یهودی‌سازی سیستم آموزشی فلسطین
کد خبر: 4084726
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۳
ماهنامه مصری بررسی کرد؛

یهودی‌سازی سیستم آموزشی فلسطین

ماهانه «جُسور» مصر نوشت: صهیونیست‌ها در صدد هستند روش اسرائیلی را در موضوع آموزش فرزندان فلسطینی‌ها در مدارس به کار گیرند؛ تعطیل یا ویران‌کردن مدارس فلسطینی‌ها، استفاده از کادر آموزشی صهیونیست و استفاده از سیاست فریب ‌ برای قبولاندن روش آنها در تدریس از جمله راهبردهای اسرائیلی در این خصوص است.

به گزارش ایکنا از قاهره؛ ماهانه «جسور» در اول هر ماه قمری توسط دبیرخانه مراکز و هیئت‌های صدور فتوا در جهان که مقر آن در قاهره است، منتشر می‌شود و هدف از آن ایجاد پلی برای ارتباط و تبادل تجربیات بین اعضای این دبیرخانه است؛ زیرا فتوا و تغییرات آن با توجه به زمان و مکان، تأثیری عمیق بر جوامع دارد.

هیئت تحریریه این مجله شامل شوقی علام؛ مفتی مصر و رئیس دبیرخانه مراکز و هیئت‌های فتوا در جهان، ابراهیم نجم؛ دبیرکل این مرکز و سردبیر نشریه، هانی ضوه؛ معاون تبلیغاتی مفتی مصر و مدیر مسئول نشریه، محمد الخلایله؛ وزیر اوقاف اردن و مشاور نشریه، محمد بشاری؛ دبیرکل شورای جوامع مسلمان و محمد یاقوتی؛ وزیر اسبق اوقاف سودان است.

در شماره 41 این نشریه که در اول ماه صفر سال 1444 هـ ق منتشر شده، در مطلبی با عنوان «جوامع بشری؛ امانتداری در سخن و فساد شایعات» به قلم شوقی علام آمده است: شایعه همچون بیماری وبا می‌ماند که در تار و پود جامعه نفوذ می‌کند و به سرعت انتشار می‌یابد.

مفتی مصر در ادامه آورده است: ترویج شایعات در جامعه از جمله خطرناک‌ترین سلاح‌هایی است که دشمنان و مغرضان از آن استفاده می‌کنند تا آرامش و امنیت جوامع را بر هم زنند و روحیه مردم را خراب کنند. علت اینکه گاه گاهی جوامع بشری به این مرض بد و زشت مبتلا می‌شوند این است که عده‌ای افراد شرور و بد طینت که نمی‌توانند رشد و توسعه کشور را شاهد باشند، به دنبال نشر شایعات دروغ می‌روند تا از این طریق به روند انجام کار خیر و مفید در جامعه ضرر برسانند و اشخاص خیرخواهی را که به دنبال ترویج و انجام عمل خیر در جامعه هستند، بدنام کنند.

در مقاله «چگونه جوانان‌مان را از خشونت و جرم حفظ کنیم» به قلم «ابراهیم نجم»، مشاور مفتی مصر تأکید شده است: مؤسسات دینی فرهنگی و تبلیغی مصر باید تمام تلاش خود را انجام دهند تا رأی و نظر رئیس‌جمهور سیسی را درباره لزوم عبور دادن جوانان از میان امواج متلاطم دریای خشونت به ساحل امنیت و آرامش محقق سازند.

وی می‌افزاید: ما باید به عنوان متولیان دینی و فرهنگی بررسی کنیم که رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی چه چیزهایی را به عنوان اسلام و شریعت اسلامی به جوانان ارائه می‌کنند و باید مراقب باشیم که در کارهای هنری مضامینی به کار گرفته شود که از خشونت و هرج و مرج جلوگیری کند باید به این موضوع توجه داشت که گاهی مطرح‌کردن برخی مشکلات جزئی و کوچک ممکن است مناقشه‌ای بزرگ را به همراه داشته باشد.

بررسی آماری فتواهای صادرشده

در بخشی دیگری از این مجله به موضوع بررسی آمار فتواهای صادر شده در جهان با شاخص‌های مختلف پرداخته شدهاست، در این گزارش که با عنوان «پیام‌های فتوایی برای زنده‌کردن وجدان و کنارگذاشتن خشونت و تندروی» به نگارش درآمده به هم‌زمان‌شدن نوشتن این گزارش با «روز بین‌المللی کار انسانی» (19 آگوست) و «روز جهانی انجام کار خیر (5 سپتامبر)» اشاره و به همین مناسبت با بررسی آماری فتواهای صادرشده در رابطه با  انجام کار و عمل خیر و انسانی اعلام‌شده است که فتواهای صادره در این خصوص حجم زیادی از  فتواها را تشکیل می‌دهد.

بررسی افراط‌گرایی و اختلاف مذاهب

بررسی افراط‌گرایی در کتاب «جزیل المواهب فی اختلاف المذاهب» جلال‌الدین سیوطی دیگر مقاله این کتاب است که در این مقاله نویسنده به بررسی رأی و نظر جلال‌الدین سیوطی یکی از بزرگان اهل سنت در موضوع اختلاف مذاهب پرداخته است.

نویسنده با استناد به کتاب «جزیل المواهب فی اختلاف المذاهب» بیان کرده است که از نظر سیوطی اختلاف امامان مذاهب اسلامی در فتاوا، نشانه‌ای از رحمت و نعمت خداوند به این امت است، وی با استناد به برخی احادیث و روایات از جمله روایت «للمصیب اجران و للمخطیء اجر واحد: آن كس كه به واقعیت برسد دو پاداش دارد و آن كس كه خطا كند و مقصر نباشد يک پاداش»، از پیامبر اکرم (ص) و اجتهادات صحابه در برخی امور و مسائل این‌گونه نتیجه‌گیری می‌کند که اختلاف بزرگان چنانچه از روی تعصب و خودخواهی نباشد، رحمت است و افراط و تفریط در دین مشکل بزرگی است که باید از آن پرهیز شود.

سیوطی در بخش پایانی کتاب انتقال از مذهبی از مذاهب اسلامی به مذهب دیگر را جایز و کسانی را که با این قول مخالف هستند، تخطئه می‌کند.

روابط بین‌المللی در اسلام و استناد به قانون بین‌الملل

یکی دیگر از مقالات این شماره از مجله جسور به موضوع قبول قوانین بین‌المللی و داوری بین‌المللی از طرف کشورهای مسلمان اختصاص یافته است.

در این مقاله نویسنده تأکید کرده است چنانچه قوانین بین‌المللی و حکم مراجع بین‌المللی با شریعت اسلامی در تعارض نباشد قبول آنها ایرادی ندارد؛ زیرا در صدر اسلام نیز پیامبر(ص)، برخی عرف‌های حاکم بر جوامع و روابط قبایلی را می‌پذیرفت از جمله اینکه پیام‌آوران از طرف پادشاهان و رؤسای قبایل را نمی‌کشت و عهد و پیمان را محترم می‌شمرد.

با توجه به این رفتار پیامبر اسلام(ص) و خلفا می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که قوانین بین‌المللی تا زمانی که تعارضی با شریعت اسلامی نداشته باشد قابل پذیرش و اجراست؛ اما در صورتی که با شرع مقدس مغایرت داشته باشد، کشورهای اسلامی می‌توانند از اجرای آن قوانین خودداری کنند.

هشدار نسبت به یهودی‌سازی آموزش در فلسطین

در این بخش آمده است: شورای عالی فتوای فلسطین طی بیانیه‌ای نسبت به اقدامات وزارت آموزش رژیم صهیونیستی در خصوص یهودی‌سازی آموزش در مدارس فلسطینی هشدار داد.

در بیانیه این شورا اعلام شد: صهیونیست‌ها با بستن مدارس فلسطینی‌ها و ویران‌کردن آنها و حذف روش‌های آموزشی مسلمانان در صدد هستند روش اسرائیلی را در موضوع آموزش فرزندان فلسطینی‌ها در مدارس به کار گیرند؛ زیرا آنها می‌خواهند نگاه صهیونیستی خودشان را به فلسطینی‌ها انتقال و فلسطینی‌ها را در مقابل عمل انجام‌شده قرار دهند.

صهیونیست‌ها برای دسترسی به این هدف تلاش دارند از چند عامل استفاده کنند که شامل تعطیل یا ویران‌کردن مدارس فلسطینی‌ها، استفاده از کادر آموزشی تربیت‌شده توسط صهیونیست‌ها و استفاده از سیاست فریب ‌یا ترساندن خانواده‌های فلسطینی برای قبول روش آنها در تدریس است.

انتهای پیام
captcha