تربیت نسل قرآنی به پشتوانه مالی و معنوی نیاز دارد
کد خبر: 4088325
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰

تربیت نسل قرآنی به پشتوانه مالی و معنوی نیاز دارد

فعال و داور قرآنی استان یزد با تأکید بر برنامه‌ریزی برای تربیت نسل قرآنی گفت: نسل جوان برای ورود به عرصه قرآن باید مورد تشویق قرار گیرد، بنابراین برای ایجاد انگیزه به لحاظ مالی و معنوی باید حمایت و پشتیبانی شود.

حسن مختاری، داور قرآنیحسن مختاری، داور مرحله استانی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امورخیریه در استان یزد، در گفت‌وگو با ایکنا از یزد گفت: مسابقات امسال با توجه به شیوع کرونا در سال‌های اخیر، در وضعیت بهتری برگزار شد هر چند هنوز با چندین سال گذشته یعنی دوران قبل از کرونا اختلاف داریم، در مجموع فعالیت‌های قرآنی به دلایل مختلفی ضعف داشته است که می‌توان گفت برای مسابقات امسال این حالت وجود داشت.

وی ادامه داد: مسابقات امسال نسبت به سال گذشته مطلوب‌تر بود اما ذکر برخی نکات لازم است که جمعیت شرکت‌کنندگان از آن جمله است، سال‌های قبل یعنی 5 الی 6 سال پیش، مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در دو رده سنی زیر 16 سال و بالای 16 سال برگزار می‌شد که مسابقات زیر 16 سال در قالب مسابقات دانش‌آموزی به آموزش و پرورش واگذار شد و بزرگسالان در مسابقات اوقاف شرکت می‌کنند.

مختاری افزود: این رده سنی جمعیت بسیاری را شامل می‌شد که اکنون در مسابقات اوقاف حضور ندارند و به این دلیل شاهد افت کیفیت مسابقات هستیم و البته دلایل دیگری نیز وجود دارد که یکی از دلایل عمده بحث تفکیک دو رده سنی و واگذاری به آموزش و پرورش بود.

این داور قرآنی گفت: متأسفانه این اتفاق در سطح کشور هم رخ داده و افرادی که در مسابقات کشوری شرکت می‌کردند، همان افرادی هستند که سال‌های قبل در مسابقات حضور داشتند و تقریباً نفرات جدیدی نداریم لذا باید در این زمینه بویژه در آموزش و پرورش حرکتی صورت گیرد و نسل جدیدی تربیت شوند.

وی ادامه داد: اگر اکنون این اقدام انجام شود بخواهیم این نسل را قرآنی تربیت کنیم 5 الی 10 سال دیگر شاهد تأثیر آن خواهیم بود، متأسفانه این اتفاق در سال‌های گذشته رقم نخورده یا کوتاهی شده چرا که اگر این اتفاق رقم خورده بود و نسل قرآنی تربیت شده بودند، فعالیت‌های قرآنی با شدتی که سابق انجام می‌شد، تداوم داشت به همین دلیل شاهد افت هستیم که این افت دلایل مختلفی دارد که برخی ذکر شد و امیدواریم در آینده شاهد رشد مجدد فعالیت‌های قرآنی باشیم.

این استاد قرآن کریم با اشاره به اقداماتی برای ایجاد انگیزه در نسل جوان گفت: یکی از اقدامات که در آموزش و پرورش باید صورت گیرد، اینکه بر روی دانش‌آموزان و نسل جوان سرمایه‌گذاری شود و لذا باید استعدادیابی و سپس دوره‌های آموزشی برای این قشر برگزار شود.

وی ادامه داد: بحث مالی در این زمینه می‌تواند مهم باشد چرا که دانش‌آموزان باید تشویق شوند و به لحاظ سنی در وضعیتی قرار دارند که برای ایجاد انگیزه هم به تشویق مالی و هم تشویق معنوی نیاز دارند و باید حمایت و پشتیبانی شوند.

مختاری بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات برگزاری مسابقات است که با قوت زیادی تداوم داشته باشد و سطح جوایز نیز باید در شأن برگزیدگان باشد متأسفانه جوایز برخی مسابقات در سطح پایینی قرار دارد بویژه اینکه در مسابقات دانش‌آموزی و برای تشویق نوجوانان و جوانان باید این مهم مدنظر باشد.

انتهای پیام
captcha