کتاب «آسیب‌های اجتماعی از صحنه نظر تا میدان سیاست و عمل» روانه بازار نشر شد
کد خبر: 4097894
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲

کتاب «آسیب‌های اجتماعی از صحنه نظر تا میدان سیاست و عمل» روانه بازار نشر شد

کتاب «آسیب‌های اجتماعی از صحنه نظر تا میدان سیاست و عمل» اثر مهدی مولائی آرانی به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۲۳۵ صفحه روانه بازار نشر شد.

کتاب «آسیب‌های اجتماعی از صحنه نظر تا میدان سیاست و عمل»به گزارش ایکنا از قم، کتاب «آسیب‌های اجتماعی از صحنه نظر تا میدان سیاست و عمل» اثر مهدی مولائی آرانی است که به همت پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۲۳۵ صفحه منتشر شد.

برخی علت آسیب‌های اجتماعی را به کمبود دانش و آگاهی مردم نسبت می‌دهند و برخی دیگر بی‌اعتنایی عموم جامعه به همنوعان را از جمله دلایل آن بر می‌شمرند. وجود آسیب‌های اجتماعی پیامدها و تأثیراتی بر زندگی عمومی مردم و جامعه می‌گذارد که گاهی این تأثیرات تا سال‌ها بر پیکره فرد، خانواده و جامعه باقی می‌ماند و حل کردن آن کاری بس دشوار خواهد بود.

در سالیان اخیر، سازمان‌ها، مؤسسات و افراد زیادی برای مدیریت مسئله «آسیب‌های اجتماعی» فعال شده‌اند. این کتاب می‌تواند مقدمه‌ای تلقی شود که هر نهاد و سازمان، قبل از ورود به این میدان، شناخت بیشتر و بهتری از نظریات و فعالیت‌های کنشگران پیدا کند.

ساختار اثر

این اثر در پنج فصل تألیف شده است؛ فصل اول این اثر به بیان مقدمه و کلیاتی از مباحث این اثر پرداخته است.

در فصل دوم این اثر ضمن مروری بر تعاریف مسئله اجتماعی و ملاحظات آن، مهم‌ترین نظریات حوزه مسائل اجتماعی در قالب دو دسته کلان عینی‌گرا و ذهنی‌گرا مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل سوم، سازمان‌های عضو شورای اجتماعی کشور به عنوان عالی‌ترین شورای متصدی در این حوزه از سه حیث اهداف سازمانی، مخاطب و سطح و قلمرو فعالیت مورد بررسی قرار گرفته است.

برخی از این دستگاه‌ها و نهادها عبارتند از: وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ورزش و جوانان، صدا و سیما، کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی، ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان تبلیغات اسلامی، شورای فرهنگی – اجتماعی زنان، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، دادستان، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی.

در فصل چهارم، نقش‌ها و توانمندی‌های امدادگران فرهنگی تشریح شده که در این راستا می‌توان به صفات شخصیتی، توان تشخیص‌دهندگی، واسط بودن و پیوند دهدگی، توان آموزش و درمانگری و حامی بودن اشاره کرد.

در پایان این فصل نیز به تجارب گروه‌های مردمی در عرصه کاهش آسیب‌های اجتماعی پرداخته شده و با ۱۴ نفر از امدادگران فرهنگی مصاحبه شده و این تجارب با استفاده از روش تحلیل مضمون تحلیل شده است.

فصل پنجم نیز به جمع‌بندی و بیان پیشنهادهای سیاستی پرداخته است.

برشی از اثر

یکی از نقش‌های اصلی که امدادگر حوزه آسیب‌های اجتماعی می‌تواند ایفا کند، واسطه بودن (پل) برای حل مشکلات مددجوست. از جمله مشکلات آسیب‌دیدگان اجتماعی، ناآشنایی آنها از منابع اجتماعی در دسترس است.

به عبارت دیگر، هنگامی که یک آسیب‌دیده با مشکلی فردی، گروهی یا خانوادگی روبرو می‌شود، نمی‌داند به کجا باید مراجعه کند و چه نهادی متولی حل مشکلات آنهاست. اگر هم نهاد مربوط با پیدا کند، چگونگی ارائه درخواست و مطالبه خود و نحوه پیگیری آن را نمی‌تواند؛ از قوانین و مقررات اطلاع ندارد و نمی‌تواند حقوق خود را مطالبه کند.

امدادگر فرهنگی نه تنها از منابع اجتماعی به‌منظور حل مشکل نیازمندان استفاده می‌کند، بلکه توسعه منابع را نیز خواهان است. آنها وارد محیط زندگی و اجتماعی او می‌شوند و به‌طور مستقیم رفتارها و ارتباطات آسیب دیدگان را مشاهده می‌کنند و به تشخیص و ارزیابی مشکل می‌پردازند و در صورتی که لازم باشد، تغییراتی در متن زندگی خانوادگی و اجتماعی آنها می‌دهند.

از این‌رو یکی از وظایف امدادگران این حوزه، آگاه کردن خانواده‌ها از منابع حمایتی در جامعه و ایفای نقش واسطه‌گری و پل بودن بین نیازهای آسیب‌دیدگان و ظرفیت‌ها و فرصت‌های اجتماعی است.

علاقه‌مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتیhttp://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha