مؤسسات قرآنی به مرجع فرهنگی در شهر تبدیل شوند
کد خبر: 4088324
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰

مؤسسات قرآنی به مرجع فرهنگی در شهر تبدیل شوند

برخی از مؤسسات قرآنی با تکیه بر تخصص و تعهد در زمینه فعالیت‌های قرآنی تبدیل به یک مرجع فرهنگی در شهر شده‌ و توانسته‌اند از یک سو افراد خبره قرآنی را گرد هم آورند و از سوی دیگر با ارائه ایده‌ برای ساختن یک فضای فرهنگی بهتر در شهر، اعتماد مسئولان را جلب کنند.

محمود حمیداویبرخی از مؤسسات قرآنی، با تکیه بر خلاقیت، تخصص و تعهد در زمینه فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی تبدیل به یک مرجع شده‌ و توانسته‌اند از یک سو افراد خبره و خلاق قرآنی را در یک فضای صمیمی و همدل گرد هم آورند و از سوی دیگر با ارائه پیشنهادها و ایده‌های خود برای ساختن یک فضای فرهنگی و قرآنی در شهر به دستگاه‌ها، اعتماد مسئولان شهر را جلب کنند. مؤسسه قرآنی اهل البیت(ع) رامشیر از این قبیل مؤسسات است که در اثر سال‌ها تلاش و برنامه‌ریزی و  ثبات قدم، موفق شده است در قامت یک مجموعه که مدیریت فرهنگی شهر را بر عهده دارد، ظاهر شود. متن زیر گفت‌وگوی ایکنای خوزستان، با محمود حمیداوی، مدیر این مؤسسه قرآنی است:

حمیداوی با بیان اینکه که از یک سال گذشته تلاش کردیم کارها و برنامه‌های مؤسسه قرآنی در شهرستان قائم به شخص نباشد، بلکه قائم به برنامه پیش برود، توضیح داد: برای این کار لازم بود، کار را به صورت تشکیلات درآوریم. از این رو، تشکیلات سه‌گانه اداری، ستادی(مراسم) و اجرایی را پیش‌بینی کردیم. در تشکیلات اداری، معین کردیم هر کس چه وظیفه‌ای دارد. تشکیلات دوم، تشکیلات ستادی است که وظیفه آن تدارک مراسم‌ شهری است. از بهترین‌های شهر و چند نفر از مسئولان دعوت و آنها را عضو این ستاد کردیم. به نیروهای مؤسسه اعلام کردیم با توجه به توانایی و تخصص خود، در این ستاد به کار گیری می‌شود مسئولیت‌هایی را بر عهده آنها قرار دادیم و کار تقسیم‌بندی شد.

وی افزود: در این تشکیلات، ستاد قبل از برگزاری هر مراسم سلسله جلساتی را برگزار می‌کند و بعد از برگزاری مراسم نیز جلسه‌ای برای آسیب‌شناسی هر برنامه تشکیل می‌دهد. معمولاً در این جلسات شهردار و فرماندار به عنوان مهمان و پشتیبان حضور دارند. تشکیلات سوم ما، کارگروه اجرای مراسم است. این کارگروه مشتمل بر تیم‌های مختلف اردو، دکور و صحنه، صوت، اتاق فرمان و ... است. این کارگروه موظف است که برای مناسبت‌های پیش‌رو در زمینه اجرای مراسم، آمادگی لازم را داشته باشد. با توجه به اینکه کار به صورت گروهی تعریف شده است، افراد خسته و دلزده نمی‌شوند.

حمیداوی گفت: علاوه بر این تشکیلات سه‌گانه، یکی دیگر از برنامه‌های مؤسسه قرآنی اهل البیت(ع) رامشیر تشکیل مجمع قرآنیان شهرستان است. این مجمع جمعه شب‌ها نشست دارد و ذیل آن کارگروه قرائت، کارگروه سرودهای آیینی، اذان، تفسیر و حفظ نیز تعریف شده است. طبقه دوم منزل شخصی ما اختصاص به این مجمع پیدا کرده است. این دورهمی، یک جلسه‌ای صمیمی است که ویژه آقایان برگزار می‌شود. این مجمع برای بانوان در خود مؤسسه برگزار می‌شود.

جوانان مستعد را در فضای قرآنی حفظ کنیم

وی افزود: مجمع قرآنیان با دو هدف عمده تشکیل شد، هدف اول ما این است که جوانان مستعد را در فضای قرآنی حفظ کنیم و یک فضای رفاقت و صمیمیت برای آنها ایجاد کنیم. هدف دوم ما این است که با توجه به تخصص و توانمندی آنها مسئولیتی را در برنامه‌های فرهنگی شهر بر عهده آنها قرار دهیم و به آنها شخصیت بدهیم. این کار باعث شده است که کارهای قرآنی ما توسعه پیدا کند. برخی از این افراد کلاسهای قرآنی و جلسات قرآنی در سطح شهرستان دارند.

مدیر مؤسسه قرآنی اهل البیت(ع) رامشیر با بیان اینکه در سطح شهر رامشیر دو شعبه قرآنی داریم، افزود: در شهر مشراگه و در روستای رومیله نیز هرکدام یک شعبه فعال داریم و تلاش می‌کنیم تشکیلات خود را آرام آرام در این شعبه‌ها نیز پیاده کنیم. یکی از نکات مهم در کار قرآنی، استعدادشناسی و بهره‌گیری از نیروها در مسیر علاقه و توانمندی آنها است.

وی تصریح کرد: دریافتی مربیان و معلمان از برگزاری کلاس‌ها است. ما به درآمد مؤسسه نیاز نداریم، درآمد کلاس‌‎ها برای خود مربیان است. از ماحصل کار آنها و گزارش فعالیت آنها، امکانات و پول برای مؤسسه می‌گیریم. خط قرمز فعالیت در مؤسسه ما، نظم و رضایت مراجع است. جدیت در کار بسیار مهم است، چون آبروی مؤسسه در میان است.

حمیداوی ادامه داد: مؤسسه قرآنی اهل البیت(ع) رامشیر فراتر از یک کلاس روخوانی و روانخوانی کار می‌کند یک مؤسسه باید مدیریت فکری شهر  را بر عهده بگیرد. کاری که ما شروع کردیم یک کار طولانی مدت و با برنامه بود. به شهرداری و شورای شهر به مناسبت‌های مختلف برنامه می‌دادیم و آنها به مؤسسه اعتماد کردند، به طوری که ما در جلسات آنها حضور پیدا می‌کردیم، مثلاً به شهردار پیشنهاد دادیم بعد از برگزاری مراسم محرم، بنری با موضوع تشکر از مردم به جهت احیای ماه محرم در شهر نصب کند و نصب این بنر از طرف شهرداری مؤثرتر است، تا یک مؤسسه قرآنی. با این همفکری‌ها ابتدای ماه محرم 200 پرچم عزاداری در شهر نصب شد و به پیشنهاد مؤسسه برای اولین‌بار مراسم نمادین برافراشتن پرچم عزاداری امام حسین(ع) در شهر برگزار شد تا یک هویت فرهنگی برای شهر باشد.

وی در پایان گفت: ما به آموزش و پرورش، به دادگستری، نیروی انتظامی برنامه می‌دهیم و آنها به مؤسسه عتماد کردند. این ظرفیت‌ها در کنار هم به مرور به حمایت مؤسسه قرآنی اهل‌البیت(ع) آمدند و امروز این مؤسسه قرآنی به عنوان مجموعه‌ای که مدیریت فرهنگی شهر را به عهده دارد عمل می کند. این مجموعه مورد احترام و اعتماد دستگاه‌ها و مردم است. ما نزدیک به ۴۰ هیئت مذهبی در شهرستان رامشیر داریم که همه همراه مؤسسه هستند. همه تلاش ما این بوده است که از یک سو افراد مستعد و نخبه و از سوی دیگر افرادی که توانایی حمایت و پشتیبانی از کار را دارند شناسایی و این دو گروه را در کنار هم قرار بدهیم. در این مسیر تلاش می‌کنیم نیروهایی که بتوانند اعتمادسازی کنند و با درایت مسائل شهر را تشخیص دهند، افراد نخبه و مستعد را شناسایی کنند و از ظرفیت‌های شهر برای برنامه‌های فرهنگی استفاده کنند، پرورش دهیم.

انتهای پیام
captcha