برنامه‌های ویژه امارات برای نگهداری و مرمت مسجد شیخ زاید
کد خبر: 4108574
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۹

برنامه‌های ویژه امارات برای نگهداری و مرمت مسجد شیخ زاید

مقامات مسجد جامع شیخ زاید، پروژه تعمیر، نگهداری و مقاوم‌سازی گنبدهای این مسجد مشهور شیخ زاید را اجرا می‌کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از گلاب اکو، مرکز مسجد جامع شیخ زاید پروژه تعمیر و نگهداری گنبدهای این مسجد را اجرا می‌کند.

این مرکز در حال کار بر روی اجرای پروژه نگهداری گنبد مسجد است که ویژگی‌های معماری ارزشمندی دارد؛ در این طرح قرار است با پرداختن به ویژگی‌های زیبایی‌شناختی آن در برابر تأثیر عوامل جوی و شرایط آب و هوایی مقاوم‌سازی شود زیرا گنبدها با مصالح طبیعی و با استانداردهای بالا طراحی شده‌اند.

هدف این طرح، حفظ عناصر زیبایی‌شناختی مسجد جامع شیخ زاید است، زیرا این مسجد یک نقطه عطف مذهبی، ملی و فرهنگی است که گردشگران زیادی را از کشورهای مختلف جهان به خود جذب می‌کند.

سالم السویدی، مدیر بخش خدمات پشتیبانی مرکز مسجد جامع شیخ زاید گفت که این مرکز در حال حاضر در حال اجرای پروژه‌ای برای حفظ 82 گنبد مسجد، از جمله یکی از بزرگ‌ترین گنبدهای جهان با قطر 32.6 متر و ارتفاع 84 متر است.

وی تصریح کرد: این پروژه بر اساس برنامه‌ریزی مدون و سنجیده‌ای انجام می‌شود که توسط کادر واجد شرایط انجام و نظارت می‌شود.

وی افزود: کار تعمیر و نگهداری بر اساس استانداردهای مصوب جهانی و با استفاده از بهترین تکنیک‌ها و مصالح عالی انجام می‌شود. سنگ‌های مرمر با استفاده از صفحات کربنی صیقل داده می‌شود و سپس سطوح آن با مواد مخصوص پردازش می‌کنند تا خلوص و درخشش آن‌ها بازیابی شود؛ سپس سطوح در نهایت با مواد عایق پوشانده می‌شوند تا در طولانی‌ترین مدت ممکن محافظت شوند و محافظت دوره‌ای از آن‌ها انجام می‌شود. برنامه نگهداری مسجد شامل نظافت دوره‌ای گنبدها هر دو هفته یک‌بار می‌شود.

وی افزود: این پروژه توسط 90 کارگر و 70 نیروی متخصص اعم از تکنسین، مهندس و متخصص این مرکز در حال اجراست و پیش‌بینی می‌شود این کار، 198 هزار و 720 ساعت با 10 ساعت کار در روز به طول انجامد.

مسجد جامع شیخ زاید بر اساس رتبه‌بندی تریپ‌ادوایزر در سال ۲۰۲۲، یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری در جهان معرفی شد. این مسجد در زیرمجموعه «جاذبه‌های برتر» جایزه «انتخاب مسافران برای سال ۲۰۲۲: بهترین مقصدهای سفر» که بر اساس کیفیت و کمیت نظرات مسافران درباره تجربیات، تورها، فعالیت‌ها و جاذبه‌ها امتیاز داده می‌شود، در رتبه اول منطقه و چهارمین رتبه جهانی قرار گرفت. این مسجد همچنین در زمینه «تورهای فرهنگی و تاریخی برتر» در رتبه نهم جهان قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha