اجرای طرح امنیتی ویژه سالروز رحلت پیامبر(ص) در نجف و توصیه‌های مقتدی صدر
کد خبر: 4087725
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷

اجرای طرح امنیتی ویژه سالروز رحلت پیامبر(ص) در نجف و توصیه‌های مقتدی صدر

زائران مسلمان از عراق و سایر كشورها طی روزهای اخیر به مناسبت سالگرد رحلت نبی اكرم(ص) به سمت نجف اشرف و بارگاه امام اول شیعیان علی(ع) عزیمت می‌کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری رسمی عراق(واع)، مردم عراق بر اساس یك سنت دیرینه در ایام رحلت رسول اكرم(ص) عازم نجف اشرف می‌شوند تا این مصیبت را به امام اول شیعیان و ولی و وصی او تسلیت گویند.

امسال نیز بسیاری از زائران شیعه و سنی و حتی پیروان دیگر ادیان از داخل و خارج در حال تشرف به نجف اشرف هستند تا در سالگرد رحلت حضرت محمد(ص) در این شهر حضور داشته باشند.
به همین مناسبت شهر نجف اشرف این روزها سیاه پوش است و مراسم عزاداری در صحن و سرای حضرت علی(ع) برپاست.

بسیاری از موكب‌های خدمت‌رسانی مربوط به اربعین هم همچنان به فعالیت خود و ارائه خدمات به زائران ادامه می‌دهند.

عزاداران راهی نجف برای گرامیداشت سالروز رحلت پیامبر(ص)

یکی از اصلی‌ترین این مسیرها از شرق شهر کوفه به سمت نجف اشرف است که در میان تدابیر شدید امنیتی زائران زیادی با پای پیاده خود را به مقر امیر‌المومنین، علی(ع) می‌رسانند.

الحشد الشعبی هم از آغاز طرح ویژه سالروز رحلت رسول اعظم(ص) در نجف اشرف با مشارکت بیش از پنج هزار نیروی امنیتی و با کمک پهپادها و دوربین‌های حرارتی خبر داده است.

تشرف صدها هزار زائر به نجف اشرف

علی الحمدانی، فرمانده عملیات الفرات الاوسط الحشد الشعبی در نشستی خبری در نجف اشرف گفت: فرماندهی عملیات الفرات الاوسط الحشد الشعبی با بیش از پنج هزار نیرو در داخل نجف اشرف و در پنج محور در داخل و خارج این شهر مستقر هستند و یک همکاری امنیتی و اطلاعاتی بزرگ هم در این قضیه وجود دارد.
او همچنین گفت که جمعی از نیروهای فنی و اطلاعاتی الحشد الشعبی هم برای استفاده از پهپادها، دستگاه‌های پارازیت و دوربین‌های حرارتی در تأمین امنیت این مراسم حضور دارند.

موکب‌های عزاداری عراق در 28 صفر

وزارت کشور عراق هم از اجرای طرح امنیتی ویژه سالروز رحلت پیامبر(ص) خبر داده و گفته که وزیر کشور عراق با سفر به استان نجف اشرف در جریان وضعیت نیروها و تأمین راه‌ها قرار گرفته است.

توصیه‌های صدر برای اتحاد مسلمانان

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر هم در بیانیه‌ای به مناسبت سالروز رحلت رسول اکرم(ص) ضمن تأکید بر لزوم ترک خشونت و افراط‌گرایی در میان مسلمانان پنج نکته را یادآور شده است.

الصدر در توئیتی گفت: علمای اسلام بر تاریخ واحدی برای رحلت رسول خدا(ص) توافق نکردند، همان طور که درباره ولادت ایشان نیز اختلاف است؛ اما مهم این است که از این تفاوت در راه رضایت خدا استفاده کرد، بخصوص اگر اختلاف بر اساس روایاتی باشد که در این زمینه گزارش شده است.

وی افزود: همان طور که برخی علمای مذاهب پیش از این درباره نام‌گذاری هفته وحدت از 12 تا 17 ربیع الاول توافق کردند می‌توان ایام 21 ماه صفر تا 17 ربیع‌الاول که یک ماه کامل است به ایام رسول اکرم(ص) اختصاص داد.

الصدر گفت: این ماه، باید ماه وحدت و آشتی و پیروی از راه رسول بشریت و رحمت باشد و بر اساس آن بر ترک خشونت و افراط‌گرایی در وهله نخست بین خود مسلمانان و سپس با بقیه ادیان و برائت از کسانی تأکید شود که به آزادی مذهب و عقیده توهین می‌کند و کسانی که با بکارگیری خشونت به گسترش فتنه و درگیری فرقه‌ای دامن می‌زنند.

رهبر جریان صدر همچنین بر لزوم توقف تمام جنگ‌ها و کشمکش بین کشورهای با اکثریت مسلمان و تلاش برای توقف همه جنگ‌ها در جهان تأکید کرد و گفت: رسول ما رسول رحمت و انسانیت است و هرگز به جنگ راضی نبوده است.

او همچنین خواستار کنار گذاشته شدن اظهارات رسانه‌ای طائفه‌ای و توسل به گفت‌وگوی سازنده میان علما و مجازات ناقضان آن از هر مذهبی شد.

الصدر همچنین بر لزوم توافق میان مسلمانان برای ایجاد ضوابط مبتنی بر اصول دینی بر سر موضوع مودة فی القربی تأکید کرد و در نکته پنجم بر عدم تکفیر عقاید تأکید کرد و گفت: این‌ها آغازگر وحدت اسلامی واقعی و دوری از افراط‌گرایی است و موجب قوی‌تر شدن صفوف مسلمانان در برابر دشمن مشترکی است که می‌خواهد ما را ضعیف کرده و دوستی با دشمنان را در بین ما گسترش دهد.

انتهای پیام
captcha