همه در برابر مشکلات معلولان مسئول هستیم
کد خبر: 4104481
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴
آیت‌الله علوی بروجردی:

همه در برابر مشکلات معلولان مسئول هستیم

آیت‌الله سیدجواد علوی بروجردی گفت: ما به‌عنوان افراد جامعه باید به وضعیت معلولان توجه کنیم و امکانات زندگی آسان‌تر را برایشان فراهم کنیم. ما مسئولیت داریم و باید این مسئولیت را به انجام برسانیم؛ «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته».

به گزارش ایکنا، آیت‌الله سیدمحمدجواد علوی بروجردی برای نخستین بار به مناسبت روز جهانی معلولان، با جمعی از فرهیختگان و نمایندگان تشکل‌های معلولان، در کتابخانه مسجد اعظم قم، دیدار کرد.

وی در این نشست هم‌اندیشی با انتقاد از رویکرد حوزه‌های علمیه در جذب توان‌خواهان معلول، آن را یک ضایعه و کوتاهی نسبت به میراث فرهنگی شیعه دانست و برای اثبات حقانیت و توانمندی این قشر گزارشی از سوابق علمی، فرهنگی، مدیریتی فقهای معلول معاصر ارائه کرد.

استاد حوزه قم حضرت زینب(س) را تجلی‌بخش حضرت فاطمه(س) و امیرالمؤمنین(ع) دانست و گفت: یکی از جهاتی که ایشان «زینب» نامیده شد این است که «زین أب» به معنی زینت پدر است و به‌حقیقت، زینب کبری(ع) زینت پدر بودند و بسیار منشأ خیر و برکت در دنیای اسلام بوده‌اند.

علوی بروجردی افزود: زینب کبری شخصیتی است که اگر نبود، پیام کربلا به گوش ما نمی‌رسید. ایشان کسی است که این راه را برای مردم معرفی کرده و شهادت سیدالشهدا(ع) را زنده نگه داشته است.
ایشان با تقسیم مشکلات به دو دسته ژنتیکی و عارضی افزودند که برخی افراد از ابتدای تولد دچار معلولیت هستند و با سختی زیادی زندگی می‌کنند، برخی دیگر به سبب حوادثی مانند جنگ تحمیلی، معلولیت بر ایشان عارض شده است؛ اما این وضعیت نباید مانع رشد و حرکتشان شود. تحمل مشکلات و حرکت در مسیر رشد با وجود این مشکلات و موانع، هنری است که نمونه آن را در افراد و شخصیت‌های مختلف در گوشه‌وکنار جهان و ایران می‌بینیم.

وی در ادامه با اشاره به دستاورد‌های مثبت دفتر فرهنگ معلولین وابسته به نهاد مرجعیت شیعه نجف و قم ضمن تقدیر از آیت‌الله سیستانی و حجت‌الاسلام شهرستانی، این دفتر را الگوی مناسبی برای ارائه خدمات به جامعه معلولین از سوی حوزه‌های علمیه دانست.

علوی بروجردی درباره مشکلات و کاستی‌های اقتصادی، سنت حسنه وقف را بهترین منبع غیردولتی برای تأمین اعتبار‌های مالی معلولان دانست و گفت: مسئولیت‌داشتن دولت‌ها به این معناست که ابزار و وسایل رشد این استعداد‌ها را فراهم کنند؛ به‌نحوی که مشکلات آن‌ها مانع از رشدشان نشود. مسجد و حسینیه ساختن گرچه دارای ثواب و پاداش است؛ اما این گروه از مردم هم کسانی هستند که زیر سایه سیدالشهدا هستند و لذا بسیار خوب است که برای سلامت، بهداشت، آموزش، مدرسه و دانشگاه افرادی که معلولیت دارند، وقف کنیم. اما اگر دولت‌ها به‌درستی به این مسئله توجه نمی‌کنند و کار بر زمین مانده است، این مهم برعهده همه افراد جامعه است.

او در ادامه افزود: یکی از مسائل دیگر تسهیل‌کردن حمل و نقل معلولان چه در سطح شهر و چه تردد‌های بین‌شهری است. اما چرا شهرداری‌ها توجه نمی‌کنند؟ حالا که توجه نمی‌شود، ما به‌عنوان افراد جامعه باید به وضعیت این قشر توجه کنیم و امکانات زندگی آسان‌تر را برایشان فراهم کنیم. ما مسئولیت داریم و باید این مسئولیت را به انجام برسانیم. «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته».

در این جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبداللهیان، از مدرسان حوزه علمیه و دفتر فرهنگی معارف امام رضا(ع) و مدیرمسئول مجله «سپیدآفرین» ویژه معلولان نیز در صحبت‌های خود بی‌توجهی به معلولان را خلاف خط‌مشی‌ها و دستورات قرآنی دانست و با شرح مختصری از سوره عبس آن را یکی از نمونه‌های فرهنگ‌سازی جامعه مدنی معرفی نمود.

همچنین مژگان صبوری از فرهنگیان فعال در حوزه توان‌خواهان ذهنی نیز پنج آیه قرآنی را مظهر حفظ و صیانت از حقوق معلولان دانست.

انتهای پیام
captcha