«مصحف امت» در استانبول کتابت می‌شود + فیلم
کد خبر: 4102657
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
زیرنظر کمیته‌‌ای بین‌المللی

«مصحف امت» در استانبول کتابت می‌شود + فیلم

پروژه «مصحف امت» با هدف کتابت قرآن کریم با قرائت‌های ده‌گانه و به بیست روایت آن به همت انجمن «خیریه نور» در استانبول زیرنظر کمیته‌ای بین‌‌المللی آغاز به کار کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از تی آر تی عربی، برنامه تدوین «مصحف امت» با هدف کتابت قرآن کریم با قرائت‌های ده‌گانه و به بیست روایت آن زیرنظر شیخ احمد عیسی المعصراوی، استاد قرائت مصر و از داوران برجسته مسابقات بین‌المللی قرآن به همت انجمن خیریه نور در استانبول آغاز شد.

در مراسم افتتاح این پروژه، علمایی از ترکیه و کشورهای عربی از جمله شیخ عمر عبدالکافی، عالم و مبلغ مصری‌تبار مقيم فرانسه و محمد الحسن ولد الددو الشنقیطی، مبلغ و انديشمند برجسته اهل موريتانی و همچنین شماری از دست‌اندرکاران این برنامه حضور داشتند.

اسامه عونی، رئیس انجمن خیریه نور طی سخنانی در این مراسم گفت: هدف از این طرح، کتابت کل قرآن کریم با قرائت‌های ده‌گانه و به بیست روایت و آماده‌سازی مصحفی است که مناسب تمام کشورهای جهان اسلام است.

شورای مشروتی تدوین «مصحف امت» در استانبول

وی با بیان اینکه در مصحف امت علاوه بر نسخه مکتوب، نسخه صوتی نیز تدوین خواهد شد، خاطرنشان کرد: استانبول در دو روز گذشته شاهد جلساتی با مسئولان این پروژه به ریاست استاد المعصراوی بوده است.

در ادامه تیزر مربوط به آغاز این پروژه قرآنی با نظارت استاد المعصراوی را مشاهده می‌کنید.

عونی افزود: برای هر روایت کمیته‌های تخصصی تشکیل و ارزیابی‌های لازم انجام شد و درباره سازوکارهای نگارش، برنامه‌ریزی و زمان لازم برای اتمام پروژه توافق شد.

آغاز برنامه تدوین «مصحف امت» در استانبول

عثمان شاهین، رئیس کمیته بازبینی و تطبیق نسخ قرآن در ترکیه و معاون این پروژه تصریح کرد: امری که این طرح را خاص کرده و سبب حمایت او از این طرح شده، این است که تمام روایت‌ها با صوت نیز خوانده و ثبت خواهد شد.

وی بدون اینکه به تاریخ خاصی اشاره کند، تأکید کرد: مصحف امت در ترکیه که مرکز تاریخی کتابت و چاپ قرآن کریم است، به چاپ خواهد رسید.

به گفته شاهین، 50 هزار مرکز حفظ قرآن در ترکیه وجود دارد و 500 هزار نفر در این مراکز به آموختن قرآن مشغول هستند و سالانه حدود 10 هزار حافظ قرآن از این مراکز فارغ‌التحصیل می‌شوند.

شاهین خاطرنشان کرد: از سال 1970 تاکنون حدود 200 هزار حافظ قرآن کریم در ترکیه در مراکز حفظ قرآن تعلیم دیده و فارغ‌التحصیل شده‌اند. همچنین حدود 20 مرکز تخصصی در زمینه آموزش علوم قرآن وابسته به ریاست جمهوری در ترکیه وجود دارد که حدود 1200 دانشجو در آن‌ها تحصیل می‌کنند و 30 چاپخانه ویژه قرآن کریم در ترکیه فعالیت می‌کند که در قرآن با خط چندین خطاط برجسته کتابت و چاپ می‌شود.

در پایان این مراسم به دست‌اندرکاران این طرح لوح تقدیری اهدا شد.

دست‌اتدرکاران تدوین مصحف امت در استانبول

انتهای پیام
captcha