رحیمیان: جهاددانشگاهی کارنامه درخشانی در حوزه کتاب دارد + فیلم
کد خبر: 4092702
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
گزارش ایکنا از مراسم رونمایی کتاب «ميلِ كُلی»/ 1

رحیمیان: جهاددانشگاهی کارنامه درخشانی در حوزه کتاب دارد + فیلم

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: قریب به سه دهه است که جهاد دانشگاهی در حوزه‌های کتاب سال و پایان‌نامه سال دانشجویی، مسابقات کتابخوانی، جلسات نقد و مناظره و ... حاضر شده و کارنامه درخشانی دارد.

جهاد دانشگاهی از استوانه‌های مهم عرصه چاپ و نشر علم و فرهنگ و دانشگاه استبه گزارش  ایکنا،‌ کتاب «ميلِ كُلی»، مجموعه هفت مقاله درباره ریاضیات و هیأت قدیم، به قلم دانشمند فرهیخته مرحوم آيت‌الله علامه حسن‌زاده آملی، روز سه‌شنبه ۲۶ مهر با حضور جمال رحیمیان؛ معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، یاسر احمدوند؛ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حامد علی‌اکبرزاده؛ رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و محمدحسین حسنی؛ رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، در خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) طی مراسمی رونمایی ‌شد.

جمال رحیمیان در ابتدای این مراسم علامه حسن‌زاده آملی را یکی از نوادر روزگار و دانشمندان بزرگ عرصه ریاضیات،عرفان، فلسفه و مجموعه علوم خواند و تأکید کرد که باید نسل جوان را با آثار و شخصیت این عالم بزرگوار آشنا کرد.

جهاد دانشگاهی؛ سختکوش در نشر علم و فرهنگ و دانشگاه

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در ادامه ضمن اشاره به اهمیت بخش کتاب و نشر در این سازمان، عنوان کرد: حوزه نشر و چاپ و عرصه کتاب یکی از حوزه‌هایی است که جهاد دانشگاهی از بدو تأسیس به جد در برنامه کاری خود داشته است. اگر پس از انقلاب را بررسی کنیم مجموعه جهاد دانشگاهی یکی از نهادها و استوانه‌های مهم عرصه چاپ و نشر علم و فرهنگ و دانشگاه است و به تحقیق یکی از عرصه‌های موفق جهاد دانشگاهی بخش چاپ و نشر آن است.

رحیمیان ضمن اشاره به مأموریت مهم جهاد دانشگاهی در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب، اضافه کرد: در سال‌های اولیه پس از بازگشایی دانشگاه‌ها به حسب مصوبات ستاد انقلاب فرهنگی (شورای عالی انقلاب فرهنگی) در تأمین منابع درسی دانشجویان و اساتید دانشگاه با بازنگری جدید، یکی از اصلی‌ترین نهادها در کنار نشر دانشگاهی؛ جهاد دانشگاهی بود و حقیقتاً خیلی از کتاب‌های مورد نیاز دانشجو فقط در جهاد دانشگاهی یافت می‌شد.

تأمین بخش مهمی از نیازهای علمی

وی با تأکید بر اینکه جهاد دانشگاهی در سال‌های ابتدایی انقلاب به‌خوبی وظیفه‌ای را که ستاد انقلاب فرهنگی از او خواسته بود پشت سر گذاشت، افزود: بسیاری از اساتید در رشته‌های مختلف-به‌ویژه علوم انسانی که بنده بیشتر ارتباط دارم -همیشه از جهاد دانشگاهی که بعد از انقلاب دست دانشگاه‌ها، اساتید و دانشجویان را خالی نگذاشت و با یک حرکت جهادی توانست بخش مهمی از نیازهای علمی و نشر کتاب دانشگاه را تأمین کند؛ به نیکی یاد می‌کنند.

جهاد دانشگاهی از استوانه‌های مهم عرصه چاپ و نشر علم و فرهنگ و دانشگاه است

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ضمن اشاره به ورود جهاد دانشگاهی به فضای ترویجی، به مرور و در دهه دوم تأسیس آن، خاطرنشان کرد: قریب به سه دهه است که جهاد دانشگاهی در حوزه‌های کتاب سال دانشجویی، پایان‌نامه سال دانشجویی، مسابقات کتابخوانی، جلسات نقد و مناظره و این قبیل موارد وارد و حاضر شده و کارنامه درخشانی هم دارد.

او ادامه داد: در چند سال اخیر، به‌ویژه از زمان حضور آقای اکبرزاده در سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، یکسری کارهای بدیع و جدیدی انجام شده که قابل تحسین است، هرچند که هنوز به این سطح راضی نیستیم و تا اوج فاصله داریم. لذا انتظار ما از انتشارات جهاد دانشگاهی این است که علاوه‌بر بازبینی طرح‌های ملیِ در حال انجام و نوآوری در آن‌ها، به فعالیت‌های جدیدی در حوزه نشر نوین، نشر الکترونیک، کتاب صوتی و فضاهای جدیدی که نسل جوان بیشتر با آن ارتباط دارد وارد شوند.

در مسیر تکامل

رحیمیان ضمن تأکید بر اینکه جهاد دانشگاهی مسیر تکامل را پشت سر می‌گذارد، تصریح کرد: انتظار داریم کارهای خوبی که سازمان انتشارات انجام داده، توسعه پیدا کند و امیدواریم در این مقطع هم نوآوری‌های خوبی داشته باشیم.

وی افزود: در همین راستا اخیراً چند جلد کتاب با عنوان تاریخ شفاهی یا زندگی‌نامه شهدا و شخصیت‌های نخبه جهاد دانشگاهی منتشر شده است. این گام مهم را انتشارات جهاد دانشگاهی برداشته که قابل تحسین است و باید این منشورات فرهنگی دست‌به‌دست بچرخد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در ادامه ضمن تأکید بر انتشار زندگی‌نامه شخصیت‌های علمی جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: سال قبل مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان گلایه کردند که چرا باید ما آنقدر کوتاهی کرده باشیم که دانش‌آموزان ما مثلاً رونالدو(بازیکن فوتبال) را بیشتر از مرحوم کاظم آشتیانی(مؤسس رویان) بشناسند. خوشبختانه انتشارات جهاد دانشگاهی از قبل در این زمینه اقدام کرده و کتاب «روایت یک رویش» را به عرصه چاپ رساند که الان به چاپ سوم رسیده است.

جهاد دانشگاهی از استوانه‌های مهم عرصه چاپ و نشر علم و فرهنگ و دانشگاه است

رحیمیان در ادامه ضمن اشاره به کتاب «ميلِ كُلی» ‌عنوان کرد: این کتاب یکی از تولیدات خوب انتشارات جهاد دانشگاهی، در راستای پاسداشت میراث فرهنگی و علمی و از وظایف جدیدی است که جهاد دانشگاهی باید به آن بپردازد. خواهش ما از انتشارات جهاد دانشگاهی این است که با تکیه بر نشریات و اسنادی که در اختیار جهاد دانشگاهی است و می‌توان از دل این گنجینه‌ها چنین آثاری را بیرون کشید، این مسیر را ادامه دهند.

ارتباط همگرای جهاد با ارشاد

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به تعامل بین جهاد دانشگاهی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عنوان کرد: خوشبختانه در بیش از چهار دهه فعالیت جهاد دانشگاهی، همیشه بین جهاد و حوزه کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک رابطه صمیمانه، تعاملی، همگرا و هم‌افزا برقرار بوده است. در یک سال اخیر با حضور آقای احمدوند در کسوت معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این ارتباط صمیمی‌تر از گذشته شده و روزبه‌روز ثمرات و برکات این هم‌افزایی به جامعه دانشگاهی بیشتر خواهد شد.

رحیمیان در پایان خطاب به احمدوند عنوان کرد: روی ظرفیت جهاد دانشگاهی حساب و از این عرصه مهم دانشگاهی که در اختیار جهاد است برای تعامل بیشتر استفاده کنید. ما در حوزه نشر به حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز داریم.    

انتهای پیام
captcha