سرمایه‌گذاری در عرصه علم و فناوری غنیمت است
کد خبر: 4093646
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰

سرمایه‌گذاری در عرصه علم و فناوری غنیمت است

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در عرصه علم و فناوری یک غنیمتی است که می‌توانیم از این غنیمت برای آیندگان هم استفاده کنیم، گفت: جهاد دانشگاهی با توجه به اینکه یک پایگاه علمی با نگاه جهادگونه در کشور محسوب می‌شود باید بتواند بن بست‌های علمی در حوزه‌های مختلف را برطرف کند.

سرمایه‌گذاری در عرصه علم و فناوری غنیمت است

حجت‌الاسلام محمد صفری ملک‌میان، نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی در حاشیه دیدار با حمیدرضا مسکنی، سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی گیلان در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، اظهار کرد: هر کشوری که می‌خواهد صاحب تمدن شود، در قدم اول باید توانایی‌های خود را ارتقا دهد؛ اگر تمدن‌های یونان، مصر و اسلامی را در تاریخ داریم همه از ریشه‌های علمی برخوردار بودند و سپس به مرحله اجرا رساندند که کشور دچار رشد و ترقی در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شد.

وی افزود: ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم با توجه به اینکه انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود، امام راحل همواره تاکید داشتند باید در عرصه‌های علمی و فرهنگی به قدری تقویت شویم که بتوانیم در سایر حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مشکلات و موانع را برطرف کنیم.

صفری با بیان اینکه امامین انقلاب سفارش‌های بسیار زیادی نسبت به جامعه علمی و نخبگان داشتند و دولت‌ها را مکلف کردند تا بتوانند مشکلاتی که در عرصه‌های رشد علمی و تکنولوژی وجود دارد را سریع‌تر برطرف نمایند، گفت: جامعه نخبگانی احتیاج به حمایت‌های همه جانبه دولت‌ها و حکومت‌ها دارد؛ از این جهت یکسری شکوفایی‌هایی در طی 40 سال اخیر انقلاب در حوزه‌های علمی داشتیم که حرف در میادین علمی دنیا داریم و نخبگان جوان ما بهترین مصداق برای این امر هستند، توفیقاتی که در حوزه‌های مختلف نانو تکنولوژی، هسته‌ای، پزشکی و... داشتیم نشاندهنده این است که جامعه ایرانی توانمندی بالایی دارد و باید از این ظرفیت نهایت استفاده را نماییم.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از توجه دولت‌ها به جامعه علمی و نخبگان، تصریح کرد: توجه دولت‌ها به جامعه علمی و نخبگان همیشه جزو گله‌مندی‌های رهبر معظم انقلاب بوده و در سخنرانی اخیر خود مجدد این موضوع را مطرح کردند که دولت‌ها باید بیشتر روی این موضوع سرمایه گذاری کنند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در عرصه علم و فناوری یک غنیمتی است که می‌توانیم از این غنیمت برای آیندگان هم استفاده کنیم، ادامه داد: لذا ظرفیت‌هایی که در کشور ما به لحاظ استعدادهای انسانی و خدادادی وجود دارد؛ حلقه مفقوده آن عدم برنامه ریزی درست و صحیح و همچنین عدم حمایت همه جانبه و کامل از نخبگان جوان علمی است که باید شرایط در اینجا فراهم شود زیرا این نقص بزرگی محسوب می‌شود که برای نخبگان ما از کشورهای دیگر دعوتنامه صادر ‌شود.

صفری بیان کرد: جهاد دانشگاهی با توجه به اینکه یک پایگاه و جامعه علمی با نگاه جهادگونه در کشور محسوب می‌شود، باید بتواند بن بست‌های علمی در حوزه‌های مختلف را برطرف کند، لذا کارنامه درخشانی را بعد از انقلاب از این نهاد شاهد بوده‌ایم و به عبارتی از زمان تاسیس این نهاد در سال 1359 تاکنون شکوفایی را در عرصه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی شاهد هستیم.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های جهاددانشگاهی بیان کرد: جهاد دانشگاهی در عرصه مدیریتی جدید، با توجه به اقتضائات امروز و شرایط موجود کشور افق دید خود را تغییر دهد و سرفصل‌هایی که مقام معظم رهبری در فرمایشات‌شان ابلاغ کردند، نصب العین قرار گیرد تا بتواند در عرصه علم و تکنولوژی و نوآوری و فناوری نقش خود را بسیار بارزتر از آنچه که هست ایفا کند. جهاد دانشگاهی با سبقه‌ای که در عرصه تولید علم دارد می‌تواند بیش از پیش بدرخشد و بن‌بست‌های علمی کشور را حل کند.

وی با اشاره به پتانسیل‌های جهاد دانشگاهی استان، افزود: برای انجام هر کار در قدم اول باید طرح آمایش سرزمینی داشته باشیم. جهاد دانشگاهی گیلان با توجه به نوع اقلیمی که در آن زندگی می‌کنیم می‌تواند در حوزه تولید علم و پژوهش‌های فناورانه نقش آفرین باشد، علاوه‌بر این استان گیلان در حوزه کشاورزی و گردشگری هم دارای ظرفیت‌های خوبی است که جهاد دانشگاهی استان می‌تواند در این حوزه‌ها اقدامات موثری ارائه کند.

صفری ادامه داد: در حوزه محیط زیست هم با وجود حساسیت‌های بالا، پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی می‌تواند در بخش‌های جنگل، دریا، جلگه و ... نقش‌آفرینی کند. انتظار ما این است جهاد دانشگاهی استان با وجود این ظرفیت‌ها بتواند فعالیت‌های خود را به روزتر و کارآمدتر کند تا قابلیت اجرایی داشته باشد؛ مسئولین هم باید زمینه را جهت توسعه علمی جهاد دانشگاهی فراهم کنند.

وی در خصوص پروژه‌های عمرانی حوزه انتخابیه رودسر و املش، گفت: شهرستان‌های رودسر و املش از حیث جغرافیایی وسعت بالایی دارند و با 200 هزار نفر جمعیت و 7 شهر بخشی از استان گیلان را تحت پوشش دارد؛ از استعدادهای کشاورزی بسیار متنوع برخوردار بوده و رتبه اول تولید مرکبات نمونه آن است. همچنین در تولید چای و فندق و گل گاو زبان رتبه اول و رتبه دوم تولید کیوی را دارد. اما به لحاظ برخورداری از برخی زیرساخت‌ها نظیر بهداشت و درمان، تربیت بدنی، راهداری، آب منطقه‌ای شرایط خیلی خوبی ندارد و دارای شاخص برخورداری اندک است.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در طی این دو سال تلاش کردیم که بتوانیم مشکلات شهرستان را برطرف کنیم. برای تکمیل سد پلرود حدود 1000 میلیارد تومان اعتبار در سفر ریاست جمهور اختصاص یافت، برای تصفیه خانه طول‌لات هم توانستیم حدود 140 میلیارد تومان از ظرفیت وزارت نیرو بهره‌مند شویم، در حوزه راهداری سال گذشته حدود 10 محور آسفالت شده، در حوزه بنیاد مسکن بیش از 60 روستا آسفالت شد، در حوزه تربیت بدنی دو زمین چمن مصنوعی بزرگ به بهره‌برداری رسید و 20 چمن مصنوعی مینی فوتبال در مرحله تامین اعتبار است و به زودی به مرحله اجرا می‌رسد.

صفری ادامه داد: در حوزه بهداشت و درمان طرح توسعه بیمارستان املش آغاز شد و توانستیم یک آمبولانس هم برای بیمارستان جذب کنیم، تخصیص 7 میلیارد تومان اعتبار برای بیمارستان رودسر، استقرار یک دستگاه سی تی اسکن و دو دستگاه اکسیژن‌ساز سانترال، تجهیز 40 دستگاه کولر اسپیلت، تجهیز دو میلیارد تومانی کلینیک بیمارستان املش، چهار میلیارد تومان برای مرکز جامع سلامت چابکسر، تامین اعتبار دو میلیارد تومانی برای تکمیل مرکز جامع سلامت روستایی اشکورات، تامین اعتبار سه میلیارد تومانی برای تجهیز اورژانس رحیم‌آباد و افتتاح برخی از خانه‌های بهداشت از دیگر اقدامات حوزه بهداشت و درمان در سطح شهرستان‌های رودسر و املش است.

وی بیان کرد: تامین هفت هکتار زمین برای توسعه دانشکده فنی و مهندسی شرق گیلان، پروژه گازرسانی به 150 روستای کوهستانی در اشکورات، افتتاح استادیوم ورزشی فوتبال ساحلی با اعتبار سه میلیارد تومانی از دیگر اقدامات شاخص انجام شده در حوزه انتخابیه شهرستان‌های رودسر و املش است.

انتهای پیام
captcha