شاخصه‌های کتابداری در حوزه کودک و نوجوان
کد خبر: 4101433
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹

شاخصه‌های کتابداری در حوزه کودک و نوجوان

کتابدار برگزیده یزدی آشنایی با ادبیات کودکان را دانش ضروری در این حوزه دانست و گفت: برای انس هرچه بیشتر کودکان و نوجوانان با کتاب باید ارتباط بین خانواده، مدرسه و کتابخانه تقویت شود.

کتابخانه مرکزی یزد بخش کودکمرجان میرشمسی و هنگامه الوندی دو بانوی کتابدار استان یزد به عنوان فعالان برگزیده حوزه کتابخوانی در سطح کشور معرفی و در مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار با حضور رئیس‌جمهور کشور تجلیل شدند. ایکنای یزد در گفت‌وگویی در جریان دغدغه‌ها و اقدامات این دو بانوی برتر حوزه کتاب قرار گرفت که در ادامه می‌خوانید:

مرجان میرشمسی، 26 ساله از تیرماه سال 1399 فعالیت کتابداری را در بخش کودک را آغاز می‌کند و در طول هفته به صورت دو شیفت در کتابخانه مرکزی یزد مشغول ارائه خدمات به اعضا است.

وی معتقد است یک کتابدار موفق حوزه کودک و نوجوان باید بتواند به خوبی با کودکان و نوجوانان ارتباط برقرار کند و منابع سِنی این حوزه را به خوبی بشناسد و با آن آشنا باشد تا بتواند نسبت به معرفی این منابع اقدام کند و بدین طریق زمینه‌ای برای جذب هرچه بیشتر این قشر فراهم آورد.

مرجان میرشمسی، کتابدار کتابخانه مرکزی یزد

میرشمسی ادامه داد: کتابداری موفق است که منابع ویژه کودکان را تشخیص داده و اولین‌هایی که به کودکان معرفی کرده  و پیشنهاد می‌دهد، باید کتاب‌هایی جذاب باشد در غیر این صورت ممکن است نسبت به جذب کودکان به مطالعه و کتابخوانی و هدفی که باید دنبال شود، نرسد و لذا برخورد اول با کودکان و نوجوانان بسیار مهم و مؤثر خواهد بود.

این کتابدار برتر استان یزد با اشاره به اینکه آشنایی با ادبیات کودکان که دانشی ضروری برای انتخاب کتاب‌های مناسب برای کودکان است، از دیگر نکاتی است که یک کتابدار حوزه کودک باید به آن توجه داشته باشد.

وی با اشاره به اعضای بخش کودک و نوجوان کتابخانه مرکزی یزد گفت: این بخش از شهرستان‌های مختلف و حتی دیگر استان‌ها عضو دارد به عنوان مثال از شهرستان‌های اردکان و مهریز در بخش کودک کتابخانه مرکزی یزد عضویت دارند و یا یک نفر از استان کرمان عضویت این کتابخانه را دارد که با توجه به شغل پدر خانواده این کودک در روزهای پنجشنبه در کتابخانه حضور می‌یابد و یا توریست‌هایی که در یزد حضور دارند، به این کتابخانه مراجعه کرده و بازدید می‌کنند.

هنگامه الوندی، کتابدار کتابخانه مرکزی یزد

هنگامه الوندی، دیگر کتابدار برتر در حوزه کتاب نیز گفت: از تیرماه سال 1399 وارد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شدم و قبل از آن هم سابقه کتابداری در دانشکده دندانپزشکی را داشتم و اکنون دو سال و نیم است، در بخش کودک فعالیت می‌کنم.

وی ادامه داد: بخش کودک کتابخانه مرکزی یزد نزدیک به 1500 عضو دارد و به لحاظ منابع از 9 هزار نسخه کودک در این بخش برخوردار است و هر روز از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:30 صبح الی 7:30 عصر و پنجشنبه‌ها از ساعت 7:30 صبح تا 6 عصر میزبان کودکان و نوجوانان هستیم.

کتابدار بخش کودک و نوجوان کتابخانه مرکزی یزد بیان کرد: علاوه بر خدمات کتابخانه‌ای به اعضا کلاس‌هایی ویژه کودکان و نوجوانان برگزار می‌کنیم که می‌توان به کلاس نویسندگی خلاق در روزهای یکشنبه، فن‌ بیان به روش قصه‌گویی در روزهای چهارشنبه، قصه‌گویی با سفال در روزهای پنجشنبه، فلسفه برای کودکان و .... اشاره کرد.

الوندی با اشاره به شاخصه‌های کتابدار موفق گفت: یک کتابدار در مرحله اول باید روابط عمومی خوبی داشته باشد و بتواند با اعضا ارتباط برقرار کند، آشنایی با منابع نیز مهم است تا بتواند اعضای کتابخانه را راهنمایی و منابعی که به آن نیاز دارند، معرفی کند.

وی با اشاره به اینکه روحیه‌ای شاد برای یک کتابدار لازم است گفت: این در حالی است که در بخش کودک و نوجوان روحیه بانشاط و شادتری را می‌طلبد و یک کتابدار در این بخش باید خلاقیت داشته باشد و بتواند کودکان را سرگرم کند.

الوندی با اشاره به راهکاری برای جذب کودکان و نوجوانان به سوی مطالعه و کتابخوانی تصریح کرد: به نظر من خانواده و مدرسه باید به کمک ما بیایند، شاید خیلی از افراد از وجود چنین کتابخانه‌ای با این امکانات و بخش کودک آگاهی نداشته باشند و لذا خانواده‌ها به همراهی فرزندان خود می‌توانند ضمن بازدید از امکانات کتابخانه‌ها که به روز رسانی شده، اطلاع یابند  و یا مدارس زمینه بازدید دانش‌آموزان را از کتابخانه‌ها فراهم کنند تا نسبت به منابع و محیط کتابخانه آشنایی پیدا کنند.

وی در پایان تصریح کرد: به نظر بنده نقش خانواده می‌تواند مؤثر باشد چرا که می‌توانند با عضویت فرزندان و به امانت گرفتن کتاب زمینه این انس و آشنایی را فراهم کنند لذا والدین نیز باید تلاش کنند تا فرزندانشان کتابخوان شوند.

امیرحسین میرجلیلی، خبرنگار ایکنا یزد

انتهای پیام
captcha