آرامش؛ بزرگترین سهمی شیرین از خادمی مسجد
کد خبر: 4104316
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۸

آرامش؛ بزرگترین سهمی شیرین از خادمی مسجد

در کوچه پس کوچه‌های قدیمی بیرجند که قدم می‌زنی هنوز هم مساجد قدیمی و صدای دلنشین اذان از مناره‌های چند صد ساله آن جان و روحت را جلا می‌دهد و چه خوشبختند آن‌ها که دائما در این فصل نفس می‌کشند.

مسجد چهاردرخت بیرجندخداوند در آیه ۱۲۵ سوره بقره می‌فرماید: «وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُود؛ و به‌خاطر بياوريد هنگامی را كه خانه كعبه را محل بازگشت و مركز امن و امان برای مردم قرار داديم و برای تجديد همين خاطره از مقام ابراهيم نمازگاهی برای خود انتخاب كنيد و ما به ابراهيم و اسماعيل امر كرديم كه خانه مرا برای طواف‌كنندگان و مجاوران و ركوع‌كنندگان و سجده‌كنندگان پاک و پاكيزه كنيد.»؛ جایگاه خادمی مسجد آن اندازه بالا و رفیع است که خداوند پیامبران خود را مأمور پاکیزه کردن خانه‌اش می‌کند و چه خدمتی بالاتر از اینکه خانه خدا برای نمازگزارانش پاکیزه گردانی.

در کوچه پس کوچه‌های قدیمی بیرجند که قدم می‌زنی هنوز هم مساجد قدیمی و صدای دلنشین اذان از مناره‌های چند صد ساله آن جان و روحت را جلا می‌دهد و چه خوشبختند آنهایی که دائما در این فصل نفس می‌کشند.

طوبی خدادوست، خادم مسجد قدیمی چهاردرخت بیرجند با قدمت بیش از ۱۰۰ سال در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی می‌گوید: مدت ۱۷ سال است که در این مسجد خدمت می‌کنم و از زمانی که این شغل را انتخاب کرده‌ام آرامش خاصی در زندگی‌ام جاری شده است‌.

طوبی خدادوست، خادم مسجد

وی با بيان اینکه از ساعت پنج صبح تا بعد از نماز مغرب در مسجد بوده و تنها چند ساعتی را در بین روز به خانه می‌روم، افزود: صبوری و آرامش، ارمغان کار در محیط مسجد بوده، چراکه به‌واسطه خوندن مرتب نماز جماعت و دعا و قرآن فرد به آرامش عجیبی می‌رسد.

مرمت مساجد قدیمی؛ مهم‌ترین خواسته خادمان

خدادوست با بیان اینکه ختم قرآن با حضور بانوان، برگزاری دوره‌های قرآن ویژه آقایان و بانوان در ایام هفته و همچنین پخت غذای نذری و توزیع بین نیازمندان از فعالیت‌های این مسجد است، تصریح کرد: خادم مسجد باید خوشرو بوده تا مانع از جذب افراد نشود.

وی که به خادمی مسجد افتخار می‌کند، می‌گوید: رفتار با مهر و محبت با مردم و صبوری در زندگی بزرگترین درسی است که از خادمی در مسجد گرفته‌ام و به فرزندانم نیز سفارش کرده‌ام بعد از مرگم خادمی مسجد و رسیدگی به آن را رها نکنند.

خدادوست با بیان اینکه رسیدگی به مساجد و مرمت مساجد تاریخی از مهم‌ترین درخواست‌هاست، یادآور شد: از مسئولان می‌خواهیم در کنار فعالیت‌های خادمان مساجد با جذب خیران و یا از راه‌های دیگر به سمت مرمت مساجد حرکت کنند تا محیط مسجد از هر لحاظ آماده حضور نمازگزاران باشد.

خادمی مسجد و راه‌هایی برای جذب جوانان 

همچنین زهرا نارمنجی، از خادمان یکی از مساجد بیرجند با اشاره به قرائت قرآن و برگزاری مراسم دعا به‌صورت روزانه در مسجد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: خادم مسجد بودن یک عشق و علاقه خاص لازم دارد؛ در غیر این صورت نمی‌توانی آن‌چنان که باید از عهده خدمت به نمازگزاران برآیی.

مسجد حائری بیرجند

وی با بیان اینکه هرچه دارم از خداوند و لطف اوست و به همین دليل معتقدم می‌توانم با حضور در مسجد و خادم نمازگزاران بودن بندگی خود را تمام کنم، افزود: در واقع این عشق به صاحب خانه است که یک خادم مسجد را به خدمت فرامی‌خواند و از طرف دیگر باعث می‌شود خادم مسجد با همه مشکلاتی که وجود دارد دست از کار نکشد.

نارمنجی ادامه داد: از زمانی که خادمی مسجد را برگزیده‌ام بسیاری از مشکلات زندگی‌ام حل شده و آرامشی دست‌نیافتنی را در محیط مسجد یافته‌ام که مطمئن بودم بدون این شغل این آرامش را کسب نمی‌کردم.

وی با بیان اينکه از خداوند می‌خواهم در حال کار کردن در محیط مسجد از این دنیا رخت بربندم، یادآور شد: عظمت ایران اسلامی در توجه به محیط‌هایی چون مساجد است، چراکه حضور و جذب جوانان به مسجد در واقع قدم گذاشتن در مسیر صراط الهی بوده و هر خیری از این محیط منشأ می‌گیرد.

این خادم مسجد بیان کرد: اگر توانستیم با رفتار و روی خوش جوانان و نوجوانان را به مسجد جذب کنیم می‌توانيم از آنان انتظار رفتار مناسب داشته باشیم؛ در غیر این صورت جوانان از مسجد فاصله گرفته و باید منتظر آسیب‌های اجتماعی باشیم.

انتهای پیام
captcha