دشمن همیشه در کمین حوزه و انقلاب است
کد خبر: 4081127
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷
آیت‌الله نوری همدانی:

دشمن همیشه در کمین حوزه و انقلاب است

آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه گفت: دنیای امروز هر روز یک حیله برای حوزه و نظام اسلامی ایجاد می‌کند و ما باید شجاع باشیم وجلوی همه اینها بایستیم.  

آیت الله حسثین نوری همدانیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی، امروز 5 شهریورماه در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه در مدرسه عالی دارالشفای قم  با اشاره به خطبه اول نهج‌البلاغه، گفت: امیرمؤمنان علی(ع) در توضیح نظام تشریع در این خطبه تعبیرات بزرگی دارند و فرموده‌اند که خداوند دنیا را از نبی، کتاب و حجت خالی نگذاشته است.

وی افزود: مفهوم کتاب و نبی که معلوم است ولی بحث این است که حجت لازمه در تعبیر و فرمایش امام علی(ع) چه کسانی هستند؛ اینها کسانی هستند که با دلیل و برهان راهبر مردم هستند. برای اینکه خدا بر اساس بینه و حجت، نظامی را خلق کرده این نظام باید همیشه برقرار باشد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: اینها کسانی هستند که حوزه‌ها و جامعه علمی را همیشه اداره کرده‌اند و در سینه و قلب ایشان منطق، درک و خصوصیتی به عنوان ودیعه از سوی خدا وجود دارد و اینها وظیفه دارند آن را به قلوب دیگران منتقل کنند.

آیت‌الله نوری همدانی تصریح کرد: چیزی که برای دنیاطلب‌ها و خوش‌گذرانان دشوار است یعنی شب زنده‌داری و قیام و جهاد، برای ایشان آسان است و این گروه کسانی هستند که سختی‌ها را برای رضایت خدا تحمل می‌کنند. جاهلون با چیزهایی سر و کار دارند که این عالمان از آن وحشت دارند. آنقدر از لحاظ علم و اخلاق والا هستند که دلشان به عالم اعلی پیوند دارد. این افراد خلفای پروردگار در سطح زمین هستند و مردم را به دین خدا دعوت می‌کنند.

حوزه به روایات ائمه(ع) افتخار کند

آیت‌الله نوری همدانی اضافه کرد: حوزه‌های علمیه باید افتخار کنند که بر روی احادیثی کار می‌کنند که سینه به سینه از ائمه(ع) به پیامبر می‌رسد و فرموده‌اند: حدیثی حدیث ابی، حدیث ابی حدیث جدی... تا به نبی اعظم می‌رسد برعکس کسانی که بعد از مدتی از وفات پیامبر(ص) دنبال ابوحنیفه و احمدبن حنبل و ... راه افتادند.

وی افزود: روزی سیدحسن صدر و مرحوم کاشف الغطاء و ... کتابی را دیدند که گفته بود شیعه در مسیر انقراض است لذا دنبال این رفتند که شیعه را احیا کنند، مرحوم صدر کتاب «تاسیس الشیعه لعلوم الاسلامی» را نوشت و همه دانشمندانی را که بنیانگذار علوم بودند معرفی کرد. ضمن اینکه رواج‌دهندگان شیعه هم دانشمندان شیعه مانند خواجه نصیرالدین طوسی و سیدمرتضی و ... بودند، افرادی که در نجوم و طب و فلسفه و ... هم صاحب‌نظر بودند.

این مرجع تقلید اظهار کرد: وقتی در سراسر اروپا و آمریکا کتابخانه و مرکز تحصیل وجود نداشت خواجه نصرالدین طوسی آثار فراوانی به زبان عربی تولید کرد و کتابخانه داشت؛ زیرا در آن دوره به هر علمی که قدم می‌گذاشتیم بخش بزرگی از آن به عربی بود و این نشان از تلاش علمای اسلام در گسترش علوم دارد.

آیت‌الله نوری همدانی بیان کرد: دشمن همیشه در کمین ماست و در هر دوره‌ای به شکلی خاص. یکی از کارهای مهم امام خمینی(ره) مسئله معرفی استکبار است و معتقدم باید صحیفه نور را همیشه مطالعه کنیم تا ترفندهای دشمنان را بدانیم؛ امام به ما یاد داد که با استکبار بجنگیم و حیله‌های آنها را بشناسیم.

آفت اخباریون

وی اضافه کرد: بعد از صفویه که حکومت شیعه به صورت وسیع و رسمی ایجاد شد و علامه مجلسی و حلیون از دنیا رفتند، اخباریان مدارس علمیه را در دست گرفتند و اجتهاد و تقلید و تفسیر قرآن را حرام اعلام کردند. البته کسانی مانند وحید بهبهانی و صاحب جواهر ایستادند و توانستند اصول و اجتهاد را احیا کنند.

وی با بیان اینکه گاهی گفته می‌شود رسائل و مکاسب را عمدا سخت نوشتند تا ذهن افراد قوت پیدا کند، اضافه کرد: راه ما راه شیخ مفید و سیدمرتضی و سیدرضی و شیخ صدوق و ... است؛ کسانی که شیعه را در جهان اسلام معرفی کردند. مادر سیدرضی و سیدمرتضی دست فرزندانش را می‌گرفت و با چشم گریان از شیخ مفید خواست تا به آنها فقه بیاموزد بنابراین این راه راه مهمی است و باید حوزه را در آن تراز نگه داریم.

استاد سطح خارج حوزه علمیه بیان کرد: دنیای امروز هر روز یک حیله برای حوزه و نظام اسلامی ایجاد می‌کند و ما باید شجاع باشیم و جلوی همه اینها بایستیم.  

وی با اشاره به وضعیت قم در آخرالزمان اظهار کرد: در سفینة البحار از امام کاظم(ع) روایتی بیان شده که مردی از قم برخواهد خواست (این مطلب در  تاریخ قم بیان شده است) و مردم را به سمت حق دعوت می‌کند و پیرامون او افردی جمع شده و درس و الهام می‌گیرند که مانند تکه‌های آهن محکم هستند و گردباد شدید آنها را به حرکت در نمی‌آورد و از جنگ و جهاد خسته نمی‌شوند و رساله‌های خود را با خون می‌نویسند و ترس به خود راه نمی‌دهند.

وی تاکید کرد: باید شیخ مفیدها و شیخ طوسی‌ها و امثال ایشان را تربیت کنیم تا امام عصر(عج) تشریف بیاورند. 

انتهای پیام
captcha