به‌روز شدن صنعت گردشگری باربادوس با بخش حلال
کد خبر: 4086506
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۶

به‌روز شدن صنعت گردشگری باربادوس با بخش حلال

باربادوس، بر خلاف سایر مقاصد حوزه دریای کارائیب، چندین مورد از عناصر لازم را برای جذب موفقیت‌آمیز بازار حلال در اختیار دارد. باربادوس یک مقصد گردشگری پیشرفته است که می‌تواند به‌راحتی برای آوردن گردشگران مسلمان به سواحل خود با هر شرایطی که لازم است، سازگار شود.

به گزارش ایکنا،‌ کشورهای کوچک حوزه دریای کارائیب به دلیل داشتن طبیعت بکر و تاریخچه بسیار غنی یکی از مهمترین مراکز گردشگری در غرب اقیانوس اطلس به شمار می‌آیند که همه ساله گرشگران بسیاری را از آمریکای شمالی و اروپا و با هدف گذراندن اوقات فراغت به خود جلب می‌کنند.

باربادوس یکی از این کشورهای کوچک جزیره‌ای است که میان دریای کارائیب و اقیانوس اطلس شمالی و شمال شرق ونزوئلا قرار گرفته و پایتخت آن بریج‌تاون است. این کشور در حوزه گردشگری از کشورهای پیشرو منطقه کارائیب به‌شمار می‌رود.

باربادوس در حدود ۱۷۵ کیلومتری شرق سنت وینسنت واقع شده‌ است. طول جزیره باربادوس ۳۴ کیلومتر، عرض آن ۲۳ کیلومتر و مساحت آن ۴۳۱ کیلومتر مربع است. پایتخت باربادوس شهر بریج‌تاون با ۱۴۰ هزار نفر جمعیت، مساحت این جزیرهٔ کوچک ۴۳۰ کیلومتر مربع و جمعیت آن حدود ۲۷۰ هزار نفر است.

دمای هوای باربادوس همیشه گرم است و با آغاز فصول مرطوب، بین ماه ژوئن تا نوامبر، کمی تغییر می‌کند. میانگین دمای جزیره ۲۶ درجه سانتی‌گراد است و بارش به‌ویژه در داخل جزیره فراوان است. به خاطر گرمای هوا، این جزیره محل کشت نیشکر است.

صنعت گردشگری باربادوس

گردشگری فعالیت اقتصادی مهم باربادوس به حساب می‌آید و از دهه 1960 آغاز شده است. حداقل 10 درصد از جمعیت شاغل باربادوس (حدود 13000 نفر) در این بخش مشغول به کار هستند که طیف وسیعی از اقامتگاه‌های توریستی را از هتل‌های لوکس گرفته تا مؤسسات ساده خود خدمات میزبانی را به گردشگران ارائه می‌دهند.

پس از سال‌های رکود، گردشگری در اواسط دهه 1990 دوباره رشد کرد، اما در سال 1999 با افت روبه‌رو شد. این کاهش تا حدی به دلیل افزایش رقابت سایر کشورهای حوزه کارائیب مانند جمهوری دومینیکن و تا حدی به دلیل کاهش بازدیدها بود که به دلیل تغییر مسیر کشتی‌های کروز به مسیرهای غیرکارائیبی یا مسیرهای کوتاه‌تری مانند باهاما رخ داد.

مشکلی که در مورد صنعت گردشگری  باربادوس همواره وجود داشته تمرکز امکانات گردشگری در سواحل جنوبی این کشور است. از سوی دیگر تعداد کمی از هتل‌های بزرگ و معتبر تجاری در باربادوس وجود دارد که بازاریابی را برای صنعت گردشگری به خصوص در ایالات متحده (به عنوان بزرگترین و نزدیکترین مبدأ گردشگران) دشوار می‌کند.

سواحل جنوبی و غربی باربادوس به دلیل دریای آرام و آبی روشن کارائیب و سواحل شنی سفید و صورتی آن پرطرفدار است. در امتداد سواحل شرقی جزیره که رو به اقیانوس اطلس است، امواج مناسبی برای موج‌سواری وجود دارد. علاوه بر وجود مراکز خرید که امکان خرید بدون مالیات را به گردشگران می‌دهد، سنت‌های محلی شامل چای بعد از ظهر و کریکت به عنوان ورزش ملی این کشور برای گردشگران جذابیت دارد.

گردشگری حلال در باربادوس

جمعیت باربادوس در سال 2020 و براساس آمار بانک جهانی حدود 287,371 نفر تخمین زده شده که حدود 0.3 درصد از جمعیت این کشور را مسلمانان تشکیل می‌دهند. با وجود اینکه برند گردشگری باربادوس در سطح جهان شناخته شده است اما به مانند هر برند تجاری دیگری، نیاز به به‌روزرسانی و یافتن بازارهای جدید دارد.

این موضوعی است که سلیمان بلبلیا (Suleiman Bulbulia)، دبیر انجمن مسلمانان باربادوس در یادداشتی که در Barbados Today  منتشر شد به آن اشاره کرده است. در این یادداشت بلبلیا با اشاره به پتانسیل باربادوس در حوزه گردشگری حلال نوشته است: «پنج سال پیش من یک روند رو به رشد در سراسر جهان و پتانسیل باربادوس برای جذب یک بازار خاص دیگر را تشخیص دادم. از آن زمان به بعد، برای ایجاد آگاهی و به حداکثر رساندن پتانسیل باربادوس برای تبدیل شدن به یک بازیگر قابل دوام در این بخش از بازار که به سرعت در حال رشد است، سخت کار کرده‌ام.

به روز شدن صنعت گردشگری باربادوس با گردشگری حلال

آن بازار مهم گردشگری حلال است. فکر می‌کنیم که چنین بازاری ممکن است فقط در خاورمیانه، شمال آفریقا یا کشورهایی مانند پاکستان، هند یا اندونزی باشد. واقعیت این است که این بازار به‌طور فزاینده‌ای در آمریکای شمالی و اروپا وجود دارد».

وی با اشاره به مقاله نیویورک‌تایمز در مورد رشد گردشگری حلال ادامه داده است: همانطور که در مقاله تایمز تأکید شده است: در اروپا، جامعه مسلمانان اکنون در نسل سوم یا چهارم خود قرار دارد. تجربه من بسیار شباهت به این موضوع داشته است. بیشتر درخواست‌های پیشنهادی گردشگری حلال در باربادوس از ایالات متحده آمریکا، کانادا و بریتانیا آمده است.

اینها متخصصان و خانواده‌هایی جوان و متحرک هستند که دوست دارند سفر کنند، گردشگری حلال را در خاورمیانه یا خاور دور تجربه کرده‌اند و دوست دارند مقاصد جدیدی را امتحان کنند. باربادوس، بر خلاف سایر مقاصد حوزه دریای کارائیب، چندین مورد از عناصر لازم را برای جذب موفقیت‌آمیز این بازار خاص در اختیار دارد. باربادوس یک مقصد گردشگری پیشرفته است که می‌تواند به‌راحتی برای آوردن گردشگران مسلمان به سواحل خود با هر شرایطی که لازم است، سازگار شود.

استارتاپ باربادوسی با هدف ترویج گردشگری حلال

این پتانسیل بالا در باربادوس باعث شده که شرکت‌های گردشگری برنامه‌هایی برای جذب گردشگران مسلمان در دستور کار خود قرار دهند. یکی از این شرکت‌ها Barbados Halal Experience موسوم به BHE است که تلاش دارد که تجربه سفر حلال را به گردشگرانی که به دنبال خدمات متناسب با عقاید خود هستند ارائه دهد.

به روز شدن صنعت گردشگری باربادوس با گردشگری حلال

 این شرکت خدمات متناسب مسلمانان را در استراحتگاه The Palms ‌ارائه می‌دهد. به گفته مسئولان این شرکت،‌ تمامی اقلام غذایی موجود در این اقامتگاه‌ها بر اساس دستورالعمل‌های دقیق تهیه و نگهداری می‌شوند و تأییدیه حلال توسط مقامات اسلامی محلی را دارند.

این شرکت خدمات دیگری مانند ارائه استخر ویژه برای بانوان مسلمان،‌ نگهداری از کودکان توسط پرستاران مسلمان واجد شرایط،‌ خالکوبی حنا،‌ ماساژ توسط ماساژور مسلمان آموزش دیده،‌ تدریس خصوصی قرآن و حفظ،‌ دسترسی به وکلا و پزشکان مسلمان در جزیره و برگزاری مراسم مذهبی و همایش‌ها را هم در دستور کار خود دارد.

گزارش از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha