آموزه‌های دینی؛ بهترین سوژه برای تولید محتوا در حوزه کودک
کد خبر: 4100180
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴

آموزه‌های دینی؛ بهترین سوژه برای تولید محتوا در حوزه کودک

یک شاعر و نویسنده کودک و نوجوان گفت: اسلام به‌عنوان کامل‌ترین دین، ظرفیت‌های بسیاری برای تولید اثر ادبی دارد و آموزه‌های اسلامی، بهترین سوژه به‌منظور تولید آثار ادبی برای کودکان هستند.

ادبیات کودک

منیره هاشمی، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه ادبیات کودک و نوجوان جدا از ادبیات بزرگسال نیست، اظهار کرد: آنچه ادبیات کودک و نوجوان را از ادبیات بزرگسال جدا می‌کند، نیازها و فضای خاص این گروه سنی است.

وی افزود: به‌طور کلی، به مجموعه آثار و نوشته‌هایی که به‌وسیله نویسندگان متخصص برای مطالعه کودکان تهیه و در آنها به ذوق و سطح رشد کودک و نوجوان توجه می‌شود، ادبیات کودک و نوجوان اطلاق می‌کنند.

این شاعر و نویسنده ادامه داد: انسان‌ها در همه عصرها به دین نیاز داشته و دارند، دین و هنر در جان و باور ما ریشه دارند و اسلام به‌عنوان کامل‌ترین دین، ظرفیت‌های بسیاری برای تولید اثر ادبی دارد. مهربانی کردن، وفاداری، شناخت خدا، احترام، امانت‌داری و...، مفاهیمی هستند که در دین ما بر آنها تأکید شده و بهترین سوژه به‌منظور تولید آثار ادبی برای کودکان هستند.

وی با بیان اینکه آغاز جستجوگری درباره خدا و مسائل دینی و مذهبی به دوران کودکی و حتی خردسالی بازمی‌گردد، گفت: در خصوص داستان‌های دینی برای کودکان و نوجوانان، اصل وفاداری به واقعه رخ داده، کار را مشکل می‌کند و دست نویسنده را برای نوشتن می‌بندد؛ البته نویسنده می‌تواند با خلق شخصیت‌ها و فضاسازی جذاب، روایت دینی را برای مخاطب امروز خواندنی‌تر کند.

هاشمی با بیان اینکه کمتر داستان و شعر دینی است که برای کودکان و نوجوانان نوشته شده و مورد قبول باشد، افزود: متأسفانه کارهای ضعیف در بازار نشر بسیارند، چون گاهی اشخاص بدون آگاهی لازم از مقتضیات نوشتن برای کودک و نوجوان و همچنین بدون آگاهی از الزامات حوزه ادبیات دینی، دست به قلم می‌شوند و از سوی دیگر، فرصت انتشار هم به کارهای خوب داده نمی‌شود، در حالی که طی این سال‌ها، آثار باارزش و خوبی در حوزه ادبیات دینی منتشر شده‌اند که باید معرفی شوند و راحت‌تر به دست مخاطب برسند.

وی در خصوص آثار خود گفت: یک مجموعه شعر خردسالی به نام «خدا جونم از تو سپاسگزارم» دارم که در انتشارات به‌نشر منتشر شده و به چاپ پنجم رسیده است؛ شعرهایی ساده و نزدیک به دنیای خردسال با هدف تقویت حس دینی خردسالان. در مجموعه شعر «حرم پر از آینه بود» نیز با زبانی کاملاً کودکانه به تبیین ارزش زیارت و آشنایی با امام رضا(ع) برای گروه سنی خردسال پرداخته‌ام که به چاپ سوم رسیده است.

این شاعر و نویسنده تأکید کرد: کودکان آن دسته از آثار دینی را که خلاق بوده و به دنیای آنها نزدیک باشد، می‌پسندند. آثار گاهی غیرمستقیم اثر خود را بر مخاطب می‌گذارند، اما هنوز هم به خلق اثر خوب به‌خصوص در حوزه شعر برای کودک و نوجوان نیاز داریم و امیدوارم هم شاعران و نویسندگان و هم ناشران این حوزه، به رسالت خود آگاه باشند و در این راه تلاش بیشتری انجام دهند.

پریسا عابدی

انتهای پیام
captcha