پرستاران جهادگران عرصه سلامت هستند
کد خبر: 4103697
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵

پرستاران جهادگران عرصه سلامت هستند

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی گیلان گفت: پرستاران پر تلاش در خط مقدم حوزه درمان و جهادگران عرصه سلامتی هستند، اوج فعالیت‌های مجاهدانه پرستاران در ایام شیوع ویروس کرونا رقم خورد و این فداکاری‌ها و مجاهدت‌ها بر کسی پوشیده نیست.

دیدار با پرستاران بیمارستان الزهرا(س)

به گزارش ایکنا از گیلان، حمیدرضا مسکنی، سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان امروز، 9 آذر در دیدار با رئیس و سرپرستاران مرکز آموزشی درمانی و پژوهشی الزهرا(س) رشت ضمن تبریک ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار، اظهار کرد: از تلاش کادر درمان به‌ویژه پرستاران پر تلاش که در خط مقدم حوزه درمان و جهادگران عرصه سلامتی هستند، قدردانی می‌کنیم؛ اوج فعالیت‌های مجاهدانه پرستاران در ایام شیوع ویروس کرونا رقم خورد و این فداکاری‌ها و مجاهدت‌ها بر کسی پوشیده نیست.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی به نوعی با وجود پژوهشگاه رویان در عرصه غربالگری، درمان و سلامت هم نقش‌آفرین است، افزود: خونی که در دوران بارداری مادر در بند ناف و جفت جریان دارد و بعد از تولد دور ریخته می‌شود، منبع غنی از سلول‌های بنیادی به خصوص سلول‌های بنیادی خون‌ساز است که می‌توان در روند درمان بیماری‌های بدخیم، تالاسمی، انواع سرطان‌های خون، بیماری نقص سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار گیرد.

مسکنی گفت: با توجه به آمارهای ارائه شده گیلان در حوزه‌های سرطان، کاهش جمعیت و دیابت به نوعی از استان‌های رتبه‌دار محسوب می‌شود لذا بانک خون بند ناف شرایطی را فراهم می‌کند تا سلول‌های بنیادی موجود در خون بند ناف تحت شرایط خاص جمع‌آوری و ذخیره شود و اگر زمانی جهت درمان به سلول‌های بنیادی برای پیوند نیاز داشتیم، این منبع ارزشمند به راحتی در دسترس قرار خواهد گرفت و می‌توان برای پیوند از آن استفاده کرد.

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی گیلان با بیان اینکه مادران باردار از هفته ۳۵ بارداری می‌توانند جهت تکمیل پرسشنامه‌ها و مشاوره به دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف در استان مراجعه کنند، افزود: ذخیره خون بند ناف، حدود ۶ میلیون تومان هزینه دارد که برای نگهداری سالانه هم در سال مبلغی حدود ۲۰۰ هزار تومان هزینه می‌شود که به منظور تسهیل شرایط برای خانواده‌ها تفاهم‌نامه‌ای با بانک قرض‌الحسنه رسالت منعقد شده تا افراد بتوانند با بهره‌مندی از تسهیلات راحت‌تر نسبت به ذخیره خون بند ناف اقدام کنند یا حتی شرایطی وجود دارد که بتوان با تقسیط طولانی‌مدت این امکان را برای همه خانواده‌ها فراهم کرد تا سلامت آینده فرزندان خود را بیمه و تضمین کنند.

وی ادامه داد: افرادی که در خانواده‌های آنان بیماری خاص نظیر کنسر خون وجود دارد، جهت ذخیره خون بند ناف از تخفیفات ویژه پژوهشگاه رویان برخوردار می‌شوند تا حتما نسبت به ذخیره‌سازی خون بند ناف اقدام کنند.

در ادامه دکتر فاطمه حسین‌زاده، رئیس مرکز آموزشی درمانی و پژهشی الزهرا(س)رشت گفت: پرستاری با وجود اینکه شغلی همراه با مهر و عطوفت است، در محاسبه احوالات بیمار بسیار دقیق و هوشیارانه عمل می‌کنند، به عبارتی پرستاری به معنی دقت در دارو، حال عمومی و نگهداری بیمار است.

وی افزود: با توجه به اهمیتی که ذخیره خون بند ناف دارد همواره به مادران بارداری که فرصت ذخیره‌سازی را دارند، این توصیه را داریم، به‌نظرم می طلبد این کار به عنوان یک فرهنگ در گیلان نهادینه شود، این اطلاع‌رسانی به مادران باردار صورت می‌گیرد.

حسین‌زاده با اشاره به آمار قابل توجه کنسر خون در کودکان، گفت: در چنین مواردی به مادران پیشنهاد می‌شود مجدد اقدام به بارداری کنند تا بتوانند جهت تکمیل روند درمانی فرزند مبتلا از خون بند ناف کودک تازه متولد شده استفاده کنند.

مرکز آموزشی درمانی و پژوهشی الزهرا(س) رشت جزء یکی از بیمارستان‌های تخصصی و فوق تخصصی زنان و زایمان و ناباروری با ارائه بهترین مراقبت‌های درمانی در سطح استان و کشور است.

پرستاران جهادگران عرصه سلامتی هستند

انتهای پیام
captcha