متن قرآن ‌فرمول‌محور است + صوت
کد خبر: 4099848
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۲

متن قرآن ‌فرمول‌محور است + صوت

عضو علمی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران با بیان اینکه در بحث‌های تدبری، خانواده سوره داریم، گفت: یک سوره می‌تواند اشتراک مضمون و غرض با سوره‌های دیگر داشته باشد و هر چقدر تدبر بیشتر باشد، می‌فهمیم که چقدر متن قرآن ‌فرمول‌محور است.

نعیمه پورصالحیبه گزارش ایکنا، نشست «ساختار سوره‌های قرآن چگونه‌اند؟» با نگاهی به خصوصیت‌های ساختار سوره‌های قرآن از تفسیر المیزان علامه طباطبایی عصر امروز سه‌شنبه، 24 آبان‌ماه به مناسبت گرامیداشت هفته قرآن و عترت دانشگاه‌ها برگزار شد.

در این نشست نعیمه پورصالحی، عضو علمی مدرسه دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران گفت: برای اینکه دیدگاه علامه طباطبایی مبنی بر یکپارچه بودن ساختار سوره‌های قرآن به صورت عینی و قابل اجرا درآید، روش‌هایی برای تدبر در قرآن بر مبنای این نگرش پی‌ریزی و تدوین شده است.

وی با اشاره به این روش‌ها، از مواردی همچون مقدمات طهارتی و عملی تدبر در قرآن، روش‌های تفکر در قرآن، شیوه‌های تدبر در کلمات قرآن، تدبر سوره‌ای در قرآن، تدبر در قرآن با استفاده از سوره‌ها و آیات دیگر قرآن، تدبر در قرآن با تمرکز بر سوره‌های مکی، شیوه‌های تدبر در قرآن با تمرکز بر سوره‌های مدنی، شیوه‌های تدبر در قرآن با تمرکز به نگاه ادبی و تدبر در قرآن با استفاده از روایات و ادعیه اهل بیت(ع) نام برد.

پورصالحی با بیان اینکه هر کدام از سوره‌ها ساختار و نظم مخصوص خود را دارند، اظهار کرد: در بحث‌های تدبری اصطلاحی داریم مبنی بر اینکه ما خانواده سوره داریم، یعنی یک سوره می‌تواند اشتراک مضمون و غرض با سوره‌های دیگر داشته باشد و هر چقدر تدبر بیشتر باشد، می‌فهمیم که چقدر متن قرآن ریاضی‌محور و ‌فرمول‌محور است.

وی ادامه داد: هر کدام از سوره‌ها ساختار و چینش و نظم خودشان را دارند و نحوه ورود به بحثشان در هر کدام نیز متفاوت است، 114 شیوه مختلف برای ورود به بحث در 114 سوره قرآن داریم. بحث ادعیه و روایات نیز کاملاً متفاوت است.

پیچیده بودن ساختار تدبری ادعیه

این عضو علمی مدرسه قرآن عنوان کرد: به طور مثال اگر بخواهید ساختار زیارت عاشورا را بررسی کنید، ساختار پیچیده‌تری دارد. برای دریافت ساختار تدبری یک دعا، باید به مضامین یک یا چند سوره از سوره‌های قرآن برگردید که موضوعات و سرفصل‌های ادعیه در آن‌ها هست.

پورصالحی اظهار کرد: کتاب‌های مفصلی در مورد ماهیت تفکر داریم، وقتی وارد تدبر در سوره‌های مکی می‌شویم مثلاً سوره قصص از سوره‌های مکی است و فضای جامعه در سوره‌های مکی طوری است که هنوز جامعه با اقوام مشرک و کافر در تعامل است. یا مثلاً سوره عصر در شعب ابیطالب نازل شده است. همه اینها یک روشی دارد که باید آن را بخوانیم و ارتباط خودمان را با آن‌ها بفهمیم. فهمیدن این ارتباط که من به عنوان مسلمان، چگونه می‌توانم از قرآن بهره کافی را ببرم و در جامعه مثمر باشم به وسیله تدبر ممکن می‌شود.

وی گفت: بی‌نظیرترین نگرش در مفسرین دوره معاصر به علامه طباطبایی اختصاص دارد و واقعاً ایشان علامه هستند. قرآن در حین اینکه یک کتاب و متن هست، نظمی است که در عین حال نثر هم هست و واقعاً معجزه را به عینه می‌توان دید.

کد
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha