امروز دانایی به اندازه قبل ارزش ندارد
کد خبر: 4108022
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۵
رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم:

امروز دانایی به اندازه قبل ارزش ندارد

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر استان گفت: افزایش دانش است که ارزشمند است، اگر پژوهش تولید ثروت نکند نفعی برای کشور ندارد.

محمد حیدری، رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قمبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم، محمد حیدری، رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم، در مراسمی که جهت تجلیل از پژوهشگران برتر استان امروز یک‌شنبه ۲۷ آذرماه در دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد اظهار کرد: دانایی، دانش، آگاهی و بینش در دنیا جایگاه سابق خود را ندارد. امروز با یک کلیک تمام دانشی که به دنبال آن هستیم می‌توانیم دریافت کنیم و در اختیار ماست.

وی ادامه داد: خود دانایی، دانش و حتی بینش جایگاه سابق را ندارد، چیزی که ارزشمند است افزایش این دانش و آگاهی است.

حیدری با اشاره به کلام شریف امام صادق(ع) گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند یا دانشجو باش یا دانشمند، این فرمایش ارزشمند نشان دهنده اهمیت علم و دانش و رشد آن است در این روزگار تعداد مقالات پژوهشی مهم نیست، بلکه وزن مقالات حائز اهمیت است.

وی بیان کرد: باید بتوانیم با پژوهش، تولید ثروت کنیم، کسب و کار ایجاد کنیم و مشکلات کشور را رفع کنیم، اگر غیر از این باشد پژوهش و علم اندوزی ما نفعی برای کشور ندارد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان قم افزود: ثروت در این زمان، زمین و ساختمان و املاک نیست، بلکه ثروت در ذهن آدم‌ها است و استفاده از این موهبت الهی است که ارزش دارد.

وی با بیان این که برای مسئولین کشور از گذشته‌های دور تا امروز بلکه برای هر فرد ایرانی مهم‌ترین مسأله امنیت است، ادامه داد: سلامت نیز زیرمجموعه امنیت قرار می‌گیرد. انتظار این است که در این موضوع جایگاه را نه تنها حفظ کنیم بلکه ارتقا بدهیم.

حیدری بیان کرد: علم مثل قبل نیست که بعد از سال‌ها حجم آن دو برابر شود، در حال حاضر هر ۱۷ دقیقه حجم علم در زمین دو برابر می‌شود، البته نباید علم و شبه علم را اشتباه گرفت، دو تفاوت اصلی بین علم و شبه علم وجود دارد و آن این است که علم باید تجربه‌پذیر و ابطال‌پذیر باشد، یعنی بتوان در زمان و مکان متفاوت به دفعات آن را تجربه کرد و به محک آزمون گذاشت.

وی افزود: در مباحث پزشکی نیز هر یافته‌ای باید محک علمی بخورد تا بتواند دردی از جامعه را درمان کند. تحقیقات حوزه سلامت نیز باید زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی انجام شود، ما نیز در جهاد دانشگاهی با بضاعتی مختصری که دارد حاضر است این بضاعت را در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار دهد، حتی می‌توانیم خدمات و ظرفیت جهاد دانشگاهی در سراسر کشور را در اختیار دانشگاه قرار دهیم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان گفت: اعضا و پژوهشگران جهاد دانشگاهی سال‌هاست که جزو ۱۰۰ نفر اول علمی جهان معرفی می‌شوند و بیشترین ارجاعات علمی به این افراد می‌شود، همچنین تجربیاتی که از اول انقلاب توسط این افراد اندوخته و انباشته شده و به جامعه علمی تسری داده شده، سبب پیشرفت کشور و اعتلای نام ایران شده است.

وی در پایان به سابقه فعالیت جهاد دانشگاهی اشاره کرد و افزود: نظری که امام راحل و رهبر معظم انقلاب نیز در مورد جهاد دانشگاهی دارند این است که جهاد دانشگاهی می‌تواند کارهای غیرممکن را به ثمر برساند. در جهاد دانشگاهی استان قم نیز طرح‌هایی در زمینه‌های پزشکی و غیر پزشکی در حال پیگیری است که امیدواریم سبب رونق در استان و منفعت مردم شود.

انتهای پیام
captcha