تحلیلی بر ماهیت فتنه ترکیبی در حوادث اخیر
کد خبر: 4102004
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳

تحلیلی بر ماهیت فتنه ترکیبی در حوادث اخیر

یک کارشناس مسائل سیاسی در چهارمحال‌وبختیاری راهپیمایی اربعین، غلبه بر کرونا با وحدت و همدلی، اجرای سرود سلام فرمانده در ۸۰ کشور دنیا و همراه ساختن نسل جدید را از مصادیق تولید قدرت فرهنگی و نرم برای انقلاب اسلامی در یکی دو سال اخیر دانست و گفت: دشمن لازم بود در چنین شرایطی یک فتنه ترکیبی راه بیندازد.

علیرضا اسماعیلی، معاون سیاسی سپاه چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، علیرضا اسماعیلی، معاون سیاسی سپاه حضرت قمر بنی هاشم(ع) روز گذشته دوم آذرماه در نشست «تبیین با محوریت مسائل روز» که به‌همت معاونت راهبردی زنان و خانواده بسیج اساتید و با همکاری دفتر نهاد رهبری و معاونت فرهنگی و کانون بسیج اساتید دانشگاه پیام نور در سالن جلسات دانشگاه پیام نور شهرکرد برگزار شد با اشاره به اینکه از سال ۱۳۴۲ تا ۵۷ نگاه براندازی و حذف فیزیکی قیام مردم ایران در حاکمان پهلوی جاری بود، اظهار کرد: در سال ۵۷، این انقلاب با شعار نه شرقی نه غربی پیروز می‌شود؛ امروز باید به این پرسش پاسخ دهیم که آیا تقابل دشمن با انقلاب اسلامی است یا ایران؟ به تعبیر دیگر، اگر انقلاب را کنار بگذاریم دشمنی دشمنان با ما تمام خواهد شد؟

وی ادامه داد: در سال ۵۷ انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و تا سال ۵۹ نهالی با ریشه کم‌عمق و ضعیف بود که از سوی صدام و ده‌ها کشور هم‌پیمان شرقی و غربی مورد حمله واقع شد چرا که انقلاب شعار نه شرقی نه غربی سر داده و اعلام می‌کرد که نه به جبهه سرمایه‌داری غرب و نه جبهه کمونیستی شرق وابستگی ندارد. این تهاجم گسترده و جنگ سخت که با مقاومت و دفاع مقدس هشت ساله مردم ایران مواجه شد نتیجه‌ای در بر نداشت و لذا دشمنان در سال ۶۸ به براندازی و مبارزه نرم علیه انقلاب روی آوردند.

هدف براندازی نرم؛ ایجاد شکاف بین حاکمیت و مردم

اسماعیلی با تصریح اینکه تمام هدف در براندازی نرم، فاصله‌گیری مردم از حاکمیت است، گفت: در تمام انقلاب‌های رنگی جهان از جمله در سوریه در سال ۲۰۱۱، دشمنان انقلاب‌ها تلاش می‌کنند تا شکاف میان مردم و حکومت ایجاد و خودشان این شکاف را پر کنند. سوریه از حیث توریسم، منابع اقتصادی و غیره سطح خوبی در دنیای عرب داشت اما وقتی وارد فاز براندازی و جنگ شد، شکاف حاکمیت و مردم را دشمنان پر کردند و امروز سوریه در شرایطی قرار دارد که اگر اقتصادش ۵۰ سال با قدرت کار کند، شاید بتواند به نقطه‌ای برسد که در سال ۲۰۱۱ و پیش از جنگ، قرار داشت.

این کارشناس سیاسی تأکید کرد: در براندازی نرم، تمام تلاش براندازان این است که مردم را به کف خیابان بکشانند تا علیه حکومت شعار دهند که در هر مقطع، عاملی که مردم را به کف خیابان می‌آورد متفاوت است؛ در سال ۷۸، تعطیلی روزنامه سلام منجر به آشوب در دانشگاه تهران از ۱۸ تا ۲۳ تیر شد‌، در سال ۸۸ عامل کشاندن مردم به خیابان، فتنه تقلب در انتخابات بود که نزدیک شش ماه ادامه داشت و با حضور گسترده مردم بصیر به خیابان در ۹ دی‌ماه این فتنه جمع شد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه تلاش دشمنان برای کشاندن معترضان به خیابان با بهانه‌های سیاسی به نتیجه نرسیده است، افزود: آنان به سه دلیل دیگر این دست عوامل سیاسی را برای نتیجه‌بخش بودن براندازی مؤثر نمی‌دانند، نخست آنکه بهانه‌های سیاسی مردم را در کف نگه نمی‌دارد، همچنین عموم توده‌ها را درگیر نمی کند و سوم آنکه شهرهای کوچک را در گیر نمی‌کند؛ با این نگاه، اصل حرکت فتنه بعد از سال ۸۸ معطوف بر اقتصاد شد.

تغییر ماهیت مؤلفه‌های براندازی

وی ادامه داد: از آن سال، دشمنان تلاش کردند تا مردم درد تحریم را حس کنند و متقاعد شوند که همه مشکلات برخاسته از تحریم است، در دی‌ماه ۹۶ و آبان ۹۸ مردم با بهانه‌های اقتصادی به کف خیابان آمدند و چون عموم درگیر شدند، پهنای وسیع و گستردگی خسارت‌ها در فتنه ۹۸ بسیار مشهود است که قابل مقایسه با سال‌های قبل نیست.

اسماعیلی با تأکید بر نگاه دولت فعلی مبنی بر بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها و تجربه‌ها فارغ از هر نگاه سیاسی برای تقویت اقتصاد کشور، بیان کرد: دشمن قائل است که اگر این نگاه در جمهوری اسلامی رنگ عملیاتی بگیرد و به ثمر بنشیند، در سال ۲۰۲۵ باید شاهد تغییر هندسه دنیا باشیم و لذا اگر نتوانیم قدرت ایران را مهار و متوقف کنیم باید قدرت این کشور را در دنیا حتی در حوزه اقتصاد بپذیریم.

وی با ذکر اینکه آمریکا دو هدف یعنی حفظ امنیت اسرائیل و تامین چرخه آزاد انرژی را در منطقه دنبال می‌کند، تصریح کرد: این کشور می‌گوید ما سه تهدید بر سر راه رسیدن به این دو هدف داریم، نخست قدرت‌های تجدیدنظر طلب یعنی چین و روسیه، دوم دولت‌های سرکش یعنی ایران و کره شمالی و سوم، گروه‌های فراملی نظیر حشدالشعبی، انصار الله و حزب‌الله. تحلیل آمریکایی‌ها این است که ایران در حال حاضر در هر سه پازل و تهدید علیه آمریکا حضور دارد و کار می‌کند.

اسماعیلی با استناد به سخن آیزنهاور، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در سال ۱۹۵۲ یعنی ۲۷ سال قبل از شکل‌گیری انقلاب که گفته بود اگر ایران با شوروی متحد شود دنیا جای امنی برای غرب نخواهد بود، افزود: امروز این اتحاد اتفاق افتاده و ایران با چین و روسیه قراردادهای چندین ساله بسته و مراودات تقویت شده است؛ این تعاملات کاملاً راهبردی و تجاری و با رویکرد منفعتی هستند. اکنون به مدد این قدرت‌گیری، ایران در پیمان شانگهای و اجلاس بریکس پذیرفته و تثبیت شده است که بسیار مهم هستند. همچنین قراردادهای گازی بین ایران و روسیه و دیگر کشورها از هفت میلیارد به ۴۰ میلیارد دلار رسیده است.

فتنه ترکیبی علیه قدرت نرم ایران

وی راهپیمایی اربعین، غلبه بر کرونا با وحدت و همدلی، اجرای سرود سلام فرمانده در ۸۰ کشور دنیا و همراه ساختن نسل جدید را از مصادیق تولید قدرت فرهنگی و نرم برای انقلاب اسلامی در یکی دو سال اخیر دانست و گفت: دشمن لازم بود در چنین شرایطی یک فتنه ترکیبی راه بیندازد که فوت مهسا امینی سبب‌ساز و عامل فتنه شد و مولفه‌هایی چون زنان، سنی بودن خانم امینی، کرد بودن وی و دامن زدن بر اختلافات قومی، حجاب و گشت ارشاد، فوت وی در ساختمان نیروی انتظامی ضمیمه این فتنه شد. فتنه اخیر در امتداد سایر دشمنی‌ها بوده و لذا موضوع جدید و علی حده‌ای نیست بلکه شرایطی به مراتب دشوارتر و پیچیده‌تر نیز در این کشور ایجاد شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی در استان با تأکید بر اینکه آمریکا نه فقط با انقلاب بلکه هر نیروی استقلال‌طلب در ایران دشمنی دارد، بیان کرد: در کودتای ۲۸ مرداد ۳۲، نتیجه تلاش مصدق برای ملی کردن صنعت نفت ایران بود که آمریکا این استقلال‌طلبی مصدق را برنتافت و با وجود روابط حسنه مصدق با آمریکا، او را از قدرت حذف کرد. آمریکا همچنین مصدق را در این برهه زمانی تحریم می‌کند لذا سابقه تهدید نظامی و تحریم آمریکا علیه ایران وجود دارد و بر ضد هر دولتی بوده است که علم استقلال‌خواهی را بلند کرده باشد.

اسماعیلی با اشاره به سابقه ایجاد صنعت هسته‌ای و بستن رآکتور در ایران از سال ۱۳۳۵ توسط کشور‌های آمریکا، آلمان و غیره، گفت: پرسش اینجاست که چرا در آن زمان برای ما رآکتور بستند اما امروز برای صنعت هسته‌ای ما محدودیت ایجاد می‌کنند و مقابله می‌کنند؟ بر اساس سیاست دوستونی نیکسون، ایران ژاندارم آمریکا در منطقه است و اگر هم به هسته‌ای مجهز می‌شود باید در راستای منافع آمریکا از آن استفاده کند و لذا دشمنی نه با انقلاب اسلامی بلکه با ایرانی است که می‌خواهد مستقل باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی در استان با اشاره به پیشرفت‌های قابل توجه ایران به‌موازات تقابل با آمریکا، تأکید کرد: با نگاه به کارنامه ۴۳ ساله انقلاب می‌توان دریافت که در بسیاری از حوزه‌ها از جمله نظامی، دفاعی، امنیتی، هوافضا، حفظ تمامیت ارضی، استقلال سیاسی، عدالت، فرهنگ دستاوردهای بزرگی کسب شده است؛ با اینحال در حوزه اقتصاد نمره مطلوبی نداریم و ۶۰ درصد مردم در نظرسنجی‌ها می‌گویند که علت حوادث اخیر ریشه اقتصادی دارد. اما پرسش اینجاست که چند درصد مشکلات اقتصادی مربوط به تحریم و چند درصد دیگر مربوط به سوء مدیریت است؟

تحریم و آشوب دو روی یک سکه هستند

اسماعیلی بیان کرد: اگر بپذیریم که همه حوادث اخیر از مشکلات اقتصادی سرچشمه می‌گیرد و همه مشکلات اقتصادی نیز برخاسته از تحریم است، پرسش بعدی این است که آیا آشوب‌های خیابانی به رفع تحریم یا گسترش آن کمک می‌کند؟ قطعاً این حوادث منجر به تشدید تحریم‌ها می‌شود همچنان که شاهد تحریم‌های جدید آمریکا و اروپا علیه ایران در جریان حوادث اخیر هستیم. البته باید گفت که متأسفانه بسیاری از مشکلات اقتصادی ناشی از سوء مدیریت است و نسبت دادن آن به تحریم‌ها نوعی پوشش دادن ناکارآمدی‌هاست.

این کارشناس مسائل سیاسی در استان با تأکید بر متفاوت بودن اعتراض و آشوب و پیش‌برنده بودن دانستن اعتراض، تصریح کرد: دشمن می‌خواهد اعتراضی اتفاق نیفتد تا پیشرفتی هم حاصل نشود و آشوب‌ها نه تنها به رفع تحریم‌ها کمک نمی‌کند بلکه تشدید می‌کند. جان بولتون در فتنه ۸۸ اذعان کرد این اتفاقات در کف خیابان‌های ایران باعث شد که گزینه تحریم که از میز مقابله با ایران خارج شده بود دوباره به روی میز بازگردانده شود. در همین سال، هیلاری کلینتون گفت که توانستیم یک اجماع بین‌المللی برای تحریم ایران ایجاد کنیم.

اسماعیلی تصریح کرد: ریچارد نفیو، معمار تحریم علیه ایران می‌گوید آشوب و تحریم دو روی یک سکه هستند و وقتی بتوانیم آشوب را در کف خیابان ایجاد کنیم موفق می‌شویم که امتیاز می‌گیریم و تحریم کنیم؛ این جنگ یک جنگ تخصصی است و حاکمیت را در بحران اغتشاشات قرار می‌دهد، در ابتدای اغتشاشات، بالای ۹۸ درصد مذاکرات بر طبق سندی که جمهوری اسلامی تعیین کرده بود پیش رفته بود، اما این آشوب‌ها باعث شد که مذاکرات بدون نتیجه بماند.

وی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند بساط شرارت جمع خواهد شد اگرچه متأسفانه در فضای رسانه‌ای ضعیف عمل کرده‌ایم یعنی پهنای باند در دورترین روستاها ایجاد شده و گوشی‌های با ارز ۴۲۰۰ وارد کشور کرده و در اختیار کودک و نوجوان قرار داده‌ایم حال آنکه تولید محتوا را به دست دشمن داده‌ایم و در تولید محتوا ضعیف بوده‌ایم. رهبر انقلاب سال قبل فریضه فوری و قطعی جهاد تبیین را اعلام کردند و باید در تحقق این فریضه همه تلاش کنیم.

انتهای پیام
captcha