زوجین با ریسک بالا مشاوره رایگان می‌‌شوند
کد خبر: 4101544
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳

زوجین با ریسک بالا مشاوره رایگان می‌‌شوند

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی از ارائه یاری‌برگ‌های مشاوره به خانواده‌‌ها خبر داد و گفت: زوجین با ریسک بالا مشاوره رایگان می‌‌شوند.

زوجین با ریسک بالا مشاوره رایگان می‌‌شوند

بهزاد وحیدنیا، مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با ایکنا به تشریح نحوه دریافت خدمات مشاوره و روانشناسی از این سازمان پرداخت و با تأکید بر اینکه در حوزه خانواده باید برنامه منسجمی در کشور وجود داشته باشد، گفت: باید نگاه پیشگیرانه سطح یک را به صورت غالب اجرا، خدمات و برنامه‌های مراقبتی را به دقت طراحی و نظام ارجاع و سطح بندی خدمات را در طرح منسجم مربوط به خانواده لحاظ کنیم تا راهگشای خروج از وضعیت کنونی باشد.

وی از اجرای برنامه «بهبود و مراقبت روابط زوجین در پنج سال اول زندگی» توسط بهزیستی خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت پنج سال اول زندگی در شکل‌گیری روابط پایدار و موفق، سازمان بهزیستی موضوع بهبود و مراقبت روابط زوجین در سال‌های اول زندگی را در دستور کار خود قرار داده و این طرح در سه استان تهران، البرز و مازندران در حال اجراست.

وحیدنیا در خصوص دلیل انتخاب این سه استان برای اجرای طرح، گفت: این سه استان براساس نتایج حاصل از دبیرخانه رصد آسیب‌های اجتماعی، آمار ازدواج و طلاق و موضوعاتی که مربوط به خانواده در این استان‌ها بوده و میزان نیاز به اجرای برنامه پیشگیرانه، انتخاب شده‌اند.

وی محور اول این طرح را شناسایی افرادی که در آستانه ازدواج و یا در پنج سال اول زندگی مشترک قرار دارند اعلام کرد و گفت: معرفی خدمات و مصاحبه انگیزشی و اقناعی برای حضور در طرح، بخش دوم است و در قسمت سوم نیز تکمیل فرم‌های ارزیابی و شناسایی زوج‌هایی که ریسک ازدواج بالاتری دارند، انجام می‌شود. در نهایت نیز معرفی سیاست‌های تشویقی و ترغیب افراد به شرکت در کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی استاندارد و دریافت مشاوره‌های روانشناختی انجام می‌شود.

زوجین با ریسک بالا مشاوره رایگان می‌‌شوند  

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی با تأکید بر اینکه تمامی هزینه‌های مربوط به زوجین با ریسک بالا را سازمان بهزیستی تقبل می‌کند، گفت: ریسک بالا یعنی زوجینی که احتمال اینکه مخاطرات زیادی را در زندگی مشترکشان تجربه کنند، بیشتر است مثل مواردی که سابقه اختلال روانی یا اعتیاد در خانواده آنها وجود دارد، مواردی که ازدواج‌های مجدد صورت گرفته و ... که به نظر می‌رسد با دانش پایه بیشتری باید زندگی مشترک را به صورت آگاهانه هدایت کرد.

وی اضافه کرد: البته در مواردی که زوجین در پنج سال اول زندگی، ریسک بالایی ندارند اما می‌خواهند بر روی به‌زیستی و بهتر شدن شرایط زندگیشان سرمایه‌گذاری کنند هم بهزیستی در قالب سیاست‌های تشویقی 50 درصد هزینه‌های مشاوره را تقبل می‌کند.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی از تداوم نظام مراقبت، ارزیابی و ارزشیابی شرایط زوجین پس از پنج سال اول زندگی نیز سخن گفت و افزود: مددکاران ما ارتباطاتی را به تناسب وضعیت زوجین با آنها خواهندداشت، البته ممکن است بازه زمانی برای زوجین متفاوت باشد اما ارتباط برقرار شده و در صورت نیاز خدمات تعقیبی نیز وجود دارد تا چالش‌ها، ابهامات و سؤالاتی که در زندگی مشترک به وجود می‌آید، به صورت تخصصی و کارشناسانه پاسخ داده شود.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر فردی نیازمند استفاده از این طرح باشد باید کجا مراجعه کند؟ گفت: مراکز مثبت زندگی که برای این طرح پیش‌بینی شده‌اند در تمامی شهرستان‌ها فرم‌های ارزیابی را ارائه می‌کنند و اگر نیاز به راهنمایی بیشتری بود می‌توانند به معاونت پیشگیری بهزیستی شهرستان خود مراجعه کنند.

ارائه یاری‌برگ‌های مشاوره

وحیدنیا در خصوص ارائه خدمات مشاوره به خانواده‌های نیازمند در سایر استان‌ها نیز گفت: حمایت‌های سازمان بهزیستی برای به‌زیستی عمومی جامعه هم مدنظر است و «یاری برگ‌های» مشاوره و کمک هزینه‌های دریافت مشاوره‌های روانشناختی برای افرادی که نیازمند این خدمات هستند اما به هر دلیلی منابع مالی کافی ندارند، ارائه می‌شود. افراد و خانواده‌‌هایی که نیازمند دریافت خدمات مشاوره هستند می‌توانند به بخش مددکاری بهزیستی شهرستان خود مراجعه و یاری برگ دریافت مشاوره برای چهار جلسه را دریافت کنند و در صورت تأیید مددکار این چهار جلسه قابل تمدید است.

وی تصریح کرد: برای مشاوره پیش از ازدواج و مشاوره‌های پیش از طلاق نیز خدمات ارائه می‌دهیم. با همکاری قوه قضائیه سامانه تصمیم را برای مشاوره پیش از طلاق راه‌اندازی کرده‌ایم و این مشاوره‌ها موجب شده 18 درصد سازش بین متقاضیان طلاق ایجاد شود.

وحیدنیا در بخش پایانی سخنان خود به معرفی خط مشاوره تلفنی 1480 بهزیستی پرداخت و گفت: این خط تلفن به صورت رایگان از ساعت هشت تا 24 هر روز با حضور متخصصان بومی هر استان آماده ارائه خدمات مشاوره تخصصی در حوزه‌های مختلف مربوط به خانواده، کودک، اختلال‌های فردی، مشکلات موقعیتی، مسائل مربوط به سالمندان و ... است.

انتهای پیام
captcha