علت مخالفت خاخام‌های اسرائیلی با هتک حرمت مسجد الاقصی
کد خبر: 4107640
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴

علت مخالفت خاخام‌های اسرائیلی با هتک حرمت مسجد الاقصی

یورش مکرر صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی در حالی انجام می‌شود که خاخام‌های رسمی رژیم صهیونیستی هم ورود به مسجد الاقصی را برای یهودیان معاصر، معصیت می‌دانند.

به گزارش ایکنا، صهیونیست‌ها از سال 1948 میلادی با اشغال سرزمین فلسطین به خیال خود به سرزمین موعودشان بازگشتند و کشور جعلی اسرائیل را در این خاک غصب شده تأسیس کردند.

در سال 1967 میلادی رژیم جعلی اسرائیل شهر بیت‌المقدس را هم به اشغال خود درآورد و با هتک حرمت مسجد الاقصی که آن را جبل الهیکل(کوه معبد) می‌نامد، قبله نخست مسلمانان را  آماج یورش‌های مستمر خود قرار داده است.

اما نکته‌ حائز اهمیت در این موضوع، مخالفت برخی صهیونیست‌های ساکن سرزمین اشغالی با ورود به مسجد الاقصی است.

طی چهار سال گذشته گروه‌های افراطی صهیونیست موسوم به گروه‌های هیکل(معبد) دو بار تابلوهای نصب شده توسط خاخام رسمی در سرزمین‌های اشغالی را که از چند دهه پیش در ورودی مسجد الاقصی نصب شده و یهودیان را از ورود به آنجا منع می‌کرد، برچیدند.

تابلوهای نصب شده توسط خاخام رسمی در سرزمین‌های اشغالی

این گروه‌های افراطی به همین کار هم اکتفا نکردند، بلکه بنر دیگری را جایگزین آن کردند که صهیونیست‌ها را تشویق می‌کند به مسجد الاقصی یورش برند و در آنجا آداب تلمودی را به جای آوردند، زیرا به ادعای آنها در زیر مسجد، معبد خیالی هیکل واقع است.

خاخام‌های رسمی اسرائیل طی دهه‌های اخیر تاکنون با نصب تابلوهای مختلف در اطراف مسجد الاقصی و بخصوص ورودی پل  باب المغاربه(از درهای مسجد الاقصی)  یهودیان را دعوت کردند که از رفتن به داخل مسجد که آن را کوه معبد می‌نامند، منصرف شوند.

اما یک سال و نیم است که مقام رسمی خاخام در اسرائیل برای بازگرداندن تابلوهای برچیده شده در خصوص ممنوعیت ورود به مسجد الاقصی که عقیده دینی آنها شمرده می‌شود، تلاشی نداشته است.

در عین حال خاخام رسمی در رژیم صهیونیستی معتقد است که ورود به کوه معبد به دلیل فقدان شرط طهارت از نجاست مردگان در میان یهودیان معاصر ممنوع است. به اعتقاد یهود و اذعان آنها، یهودیان جهان امروزه نجس هستند و همین نجس بودن یهود موجب می‌شود تا آنها اجازه ورود به کوه معبد را نداشته باشند.

بنابراین به عقیده خاخام رسمی رژیم صهیونیستی، ورود به کوه معبد با قداست آن منافات دارد؛ اما با این حال گروه‌های افراط‌گرای موسوم به هیکل طرفداران خود را به یورش به مسجد الاقصی تشویق می‌کنند و آن را مقدمه برپایی معبد خیالی هیکل می‌دانند.

معبد موهوم سلیمان

به گفته زیاد ابحیص، پژوهشگر امور قدس، خاخام رسمی اسرائیل همچنین بر ممنوعیت ورود به صحن مصلی قبه الصخره نیز تأکید دارد و آن را مرکز ادعایی قدوسیت یهود می‌داند.

احمد الشیوخی، مدیر مجمع فرهنگی قدس در اردن نیز به نوبه خود گفت که خاخام‌های اشکنازی و سفاردی که از قدرت خاخامی بالایی در سرزمین‌های اشغالی برخوردارند، بر فتوای خود مبنی بر عدم اجازه ورود یهودیان به مسجد الاقصی تأکید و به کسانی که خلاف این فتوا عمل می‌کنند، هشدار می‌دهند که با ورود به مسجد الاقصی(به تعبیر آنها کوه معبد یا هیکل) مرتکب گناه می‌شوند.

این را اسحاق یوسف، خاخام سفاردی در سال 2017 بیان کرد و گفت که لازم است به یهودیان یادآوری شود که صعود به کوه معبد طبق قوانین یهودی ممنوع است و یهودیانی که به کوه معبد صعود می‌کنند، حرمت و قداست آن را نقض می‌کنند.

رئیس مجمع فرهنگی قدس افزود: از سوی دیگر خاخام‌های مختلف دیگری با صدور مجموعه فتواهای دینی اجازه یورش به مسجد الاقصی و انجام آداب تلمودی را صادر کرده و از همه خواستند این امر را به عنوان یک حق مقدس برای یهودیان به جای آورند.

الشیوخی گفت: این خاخام‌ها طی جلسه‌ای هم که در اکتبر گذشته در جریان عید موسوم به المظله یهودی(سوکوت) در صحن‌های مسجد الاقصی داشتند، بر لزوم یورش نظام‌مند به مسجد الاقصی تأکید کردند.

وی ادامه داد: این اختلاف درون صهیونیست‌ها ناشی از عدم تعیین دقیق موقعیت ادعایی  هیکل دوم (معبد دوم) است و بنابراین ورود یهودیان به مسجد الاقصی امکان نجس و ناپاک شدن محل قدس الاقداس یعنی مقدس‌ترین مکان مقدس در معبد خواهد شد و از آنجا که نمی‌دانند قدس الاقداس کجا واقع شده وارد مسجد الاقصی نشوند و این طبق قوانین یهودی ممنوع است.

آشفته بازار فتاوی خاخام‌های صهیونیست

الشیوخی گفت: بنابراین باید تأکید کرد هرج و مرج فتاوی دینی بین ممنوعیت یورش به مسجد الاقصی و مجاز بودن آن این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که مسجد الاقصی در معرض فتنه هر دو دسته قرار دارد و موضع ما در دفاع از مسجد الاقصی برخاسته از تغییر موضع آنها یا گذاشتن و برداشتن تابلوها نیست.
وی افزود: این خطر با این واقعیت تشدید می‌شود که گروه‌های افراطی هیکل که ایده صهیونیسم دینی دارند، به دنبال گسترش دیدگاه یورش مکرر به مسجد الاقصی، قانونی کردن آن و اجازه دادن به برگزاری آداب تلمودی در مسجد و برکناری اردن از مسئولیت قیمومیت مقدسات اسلامی قدس هستند و در همین راستاست که ایتمار بن غفیر، عضو افراط‌گرای کنست هم کرسی وزارت امنیت داخلی اسرائیل را تصاحب کرده است.
طارق ابوداود، یک متخصص در زمینه تلمود (منبع اول شریعت دینی یهودیان) تأکید کرد که 90 درصد یهودیان معتقدند که همه مساحت 144 متر مربعی مسجد الاقصی منطقه ممنوعه است و فقط 10 درصد از آنها می‌گویند که فقط مصلای قبة الصخره و صحن‌های پیرامون آن ممنوعه است.

یورش روزانه خاخام‌ها برای برگزاری آداب تلمودی در صحن‌های مسجد الاقصی
ابوداوود در گفت‌وگو با الجزیره گفت: خاخام‌های مسئول از منطقه دیوار و صحن البراق مسجد الاقصی با یورش به مسجد الاقصی مخالف هستند؛ همان طور که بخش زیادی از یهودیان با این امر مخالفند؛ اما صدای گروه‌های تندرو هیکل و اعضای تندرو کنست که حامی آنهاست و برخی نهادهای حکومتی اسرائیل بالاتر از صدای خاخام رسمی در اسرائیل است که یورش به مسجد الاقصی را حرام می‌شمارد.
برخی از خاخام‌های وابسته به گروه‌های افراطی معبد در تلاشند دامنه تفاسیر برگرفته از فرمان تسخیر سرزمین اسرائیل را که در بسیاری از بخش‌های کتاب مقدس آمده است، گسترش دهند تا قضیه تسلط بر مسجد الاقصی( به تعبیر آنها کوه هیکل) و بازسازی معبد هیکل را  دربرگیرد.
گروه‌های هیکل(معبد) این ایدئولوژی را ایجاد کرده‌اند که مسجد الاقصی در کانون توجه و هدفی واقعی برای تحرکات سیاسی، دینی و فرهنگی صهیونیست‌ها قرار گیرد تا یک تغییر اساسی در وضعیت فعلی آن تحمیل کنند، برای این گروه‌ها، ساخت هیکل یا معبد سوم یک طرح عملی و یک سیستم الهیاتی و عملی است.

صهیونیست‌ها معتقدند معبد یا هیکل اول توسط حضرت «سلیمان بن داوود» بنا و در سال 586 قبل از میلاد تخریب شد. معبد دوم یهودیان تحت سلطنت هرود، پادشاهی (والی یهودیه) امپراتوری روم در قرن ششم قبل از میلاد ساخته شد و در سال ۷۰ میلادی از سوی نیروهای رومی تخریب شد. حالا صهیونیست‌ها به دنبال ساخت هیکل سوم هستند.

گزارش: الهام مؤذنی

انتهای پیام
captcha