هشدار دیدبان الازهر نسبت به افزایش فعالیت‌های داعش در غرب آفریقا
کد خبر: 4087116
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸

هشدار دیدبان الازهر نسبت به افزایش فعالیت‌های داعش در غرب آفریقا

دیدبان الازهر نسبت به گسترش فعالیت‌های داعش و دیگر سازمان‌های تروریستی، به‌ویژه سازمان‌های وفادار به سازمان‌های القاعده و داعش در غرب آفریقا هشدار داد.

به گزارش ایکنا به نقل از الوفد، دیدبان الازهر برای مبارزه با افراط‌گرایی نسبت به افزایش فعالیت داعش، القاعده و گروه‌های تروریستی مرتبط به آن در غرب آفریقا هشدار داد و تصریح کرد: هدف از فعالیت این گروه‌های تروریستی در غرب آفریقا رسیدن به منطقه ساحلی اقیانوس اطلس به منظور اعمال کنترل بر مسیرهای تجاری، دزدی دریایی، تسهیل قاچاق و تأمین منابع مالی برای فعالیت‌های تروریستی است.

سازمان تروریستی داعش روز گذشته از طریق هفته‌نامه النباء برای اولین بار مسئولیت انجام دو عملیات تروریستی در بنین واقع در غرب آفریقا را بر عهده گرفت.

دیدبان الازهر همچنین نسبت به سوءاستفاده این سازمان‌ها از وضعیت افزایش قیمت مواد غذایی و گرسنگی در برخی از کشورهای آفریقایی که ناشی از قحطی و بحران اقتصادی جهانی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین هشدار داد که این شرایط می‌تواند منجر به جذب افراد بیشتر به گروه‌های تروریستی شود.

اعلام مسئولیت این حمله توسط داعش به دلیل تأکید بر اعلام حضور این گروه در منطقه غرب آفریقا صورت می‌گیرد. به ویژه اینکه کشورهای بنین و توگو از جمله کشورهایی هستند که از طریق یک مسیر تجاری دریایی بسیار مهم به خلیج گینه راه دارند.

با کاهش حضور نیروهای خارجی در این منطقه، فعالیت گروه‌های تروریستی افزایش یافته است، با این حال بسیاری مهم‌ترین عامل برای حضور داعش در این مناطق را فساد گسترده سیاسی در نهادهای دولتی و تخریب نظام‌یافته زیرساخت‌های توسعه از سوی نیروهای خارجی در مدت حضور خود در این کشورها، دانسته‌اند.

انتهای پیام
captcha