علت اصلی غیبت امام زمان(عج) چیست؟
کد خبر: 4089377
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶
پاسخ به شبهات ظهور/3

علت اصلی غیبت امام زمان(عج) چیست؟

یک کارشناس دینی گفت: علت اصلی غیبت امام زمان(عج) بر طبق روایات خطر حکام و ناامنی برای حضرت مهدی(عج)، دشمنان متعدد، امتحان امت اسلامی و عدم مهیا بودن جامعه ومردم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کریم مومنی، پژوهشگر دینیحجت‌الاسلام والمسلمین کریم مؤمنی، پژوهشگر دینی در گفت‌وگو با ایکنا قم، درخصوص زمینه‌سازی ظهور حضرت ولیعصر(عج) توسط پدربزرگوارشان گفت: امام حسن عسکری(ع) ویژگی‌های حضرت مهدی (ع) را در قالب نامه و جلسات پنهانی بین خود و وکلایشان به مردم ابلاغ می‌کردند.

وی ادامه داد: علت تحت‌الحفظ بودن امام حسن عسکری(ع) پس از تبعید به سامرا آگاهی از وجود پربرکت حضرت موعود، تنها منجی عالم بشریت که با قیامش ریشه ظلم نابود می‌شود، بود.

مومنی افزود: امام حسن عسکری(ع) بعد از تولد امام زمان(عج) در منزل خود جمعی از یاران مورد اعتمادشان را دعوت و درخصوص ویژگی‌های حضرت مهدی صحبت کرده و مردم را آماده ظهور حضرت می‌کردند.

پژوهشگر دینی اظهار کرد: امام حسن عسکری (ع) در شهرهای قم، کاشان، اهواز، اصفهان، یمن، عراق، مدینه و مکه وکلایی داشتند که اخبار و وقایع را ازطریق نامه به امام می‌رساندند وسخنان و سفارشات امام راجع به حضرت ولیعصر(عج) را به مردم اطلاع می‌دادند.

مؤمنی در خصوص ویژگی‌های خاص حضرت مهدی(عج) بیان کرد: عصمت، علم ویژه، افضلیت بر تمام امور، خلیفه خدا، هادی خلق، شاهد اعمال خلق و واسطه بین خدا و خلایق بودن ویژگی‌های خاص حضرت است و علت غیبت ایشان از دید مردم نیز همین ویژگی‌هاست.

غیبت صغری و غیبت کبری امام زمان(عج)

مومنی با اشاره به اینکه براساس روایات ائمه معصوم دو غیبت برای حضرت مهدی(عج) قرار داده شده که یکی کوتاه و دیگری طولانی است، افزود: ایشان آخرین خلیفه از خلفای اثنی عشر و از امامان هدایت، همان موعودی که با قیامش دنیا پر از عدل و داد می‌شود و خداوند آنقدر این غیبت را طولانی کرده که بعضی وجود حضرت را منکر شده و از عقیده ایشان دور می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه حضرت موعود در سال 255 هجری قمری جهان را به قدوم خود متبرک کردند، افزود: ایشان پنج سال بعد از تولد خویش پدر خود امام حسن عسگری (ع) را از دست دادند و بعد از شهادت پدر به دلیل وجود خطرات و فتنه‌های متعدد ایشان از دید مردم پنهان و غیبت صغری را آغاز کردند.

مومنی گفت: غیبت صغری امام زمان (عج) 69 سال طول کشید که در این 69 سال اندکی از مردم که با دهانی قرص و محکم و در نهایت ایمان قلبی بودند با حضرت در ارتباط بودند؛ این افراد ملقب به نواب اربعه، راه ارتباطی مردم با حضرت ولی عصر بودند.

کارشناس دینی با بیان اینکه این نواب اربعه هرکدام برای خود جانشینانی قرار داده بودند تا آخرین نایب حضرت ابوالحسن علی‌بن محمد صموری که دیگر جانشینی نداشت، اظهار کرد: نشانه پایان یافتن غیبت صغری امام زمان(عج) بود، حضرت مهدی(عج) به آخرین نایب خود فرمود: «خداوند در فقدان تو به برادرانت پاداش دهد تو تا شش روز دیگر رحلت خواهی کرد و غیبت صغری پایان می‌یابد.»

وی ادامه داد: 329 هجری قمری غیبت صغری امام زمان(عج) پایان یافت و بعد از آن غیبت کبری حضرت شروع شد و از آن به بعد هرگونه ادعاى نیابت خاصّه از طرف آن حضرت مردود شناخته شده است؛ این غیبت آنقدر طول می‌کشد تا زمانی که دل‌های مردم مملو از کینه و قساوت است و در جهان ظلم وستم بیداد می‌کند و عده‌ای از مردم مدعی دیدار با حضرت می‌شوند که این ادعا قبل از خروج سفیانی و صیحه آسمانی دروغی بیش نیست و ظهور ایشان تنها با اذن پرورد گار صورت می‌گیرد.

مومنی بیان کرد: حضرت به خورشید پشت ابر تشبیه شده چرا که در بین شیعیان هستند و زندگی می‌کنند اما کسی ایشان را نمی‌شناسد و این امر تشبیه شده به سنت الهی چرا که پیامبران ما هم قبل از برگزیده شدن به سنت پیامبری در بین مردم بودند اما کسی آنها را نمی‌شناخت.

مومنی افزود: علت اصلی غیبت امام زمان (عج) بر طبق روایات خطر حکام و ناامنی برای حضرت مهدی(عج)، دشمنان متعدد، امتحان امت اسلامی و عدم مهیا بودن جامعه ومردم است.

انتهای پیام
captcha