مراقبه و ترک گناه؛ کلید رسیدن به رحمت الهی
کد خبر: 4102369
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳
آیت‌الله جاودان مطرح کرد

مراقبه و ترک گناه؛ کلید رسیدن به رحمت الهی

یک استاد اخلاق با اشاره به اهمیت مراقبه و ترک گناه گفت: در دل کسانی که در ایمان و تقوا ثابت‌قدم هستند، محبت به خدا وجود دارد، غیبت کسی را نمی‌کنند، غیبت کسی را نمی‌شنوند و زندگی‌شان پاک است که براساس آیه 45 سوره یس وعده رحمت الهی به این افراد داده شده است.

آیت‌الله محمدعلی جاودانبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیت‌الله محمدعلی جاودان، استاد اخلاق، شامگاه پنجشنبه، سوم آذرماه در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که در مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران برگزار شد، با اشاره به تقسیم‌بندی مردم به سه گروه در سوره واقعه گفت: خداوند در آیات هشتم و نهم سوره واقعه می‌فرماید «فَأَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ* وَأَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ؛ ياران دست راست كدامند ياران دست راست* و ياران چپ كدامند ياران چپ»؛ دو گروه از این سه گروه به راست و چپ تقسیم می‌شوند.

وی افزود: براساس آیات 10 و 11 سوره واقعه «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ* أُولَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ؛ و سبقت‏گيرندگان مقدمند* آنانند همان مقربان خدا» دسته سوم از دیگران در راه بندگی خدا سبقت می‌گیرند و ترس و اندوهی ندارند. خداوند در آیه 62 سوره یونس نیز درباره این گروه می‌فرماید: «أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ؛ آگاه باشيد كه بر دوستان خدا نه بيمى است و نه آنان اندوهگين مى ‏شوند.»

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه چرا دسته سوم غم و اندوهی ندارند، اظهار کرد: اینها می‌دانند که فردایی که در آن رنج و غصه باشد، نیست، پس آینده خطرناکی وجود ندارد که بیمناک باشند و گذشته آنها هم پاک و صاف است، پس از گذشته هم اندوهی ندارند و اگر هم گناهی داشتند چون توبه کردند آن گناه هم بخشیده شده است. این افراد از وقتی که ایمان آورده‌اند تا لحظه مرگ بر این ایمان و تقوا ثابت‌قدم هستند.

استاد حوزه علمیه تهران با اشاره به ثمره ایمان و تقوا در زندگی بیان کرد: کسانی که در ایمان و تقوا ثابت‌قدم هستند، در دل آنها محبت به خدا وجود دارد. این افراد غیبت کسی را نمی‌کنند و غیبت کسی را نمی‌شنوند و زندگی‌شان پاک است.

وی با اشاره به اهمیت مراقبه و مواظبت رفتار و گفتار گفت: در خدمت حاج آقا حق‌شناس نشسته بودیم که یک آقای خیلی محترم و بازاری خدمت ایشان رسید و در گفتگو با ایشان، اسم یک فرد دیگر را آورد که ایشان خیلی ناراحت شدند و گفتند: غیبت کردی! ایشان از غیبت به شدت فراری بودند و نمی‌گذاشتند در مجلسی کسی غیبت کند یا غیبت بشنود. توصیه می‌کنم هر کس در هر سنی که الان هست از همین امروز تصمیم بگیرد و سعی کند دیگر گناه نکند تا از نسیم رحمت الهی بهره‌مند شود.

آیت‌الله جاودان ادامه داد: اگر از گناه بترسید و دوری کنید، شاید مشمول رحمت خداوند شوید؛ خداوند در آیه 45 سوره یس می‌فرماید: «وَإِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّقُوا مَا بَیْنَ أَیْدِیکُمْ وَمَا خَلْفَکُمْ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ؛ و آنگاه که به ایشان گفته شود که از آنچه در پیش روى دارید یا پشت سر مى‌گذارید بترسید، شاید بر شما رحمت آرند، روى بگردانند.» پس اگر تقوا داشته باشید و گناه نکنید و زندگی شما پر از تقوا شود، و دیگر در زندگی شما غیبت و دروغ نباشد، شاید رحمت خدا شامل حال شما شود که در این آیه هم وعده این رحمت را داده‌اند.

امیرمحسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام
captcha