نقش امام زمان(عج) در تأمین امنیت و حفظ آیین خداوند
کد خبر: 4100438
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۵

نقش امام زمان(عج) در تأمین امنیت و حفظ آیین خداوند

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس ازجمله برکات وجودی امام غایب را ایمنی‌بخشی بندگان خدا از بلایا و همچنین نگهبانی آیین پروردگار با هدایت باطنی عنوان کرد.

حجت الاسلام حدائقبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 27 آبان در سلسله سخنرانی‌های مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» با اشاره به نقش امام زمان(عج) در تأمین امنیت و حفظ آیین خداوند گفت: بر اساس قاعده لطف پروردگار، فلسفه تعیین امام از جانب خداوند، لزوم ایجاد زمینه هدایت بشر است.

وی افزود: لازمه این هدایت، دسترسی به امام معصوم است؛ یعنی افراد باید بتوانند به هادیان امت دسترسی داشته باشند تا دستورات و ارشادات لازم را دریافت کنند. همین امر سبب این سؤال می‌شود که امام غائب چه فوایدی دارد؟ آیا اگر امام زمان(عج) در بین انسان‌ها حضور داشت برکات و آثار او برای جامعه بیشتر از غائب بودن او نبود؟

حدائق یادآور شد: امام زمان(عج)، حجت خدا بر روی زمین است و به تعبیر روایات اگر زمین خالی از حجت باشد، اهل خود را می‌بلعد که کنایه از نابودی اهل زمین است لذا از برکات و آثار امام غایب، ایمنی‌‍بخشی از بلایاست.

فلسفه غیبت

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز اظهار کرد: فلسفه غیبت مسئله مهمی است که باید قبل از فواید امام غائب بحث شود؛ به عبارت دیگر ما ابتدا باید بدانیم علت این غیبت و دلایل طولانی شدن آن چیست و عوامل محرومیت ما از درک حضور امام کدام است؟ البته این موضوع، نیازمند شرح و بسط فراوان دارد و باید به صورت مستقل بحث شود اما به طور خلاصه باید گفت عدم آمادگی مردم در صیانت از مقام امامت و آزمایش انسان‌ها از علت‌هایی است که سبب طولانی شدن غیبت شده است.

وی با طرح مجدد این سؤال که فواید امام غائب چیست، گفت: یکی از آثار و برکات امام غائب ایمنی‌بخشی بندگان خدا از بلایاست. حضرت بقیةالله(عج) در حدیث شریفی خود را این‌گونه معرفی می‌کنند: من برای تمام اهل زمین، عامل امنیت هستم. امام زمان(عج) تنها امام شیعیان و مسلمین نیستند. حضرت پیشوای بشریت و رهبر همه انسان‌ها هستند لذا وجود مقدس ایشان برای همه انسان‌ها مایه امن و امان است.

حدائق با بیان اینکه ایمنی‌بخشی از بلایا توسط امام معصوم، قاعده‌ای است که از قرآن کریم استفاده می‌شود، گفت: قرآن خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید «وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِيهِمْ...؛ و[لى] تا تو در ميان آنان هستى خدا بر آن نيست كه ايشان را عذاب كن...» (آیه 33 سوره انفال). وجود پیامبر(ص) در جامعه عامل امنیت بود و امام زمان(عج) نیز به همین نحو است.

عضو جامعه روحانیت شیراز بیان کرد: نکته‌ای که در مورد امام زمان(عج) نباید فراموش کنیم آن است که برکت وجود ایشان ـ چه حاضر باشند چه غایب ـ همگان را در برگرفته است؛ همان‌گونه که خورشید بر همه مخلوقات و موجودات پرتوافشانی می‌کند و حتی کسانی که ارزش خورشید را نمی‌دانند از آن بهره می‌گیرند و استفاده می‌کنند. به عبارت واضح‌تر، برای بهره‌مندی از وجود امام زمان(عج)، نیازی به حضور ایشان در مقابل انظار نیست.

نگهبانی از آیین خداوند

وی، یکی دیگر از فواید امام غایب را نگهبانی آیین خداوند با هدایت باطنی عنوان کرد و افزود: وجود مقدس امام زمان(عج) اگرچه از نظرها غایب هستند اما بر همه امور جهان احاطه دارند و از آیین الهی و شریعت رسول خدا(ص) و فرامین آسمانی نگهبانی و پاسداری می‌کنند.

حدائق یادآور شد: نمونه‌های فراوانی در دوران غیبت صغری و کبری وجود دارد که حضرت توسط نواب اربعه یا بعضی از انسان‌های پاک‌سیرت و رسته از تعلقات دنیایی، پیغام‌ها و رهنمودهای خود را به جامعه یا اشخاص ابلاغ می‌کردند.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با بیان اینکه امام موظف به حفظ ارزش‌های دینی و پاسداری از آن است، گفت: با توجه به رسالتی که خداوند بر عهده امام (عج) گذاشته است حضرت به هر شکل ممکن باید زمام هدایت جامعه را در دست بگیرند و از دین صیانت کنند.

وی با تصریح اینکه اکنون که شرایط برای ظهور حضرت مهیا نیست باید این مهم به شکل دیگری انجام شود، افزود: متکلمین شیعه کاربردی‌ترین ابزار انجام این رسالت را هدایت باطنی امام می‌دانند؛ یعنی حضرت گاه در عالم رؤیا یا در تشرفات بزرگان به محضر ایشان و یا ترتیب دادن اسباب تشخیص راه و بیراه برای مجتهدان ـ که نواب عام حضرت هستند ـ این رسالت را به اتمام می‌رسانند.

انتهای پیام
captcha