم و به مشکلات جامعه برسیم و در غم و شادی مردم شریک باشیم؛ انقلابی بیاندیشیم و عمل کرده و در مسیر صراط مستقیم الهی قدم بگذاریم.

انتهای پیام
captcha