گسترش جریان‌های فکری و نحله‌های انحرافی در زمان امام عسکری(ع)
کد خبر: 4096701
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
حجت‌الاسلام ناصر رفیعی بیان کرد:

گسترش جریان‌های فکری و نحله‌های انحرافی در زمان امام عسکری(ع)

رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی جامعةالمصطفی گفت: در زمان کوتاه امامت امام حسن عسکری(ع)، نحله‌های انحرافی و بحران‌های فکری زیادی گسترش یافت و حضرت با بحران‌های متعددی مواجه شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه ظهر امروز ۱۲ آبان، در سخنانی در همایش بین‌المللی«سیره و زمانه امام حسن عسکری(ع)» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه امام عسکری(ع) ۶ سال در سامرا سکان هدایت شیعه را عهده‌دار بودند، اظهار کرد: امام حسن عسکری(ع) آخرین امام حاضر در بین مردم است و تمهیدات لازم برای آگاهی مردم از غیبت فرزند خود به عنوان آخرین حجت خدا را فراهم می‌کند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به دوران کوتاه امامت امام یازدهم، ادامه داد: مهمترین ویژگی دوران امام یازدهم، این است که ایشان پدر امام زمان(عج) و آخرین حجت خدا روی زمین است، در دوران این امام همام شیعه گسترش زیادی یافت و این دوران مصادف با ضعف عباسیان بود و دربار را گاهی مادران خلفا می‌چرخانند.

وی افزود: امام عسکری(ع) تنها امامی است که در حصر کامل قرار داشت در عین حال که قیام‌ها علیه خلفا گسترش یافت؛ از سوی دیگر، بحران‌های فکری از قبیل غلات، واقفیه، صوفیه و… که از قبل هم بوده در این دوران گسترش می‌یابد بطوریکه حوزه‌های بحث از قبیل سازمان وکالت، نمایندگان، فرقه‌ها، نقش امام حسن عسکری(ع) در تمدن و ارتباط با شیعیان و امثالهم علیرغم کوتاهی دوران امامت در زمان ایشان زیاد است.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه با یادآوری زمینه‌سازی امام یازدهم برای آماده‌سازی مردم جهت غیبت امام زمان(عج) گفت: در روایتی می‌خوانیم که عثمان بن سعید وکیل امام هادی(ع) می‌گوید: «با ۴۰ نفر خدمت امام رسیدم و گفتم سوالی دارم. امام فرمود بنشین. لحظاتی بعد فرمود می‌خواهید بدانید امام بعد از من کیست. رفت داخل اتاق و با کودکی بیرون آمد که شبیه‌ترین فرد به پدرش بود و فرمود:ایشان امام بعد از شماست. متفرق نشوید و دیگر ایشان را نخواهید دید.»

وی بیان کرد: در روایتی دیگر کامل بن ابراهیم می‌گوید: عده‌ای من را نزد امام حسن عسکری(ع) فرستادند تا از ایشان درباره تفویض سئوال کنم. خدمت ایشان رفتم آقا نبود. پرده‌ای کنار رفت و امامزاده‌ای ۳ – ۴ ساله نشسته بود. ایشان فرمود: خدا مفوضه را لعنت کند. قلب‌های ما ظرف مشیت الهی است. در همین هنگام، امام عسکری(ع) وارد شد و خطاب به من گفت: کامل چرا نشستی؟ مگر پسرم، حجت بعد از من پاسخ شما را نداد؟

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان اینکه مجموعه روایات امام حسن عسکری(ع) درباره امام زمان(عج) کم نیست، گفت: برخی روایات خبر از طولانی بودن غیبت است، برخی درباره تردید شیعیان در آینده است، برخی راجع به وظیفه شیعیان در آینده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود به بحران‌ها و چالش‌های امام حسن عسکری(ع) در دوران امامت خود اشاره کرد و افزود: یکی از بحران‌های مهم در دوران این امام همام، بحران«صاحب الزنج» است؛ ابن ابی الحدید معتقد است، که سید رضی می‌گوید: «امام علی(ع) در خطبه ۲۸ به دو بحران اشاره می‌کند که یکی همین است و دیگری بحران مغول». امام عسکری(ع) با بیان اینکه «صاحب الزنج» از ما نیست، بر این تفکر خط بطلان کشید.

وی صوفیه را دیگر بحران زمان امام حسن عسکری(ع) برشمرد و ادامه داد: تصوّف گذشته با تصوّف امروز متفاوت است. امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) نسبت به خطرات صوفیه(آن زمان) هشدار دادند. واقفیه از دیگر جریان هاست. این‌ها در زمان امام حسن عسکری(ع) جان تازه‌ای گرفتند.

انتهای پیام
captcha