گفتمان‌سازی و تبیین راهکار اشاعه زیست عفیفانه است
کد خبر: 4093632
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰

گفتمان‌سازی و تبیین راهکار اشاعه زیست عفیفانه است

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: راهکار اشاعه زیست عفیفانه، گفتمان‌سازی و تبیین است که این اقدامات دستوری نیست بلکه باید بسترهای لازم برای ترویج آن را فراهم کنیم.

شورای فرهنگ عمومی خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، جواد قناعت، استاندار خراسان‌جنوبی، امروز، 30 مهرماه در پنجاه و پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان که به ریاست نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی و امام جمعه بیرجند و با حضور دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور  برگزار شد، اظهار کرد: شورای فرهنگ عمومی با وجود جایگاه کلیدی که دارد، به جای این که به علت‌ها بپردازد، درگیر برنامه‌ریزی برای معلول‌هاست به همین دلیل اغلب مصوبات آن به جایی نرسیده است.

وی شورای فرهنگ عمومی را از شوراهای اقماری شورای انقلاب فرهنگی معرفی کرد و گفت: یکی از تکالیف و وظایف شورای انقلاب فرهنگی، ساماندهی به وضعیت دانشگاه‌هاست، اما متأسفانه در این وظیفه خطیر موفق عمل نکرده است.

استاندار خراسان‌جنوبی بیان کرد: نیروهای بسیجی و انقلابی هنوز در غربت هستند، لذا باید حوزه‌های مدیریتی دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی فرهنگی، دست نیروهای انقلابی باشد، بعد برای انجام کارها برنامه‌ریزی کنیم.

قناعت با تأکید بر اینکه به جهت اهمیت موضوع، باید تمام تمرکز خود را بر روی صداوسیما، مدارس و دانشگاه‌ها بگذاریم، اظهار کرد: در صداوسیما یک مجری می‌تواند موج ایجاد کند؛ لذا باید به‌گونه‌ای اقدام شود که در صداوسیما مجری‌پروری نباشد و مجریان به اشاعه سیاست‌های نظام مکلف شوند.

وی افراط و تفریط را ناپسند خواند و گفت: شالوده و بنیان در تمام امورات باید فرهنگ اصیل اسلامی باشد؛ راهکار اشاعه زیست عفیفانه، گفتمان‌سازی و تبیین است که این اقدامات دستوری نیست بلکه باید بسترهای لازم برای ترویج آن را فراهم کنیم.

قناعت ادامه داد: بهره‌برداری از اندیشه‌های ناب حضرت امام خمینی(ره)، منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و آثار شهید مطهری برای ایجاد محتواهای فاخر و با زبان روز، می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد.

وی با تأکید بر اینکه در زمینه زیست عفیفانه باید کارها به‌صورت جهادی و کاربردی باشد، با پیشنهاد ایجاد گروه‌های جهادی با مقوله عفاف و حجاب و با استفاده از ظرفیت مجموعه نخبگانی استان گفت: نگاه جنسیتی در بحث عفاف و حجاب باید حذف شود، چراکه در رعایت عفاف و حجاب، بانوان فقط مدنظر نیستند.

استاندار خراسان‌جنوبی اجرای قوانین پوشش و حجاب را از وظایف دستگاه‌های اجرایی دانست و افزود: در دستگاه‌های اجرایی علاوه بر وظایف تخصصی و عمومی، رعایت دستورالعمل‌های عفاف و حجاب هم لازم الاجراست.

وی با بیان اینکه وضعیت دانشگاه‌ها آن‌گونه که می‌خواهیم مطلوب نیست، گفت: علت این مسئله در ناکارآمدی نیروها و عدم استقرار نیروهای انقلابی و اساتید حزب‌اللهی در دانشگاه‌هاست که سبب شده مصوبات شورای انقلاب فرهنگی به‌درستی اجرایی نشوند.

قناعت با تأکید بر اینکه پذیرش حجاب باید درونی باشد، یادآور شد: تمام متولیان امر در دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی باید تبیین دقیقی از آثار بی‌بندوباری و ابتذال را برای خانواده‌ها ارائه کنند و آینده تاریک آن را به‌درستی ترسیم کنند تا شاهد همراهی خانواده‌ها با رعایت قوانین حجاب و عفاف باشیم.

وی با بیان اینکه ابتذال جز تباهی خانواده‌ها چیزی به همراه ندارد، تصریح کرد: حتی در کشورهای غربی هم برای رعایت پوشش مناسب در مترو، دانشگاه‌ها و... قوانین سخت‌گیرانه‌ای وجود دارد.

استاندار خراسان‌جنوبی وضعیت عفاف و حجاب استان را مطلوب خواند و گفت: با توجه به اینکه مردم خراسان‌جنوبی متدین و انقلابی هستند، وضعیت حجاب و عفاف در این استان، مطلوب است و وظیفه شرعی و اداری همه ما این است که در اشاعه این معروف، کوشا باشیم.

وی با اشاره به موارد ارائه شده توسط ائمه جمعه به‌عنوان رؤسای شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌های استان بیان کرد: تمامی این موارد در کمیته‌های مربوطه به بحث گذاشته می‌شوند.

انتهای پیام
captcha