راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی وقف
کد خبر: 4087778
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۲
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف خبر داد:

راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی وقف

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی وقف، گفت: در این تلویزیون، مخاطب در هر زمانی از شبانه‌روز به محتواهای تولیدشده در حوزه وقف دسترسی دارد.

حمید مجیدی مهر رئیس مرکز امور قرانی سازمان اوقاف و امور خیریه

به گزارش ایکنا، برنامه افق رادیو قرآن بعدازظهر امروز، دوم مهرماه با موضوع وقف قرآنی و با حضور حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و اجرای کارشناسی جواد نصیری به روی امواج این شبکه رادیویی رفت.

مجیدی‌مهر در ابتدای این برنامه با اشاره به اینکه قدیم‌ترین وقف ثبت شده مربوط به بیش از 920 سال قبل بوده است، گفت: این موقوفه در استان قزوین و با نیت عزاداری برای سید‌الشهدا(ع) وقف شده است. جالبی است بخشی از آن هم با نیت قرآنی است.

توسعه وقف در گرو تبیین صحیح آن

وی با اشاره به اینکه موضوع وقف یک موضوع بسیار مهم است، گفت: اگر ما این موضوع را درست برای مردم تبیین کنیم، یقیناً نسبت به آن اقبال ویژه‌ای خواهند داشت. عدد و رقم‌هایی که این روزها در زمینه وقف اتفاق می‌افتد، شاید برای برخی جای تعجب داشته باشد که چنین اعداد و ارقامی از سوی یک نفر در راه خدا وقف می‌شود. به عنوان مثال، اخیراً دهکده سلامت به ارزش 500 میلیارد وقف شده است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: جدیداً با توجه به تبیین رسانه‌ای صورت‌گرفته، بحث وقف مشارکتی که به آن وقف آجر به آجر هم گفته می‌شود، ظهور بیشتری پیدا کرده است. هرچند این وقف در گذشته هم وجود داشته است اما طی این سال‌ها به دلیل کارهای رسانه‌ای توانسته است بیشتر دیده شود. در این نوع وقف، افراد می‌توانند در رقم‌های بسیار کم واقف باشند.

مجیدی‌مهر با اشاره به اینکه در سازمان اوقاف و امور خیریه بیش از 800 نیت متنوع شناسایی شده است، گفت: این نیت‌ها در 12 دسته، تقسیم‌بندی شده است که یکی از این دسته‌ها مربوط به نیات قرآنی است. قاعدتاً از بین 220 هزار موقوفه ثبت شده در کشور بیشترین وقف با نیت عزاداری برای حضرت سیدالشهداء(ع) است که نزدیک به 75 درصد کل نیت‌ها را به خود اختصاص داده است.

چقدر وقف قرآنی در کشور وجود دارد

وی در ادامه میزان وقف‌های قرآنی را دو درصد از کل موقوفات کشور عنوان کرد و افزود: حدود 60 درصد از این دو درصد شامل موقوفات با قید زمان و مکان است. یعنی واقف در آن مشخص کرده است که مثلاً در همه پنج‌شنبه‌های ماه‌های قمری در یک مکان خاص قرآن تلاوت شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین موقوفه قرآنی کشور مربوط به موقوفه کوثر اهل بیت(ع) در استان کرمانشاه است، گفت: آبان‌ماه امسال بخشی از مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن در کرمانشاه برگزار خواهد شد. هزینه‌های این مرحله از مسابقات از محل همین موقوفه است. این موقوفه هم البته در آن حدی نیست که بتوان روی آن حساب کرد، شاید درآمد سالانه آن در حدود چهار میلیارد تومان باشد. در حال حاضر هزینه برگزاری مسابقات بین‌المللی با توجه به چند برابر شدن پروازها بسیار زیاد شده است که این موقوفات تا حدودی کمک‌کننده هستند.

برای توسعه وقف قرآنی چه باید کرد 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه در پاسخ به این سؤال که برای توسعه موقوفات قرآنی در سایر استان‌ها چه باید کرد؟ گفت: در معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه یک بخش برای مشاوره به افرادی که قصد وقف دارند، در نظر گرفته شده است. این مشاوران نیت‌هایی که نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر از سوی واقفان دارد را معرفی می‌کند، البته این وقف‌ها اجباری نیست. یکی از موضوعاتی که باید به آن اشاره شود، این است که به هیچ عنوان نمی‌توان نیت‌های وقف را جابجا کنیم.

وی با بیان اینکه برای توسعه وقف در استان‌ها دستورالعملی با عنوان نشر و توسعه وقف قرآنی ابلاغ شده است، گفت: برنامه‌ریزی شده است تا در یک افق دو ساله شاهد رویدادهای خوبی در حوزه وقف قرآنی به خصوص در استان‌ها باشیم. همچنین برگزاری همایش‌هایی در حوزه وقف و رسانه‌ نیز در دستور کار قرار گرفته است که تا پایان سال شاهد برگزاری آن خواهیم بود.

مجیدی‌مهر با اشاره به اینکه شبکه‌های استانی به صورت ویژه در حوزه وقف در کنار ما بوده‌اند، اظهار کرد: فعالیت‌ها به گونه‌ای بوده که از ابتدای سال تاکنون چندین وقف قرآنی به ثبت رسیده است که در این راه رسانه ملی می‌تواند ما را بیشتر مورد حمایت قرار دهد. شبکه قرآن نیز ظرفیت بیشتری را در اختیار دارد و می‌تواند در این حوزه ورود جدی‌تری داشته باشد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه به دنبال تأسیس سیمای وقف هستیم، گفت: این شبکه در بستر اینترنت ایجاد خواهد شد و فعالیت‌ آن به نحوی خواهد بود که مخاطب ما در هر زمانی از شبانه‌روز به محتواهای تولیدشده در حوزه وقف دسترسی داشته باشد.

نقش جامعه قرآنی در گسترش وقف 

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که جامعه قرآنی چگونه می‌تواند در توسعه وقف به خصوص وقف قرآنی نقش ایفا کند، گفت: بسیاری از عزیزانی که امروز در حوزه قرآنی نام و نشانی پیدا کرده‌اند، به دلیل حضور در همین مسابقات بوده است که بخشی از هزینه‌های آن از طریق همین موقوفات پرداخت می‌شود. استنباط من این است که نهاد وقف، دِینی بر گردن جامعه قرآنی دارد که باید برای ترویج آن گام برداریم. جامعه قرآنی با توجه به ارتباط تنگاتنگی که با عامه مردم دارد می‌تواند نقش قابل توجهی در ترویج فرهنگ وقف داشته باشد.

مجیدی‌مهر با بیان اینکه به زودی کلاس‌های مشاوره وقف به شیوه‌های مجازی، حضوری و ... برای جامعه قرآنی برگزار خواهد شد، اظهار کرد: حیف است جامعه قرآنی تاکنون یک نهاد وقفی در حوزه قرآن راه‌اندازی نکرده باشد. جامعه قرآنی با این کار بهترین اقدام برای ترویج فرهنگ قرآنی انجام خواهد داد. ان‌شاءلله این را هم در دستور کار داریم و امیدوارم در این مسیر رسانه، به عنوان یار اصلی، ما را همراهی کند.

انتهای پیام
captcha